رونق فراوری داخلی در بازار لوازم خانگی

به گزارش شیوا مارکت، آیدا شاکر- همدان ـ خبرنگار:طی 2 سال اخیر مسئولان کوشیدند مطابق با شعار 2 سال اخیر یعنی حمایت از فراوری داخلی و رونق آن، توجه را بیشتر به سمت کالاهای فراوری داخل معطوف نمایند ولی وضع دور تازه تحریم ها سبب شد اغلب نمایندگی های کالاهای خارجی در کشور تعطیل شده یا با رکود روبرو شوند.

رونق فراوری داخلی در بازار لوازم خانگی

به همین دلیل اگرچه قیمت کالاهای داخلی نیز به دنبال افزایش قیمت قطعات وارداتی، بالا رفت اما این بالارفتن قیمت به هیچ وجه قابل قیاس با افزایش ناگهانی و بسیار بالای قیمت کالاهای خارجی نبود. علاوه بر این ها افزایش کیفیت برخی کالاهای داخلی سبب شد در 2 سال اخیر بازار فروش این کالاها با استقبال بیشتری روبه رو گردد. به خصوص در زمینه لوازم خانگی و برقی بسیاری از افرادی که قادر به خرید کالاهای خارجی به دلیل افزایش قیمت سرسام آورشان طی سال ها و ماه های اخیر نبودند، به دنبال جایگزین با کیفیت ایرانی بوده و خواسته یا ناخواسته از کالای داخلی حمایت کردند. همین موضوع باعث شد اغلب شرکت نمایندگان نمایشگاه سراسری لوازم خانگی را فراورینمایندگان داخلی تشکیل دهند، اما این فراورینمایندگان نیز به دنبال تحریم ها با مسائلی به خصوص در تهیه قطعات و مواد اولیه خود روبروند.

نوزدهمین نمایشگاه سراسری لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه در همدان در حالی برگزار گردید که بیش از 90 درصد شرکت نمایندگان آن را فراورینمایندگان داخلی تشکیل دادند و نمایندگان محصولات خارجی در اقلیت بودند. نمایشگاه که از 24 تا 29 تیر امسال در محل نمایشگاه های بین المللی همدان برگزار گردید، در سال رونق فراوری داخلی فرصتی برای فراورینمایندگان فراهم کرد تا به معرفی و فروش کالای خود بپردازند، همچنین فضایی برای خریداران ایجاد شد تا ضمن آنالیز کالاهای مختلف در فضای نمایشگاهی، برخی مواقع تخفیف های ویژه نمایشگاهی دریافت نمایند.

  • حمایت از فراوری داخلی

یکی از بازدیدنمایندگان این نمایشگاه با ابراز خشنودی از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی به خبرنگاران می گوید: با توجه به افزایش قیمت کالاهای خانگی و برقی، قدرت خرید بسیاری افراد کم شده است. چنین نمایشگاه هایی یاری می نمایند اجناس را با قیمت های بهتر و به صورت شرایطی (پرداخت اقساطی) خریداری کنیم.

وی هدف خود از آمدن به نمایشگاه را آنالیز کالاها و قیمت های کنونی در بازار و مقایسه آنها می داند و می افزاید: من یک کارمند ساده هستم و بیشتر اوقات به خاطر فشار مالی برای خرید کالاهای مورد نیازم با مشکل روبروم. همین موضوع سبب شده بیشتر از آن که خریدار باشم، برای مقایسه قیمت ها به اینجا بیایم. از آنجایی که به هر حال برخی کالاها هم هستند که باید آنها را خریداری کنم، در صورتی که آنها را با قیمت مناسب پیدا کنم، می خرم.

این بازدیدنماینده با اشاره به قیمت بالای کالاهای خارجی تصریح می نماید: مسلما برخی کالاهای داخلی هنوز راه زیادی برای رقابت با برخی برندهای مطرح جهان دارند. به هرحال این وظیفه ماست تا با حمایت از فراوریات داخلی کشور به بهتر شدن کیفیت آنها یاری کنیم. علاوه بر این پس از وضع دور جدید تحریم ها و افزایش ناگهانی قیمت دلار خرید کالای خارجی بسیار سخت شده است.

وی ادامه می دهد: نمی توان از این حقیقت چشم پوشی کرد که برندهای داخلی فراوانی با قیمت های مناسب وجود دارند که کالای بسیار با کیفیت فراوری می نمایند و جایگزین مناسبی برای برندهای خارجی گران قیمت هستند. با خرید آنها نه تنها به اقتصاد خانواده یاری می کنیم بلکه از فراوریات کشور نیز حمایت نموده ایم. من هم در سال های اخیر کوشش کردم برای کالاهای خارجی مصرفی در خانواده، جایگزین با کیفیت ایرانی پیدا کنم.

  • استقبال مناسب

در این نمایشگاه شاهد حضور اغلب فراورینمایندگان مطرح داخلی در زمینه لوازم داخلی منزل، گازهای رومیزی و هودهای آشپزخانه بودیم. بصیری که یکی از فراورینمایندگان داخلی شرکت نماینده در این نمایشگاه بود، در مورد استقبال از نمایشگاه می گوید: اگرچه اولین سالی بود که در این نمایشگاه شرکت کردیم، اما با در نظر دریافت شرایط مالی حال حاضر، استقبال از این نمایشگاه مطلوب بود. از آنجایی که افراد در نمایشگاه به دلیل حضور نمایندگی های اصلی کالا، خرید مطمئن تری دارند، استقبال نیز خوب بوده است.

وی ادامه می دهد: از آنجایی که قیمت های شرکت ما در راستای حمایت از حقوق مصرف نمایندگان با کمترین میزان سود در زمان عادی ارائه می گردد، در نمایشگاه سقف تخفیف 5 تا 10 درصد بود که این تخفیف نیز بیشتر برای معرفی کالاهای شرکت به مصرف نمایندگان در نظر گرفته شده بود. بصیری با اشاره به مسائل و موانعی که با تحریم ها برای فراوریات داخلی پیش آمده، اظهار می نماید: متاسفانه طی 2 سال اخیر به علت تحریم و کمبود مواد اولیه و قطعات، شاهد افزایش قیمت محصولات بودیم. شرکت کوشش کرد این افزایش قیمت اجباری را در حد معقول داشته باشد. شرکت ما نیز همانند بسیاری از فراورینمایندگان داخلی با مشکل برای تامین قطعات روبرو است، اما در راستای حمایت از کالای ایرانی مصر بودیم به فراوری ادامه دهیم و کالاهای خارجی را به مجموعه وارد نکنیم.

  • حضور پررنگ فراورینمایندگان داخلی

ملیحه صدری مدیر اجرایی نمایشگاه های بین المللی همدان هم با ارائه توضیحاتی در مورد این نمایشگاه بیان می نماید: نوزدهمین نمایشگاه سراسری لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه از 24 تا 29 تیر با حضور نزدیک به 90 واحد شرکت نماینده از استان های همدان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، قزوین، قم، البرز و استان های دیگر برگزار گردید که بیشتر در زمینه تجهیزات آشپزخانه و لوازم خانگی مانند هود، فر توکار، سینک آشپزخانه و مانند این بود. همچنین در راستای حمایت از فراوریات داخلی حدود 90 درصد واحدهای شرکت نماینده در نمایشگاه فراورینمایندگان داخلی بودند.

وی با ابراز خشنودی از استقبال بازدیدنمایندگان از این نمایشگاه می گوید: استقبال در هر دوره از این نمایشگاه مطلوب بود و امسال نیز هرچند اغلب افراد جامعه با مسائل مالی روبروند، اما شاهد استقبال خوبی از نمایشگاه بودیم. صدری با اشاره به تاثیر تحریم ها بر حضور نمایندگان شرکت های خارجی می افزاید: بدون شک تحریم ها بر حضور نمایندگان خارجی در نمایشگاه تاثیر مستقیم دارد و این شرایط را به خصوص از سال گذشته و بلافاصله بعد از وضع دور تازه تحریم ها در نمایشگاه شاهد بودیم. اغلب نمایندگان شرکت های خارجی، غایب بودند و امسال نیز همانند پارسال فقط 10 درصد نمایشگاه به نمایندگان آنها اختصاص داشت.

  • خرید جهیزیه آسان

مدیر اجرایی نمایشگاه های بین المللی استان همدان اظهار می نماید: به دلیل مطابقت این نمایشگاه با هفته ازدواج، اداره ورزش و جوانان نیز با حضور در این نمایشگاه در 2 بخش نمایش و ارائه مشاوره به جوانان برای ازدواج آسان و خرید جهیزیه به متقاضیان خدمات ارائه کرد. وی با اشاره به نمایشگاه بعدی بیان می نماید: از 15 تا 18 مرداد امسال نمایشگاه تخصصی و بین المللی ماشین آلات کشاورزی با حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی در همدان برگزار خواهد شد. می توانیم ادعا کنیم این نمایشگاه یکی از مهم ترین نمایشگاه های کشوری در این زمینه است و امیدواریم با استقبال مخاطبان روبه رو گردد.

  • بازارچه ای برای فروش

رحیمی، فراورینماینده اجزای توکار آشپزخانه که در نمایشگاه لوازم خانگی همدان شرکت نموده بود، با ابراز ناخشنودی از شرایط نمایشگاه می گوید: تصور می کردیم چنان که از نام نمایشگاه برمی آید اینجا محلی برای نمایش محصولات باشد، اما بیشتر شبیه بازارچه ای برای فروش محصول بود. ما در غرفه خود تنها به نمایش آخرین محصولات فراوری شده در شرکت خود پرداختیم و هدفمان از شرکت در این نمایشگاه علاوه بر نمایش محصولات، معرفی نمایندگی هایمان در همدان بود. وی می افزاید: انتظار می رفت استقبال از این نمایشگاه خیلی بهتر و بیشتر باشد، اما متاسفانه آن طور که انتظار داشتیم استقبال نشد، به خصوص در روزهای ابتدایی نمایشگاه آن طور که فکر می کردیم بازدیدنماینده نداشتیم. رحیمی با اشاره به مسائل فراورینمایندگان داخلی بیان می نماید: متاسفانه تحریم ها سبب شده برای تهیه قطعات با مشکل روبرو شویم، همین موضوع افزایش قیمت کالاها را به دنبال داشته است. این مساله سبب می گردد مصرف نمایندگان برای خرید کالا مبلغ بیشتری بپردازند و فشار مالی بیشتری متحمل شوند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8104

به "رونق فراوری داخلی در بازار لوازم خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق فراوری داخلی در بازار لوازم خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید