روایتی از دیپلماسی اقتصادی، بین المللی پرس تی وی

به گزارش شیوا مارکت، یوند خوردن رسانه و اقتصاد زمینه بسیار خوبی است تا هر یک توانایی های دیگر را هم افزایی کند و تاثیرگذاری هر دو را در عرصه های فراملی افزایش دهد.

روایتی از دیپلماسی اقتصادی، بین المللی پرس تی وی

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران؛ دیپلماسی اقتصادی مفهومی است که به تدریج فعالیت اصلی روابط خارجی بیشتر کشورها را تغییر می دهد و بسکمک از دولت ها از دستگاه هایی که با فراسوی مرزها ارتباط دارند می خواهند که هر چه می توانند فرایند صادرات ارز آور برای کشور را تقویت کنند. این فرایندی عادی برای کشورهایی است که در تحریم نیستند اما در خصوص ایران که در یک جنگ اقتصادی با دشمنان قوی واقع شده است، صد البته بیشتر به این مفهوم نیاز داریم.

در جنگ اقتصادی هر چه بیشتر بر صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالاتر از کشور بیفزاییم خدمت بیشتری به کشور کرده ایم. طبعا این مهم نیازمند همکاری همه بخش های گوناگون کشور با یکدیگر است اما آنچه به فعالیت رسانه ای باز می شود معرفی توانمندی های اقتصاد تولیدی کشور است که شبکه های برون مرزی صداوسیما می توانند انجام دهند. در حقیقت این قابلیت های بالقوه و البته کامل در این رسانه ها وجود دارد که ویژگی های پیروز بخش های زاینده اقتصاد ایران را به نمایش بگذارند.

ایران علی رغم تحریم های غرب، دارای توانایی بالایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، محصولات شیمیایی و شوینده، مصالح ساختمانی (از فولاد، سیمان تا شیرآلات، کاشی و سرامیک، و...)، محصولات معدنی، فراورده های کشاورزی و صنایع غذایی، لوازم خانگی و بسکمک از موارد دیگر است.

بخش تبادلات بانکی و یا استفاده از انواع معاملات غیر دلاری به فعالیت بخش دیپلماسی اقتصادی کشور باز می شود که حرکتی بین سازمانی است و بخش عمده آن با سازمان های اقتصادی مانند بانک مرکزی، رایزن های سازمان توسعه تجارت و بخش های سیاسی مانند وزارت خارجه مربوط است، اما یک بخش مهم کار معرفی و شناساندن توانمندی هاست. در همه تلویزیون های فراملی حتی شبکه های خبری دنیا به بخش های اقتصادی و معرفی کالا و خدمات معطوف می شود و برای مثال محصولاتی مانند موبایل و خودرو کره ای و اروپایی حتی در شبکه های عربستان و امارات نیز تبلیغ می شود.

خوشبختانه شبکه پرس تی وی با برنامه ((بازار)) توانست پیشگام کمک به اقتصاد کشور باشد و معرفی شرکت های تولیدی به ویژه در بخش صنعت و معدن را در دستور کار قرار داده است. معرفی این توانایی ها می تواند هم در بهبود آبروی کشور ما در خارج مفید باشد هم زمینه ای را برای رشد اقتصاد تولیدی فراهم آورد. پیروزیت این برنامه زمینه ساز حرکت مشابه در سایر شبکه های برون مرزی ایران خواهد بود.

صد البته رسانه در دیپلماسی عمومی باید فعالیت داشته باشد و آن بخش از اقتصاد را که به عموم جوامع هدف بازمی شود، وظیفه ذاتی خود بداند. این حرکتی بسیار خوب است که توانایی های تولیدی کشور با فعالیت های فرهنگی در یک رسانه برون مرزی پیوند زده شود اما تازه ابتدای یک راه طولانی است. فرایند های مشابهی در سایر شبکه های فراملی دیگر کشورها اجرا شده و ترکیه نمونه بسیار غلیظ آن برای تبلیغ کالاهای صرفا ترکیه است.

اقدامی که پرس تی وی با برنامه بازار انجام می دهد گام مهمی است تا کالا و خدمات با کیفیت عالی ولی مازاد بر نیاز مصرف کنندگان ایرانی به کشورهای دیگر معرفی شود.

برای مثال صنعت کاشی و سرامیک ایران تا قبل از تحریم های امریکا رتبه چهارم دنیا را در اختیار داشت ولی بعد آن در رتبه های هفتم تا نهم در نوسان است. این در حالیست که طراحی تولید این محصول در کشور برای هدف صادراتی بوده و بازار داخلی همواره برای این محصول اشباع خواهد بود درنتیجه اگر صادرات آن به صورت قوی انجام نشود از چنین ظرفیت بالایی نمی توان به صورت مطلوب سود برد. طبعا چنین صنعتی دارای رقبایی مانند چین، اروپا و ترکیه است از این رو اگر با دیپلماسی اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد، می تواند با استفاده از روابط اقتصادی میان کشورها به شرایط قبل نزدیک شود.

همین مسئله برای بسکمک از کالاهای دیگر مانند صنایع غذایی، مقاطع فولادی و لوازم منزل نیز قابلیت تعمیم دارد. در حال حاضر بیشتر صادرات ایران به کشورهای همسایه اش مانند عراق انجام می شود و استفاده از رسانه های دوربرد مانند پرس تی وی برای شناساندن این محصولات به مصرف کنندگان دیگر کشورها می تواند دایره صادراتی چنین کالاهایی را افزایش دهد.

همانگونه که ارتباط میان صنعت و دانشگاه می تواند تضمین کننده تحقیق و توسعه هر واحد صنعتی بزرگ محسوب شود، همکاری میان رسانه های برون مرزی با عرضه کنندگان در بازارهای صادراتی نیز عامل مهمی برای قانع کردن خریداران و حفظ و تثبیت آن بازارها خواهد بود.

چنین فرایندی وقتی به محصولاتی با فناوری برتر مانند نانوتکنولوژی می رسد، یادآور توان علمی کشور هم خواهد بود و جایگاه آن را در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می دهد. از این رو فعالیت رسانه در زمینه معرفی توانایی های صنعتی و خدماتی غیردولتی در دنیا توسط پرس تی وی نوعی دیپلماسی عمومی هم محسوب می شود. در دنیای که در تسخیر ارتباطات واقع شده است، نمی توان جزیره ای عمل کردن و دوری از رسانه را پذیرفت.

از طرف دیگر پیوند خوردن رسانه و اقتصاد زمینه بسیار خوبی است تا هر یک توانایی های دیگر را هم افزایی کند و تاثیرگذاری هر دو را در عرصه های فراملی افزایش دهد . نه تنها تولید برنامه بازار اقدام درستی بود، بلکه در سایر شبکه ها به ویژه کانال های شبکه سحر نیز بهتر است این فرایند تکرار و تکثیر شود.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27723

به "روایتی از دیپلماسی اقتصادی، بین المللی پرس تی وی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از دیپلماسی اقتصادی، بین المللی پرس تی وی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید