روستای تاریخی کنگ ، ماسوله خراسان kang

به گزارش شیوا مارکت، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با روستای تاریخی و پلکانی کنگ در استان خراسان آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

روستای تاریخی کنگ ، ماسوله خراسان kang

بلیط هواپیما در طاهاگشت

کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان رضوی ایران است. روستای پلکانی کنگ در یکی از دامنه های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری مشهد واقع شده است و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ می باشد که به وسیله یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می گردد و ماسوله ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می گذارد.

کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت نامه به معنای پرنده ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می نماید و در دگر معنا به دژ مستحکم تعبیر شده است. طبق اسناد تاریخی قدمت این روستا به حدود بیش از 1000سال پیش برمیگردد.

کنگ به دلیل وجود کوه های مرتفع درختان فراوان و نوزیدن بادهای خشک از آب و هوای معتدل برخوردار است. از مکان های مهم مذهبی این روستا مزار شیخ عبدالله است که یکی از عرفای این دیار بوده و در سال 1266 ه.ق متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت و در کنگ چشم از جهان فروبست.

کار و پیشه مردم روستا، باغداری، دامداری، کارگری و فرشبافی است. همچنین مشاغلی نظیر نجاری و تراشکاری نیز موجود می باشد. به دلیل نبود زمین مسطح مناسب برای زراعت کشاورزی و وجود زمین های شیب دار اکثراً باغداری و مشاغل وابسته به آن جزو فعالیت های درآمدی روستا محسوب می شوند.

از جاذبه های تاریخی این روستا می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی در انتهای دره کنگ و بر روی دامنه ای مشرف به رودخانه کنگ اشاره نمود. رباط شاه عباسی در زیرزمین کنده شده و سقف آن ، هم تراز با شیب دامنه کوه است و بنا به گفته مردم روستا، روزگاری راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط عبور می نموده است.

گورستان کنگ که بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده ، دارای سنگ قبرهای با ارزشی است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا شناخته می گردد. اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است و بر روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه ای شکل قرار داده شده است. تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوص هر متوفی به شکلهای گوناگون از جمله شانه و صورت بر روی آنها حک شده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تاپ تراول
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13489

به "روستای تاریخی کنگ ، ماسوله خراسان kang" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای تاریخی کنگ ، ماسوله خراسان kang"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید