زنگ خطر سلامت انتخابات به صدا در آمد! ، داستان حقوق خوانی که قانون شکن شد

به گزارش شیوا مارکت، واضح است آنچه از صحبت های جناحی اخیر رئیس جمهور برداشت می شود شباهت کمی به دغدغه های جمهوری خواهی و بیشتری به سهم خواهی و قدرت طلبی دارد.

زنگ خطر سلامت انتخابات به صدا در آمد! ، داستان حقوق خوانی که قانون شکن شد

گروه سیاسی خبرنگاران، شما که در جلسات خصوصی می گویید مجلس بعدی 100 درصد برای ما است چرا غصه می خورید بگذارید یک رقابت سالم شکل بگیرد؛ مجلس هم برای شما نوش جانتان؛ همه تلاش کنیم مشارکت بالا برود.

شاید باورش کمی سخت باشد اما این بخشی از صحبت های رئیس جمهور کشورمان در جمع استانداران و فرمانداران در روزهای منتهی به انتخابات است. این سخنان بیشتر از آنکه شبیه متن سخنرانی یک رئیس جمهور باشد به حرف های رئیس یک حزب و یک طیف فکری سیاسی شباهت دارد که مشغول گرم کردن خود برای کارزار رقابت است.

روحانی در قسمت دیگر صحبت هایش به نقش ارگان های مختلف برای برپایی انتخابات اشاره کرد و گفت: مجری انتخابات در قانون وزارت کشور، استانداران و فرمانداران هستند. حالا قانون اساسی هم گفته یک دستگاهی هم نظارت کند. یک دستگاه مجری است و بار انتخابات بر دوش اوست و یک گروه هم نظارت می کنند حالا برعکس شده است، ناظر مجری و مجری لجستیک شده است.

رئیس جمهور در چند جا از سخنرانی اش به قانون اشاره کرد اما ماده یک و سه قانون انتخابات که در قانون اساسی به آن اشاره شده را فراموش کرد.

در این مواد آمده: انتخابات مجلس شورای اسلامی برطبق مقررات این قانون انجام می گیرد و دولت موظف است در برگزاری انتخابات ترتیبی اتخاذ نماید که پیش از خاتمه دورۀ قبل انتخابات را برگزار کند؛ به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهدۀ شورای نگهبان می باشد. این نظارت، استصوابی، عام و در تمام مراحل، در کلیۀ امور مربوط به انتخابات جاری است.

حال چگونه ممکن است که مجری دستگاه برگزارکننده انتخابات خود، منتقد باشد؟ در واقع اگر نقدی وارد است به رفتار اوست که چرا نتواسته از نقشِ سیاسی خود بیرون بیاید و در یک نقشِ ملی و فراگیر قرار گیرد؟

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به سخنان رئیس جمهور در نشست علنی روز سه شنبه واکنش نشان داد و در تذکر شفاهی خود خطاب به او گفت:قانون اساسی، شورای نگهبان را مفسر خود قرار داده و برنامه داخلی این شورا را در اختیار خودش گذاشته است؛ آقای رئیس جمهور امروز در ذهن مردم شبهاتی ایجاد می کنید و انتخابات را به انتصابات و تشریفات تشبیه کرده اید؛ آدم های زیادی در کشور وجود دارند، لذا اگر واقعاً انتصابات وجود داشت، نظام اجازه می داد امروز شما در کرسی ریاست جمهوری بنشینید؟

صحبت های اخیر روحانی که قسمت هایی از آن در حساب توییتری اش نیز بازنشر داده شد و تیتر یک بیشتر رسانه های طرفدار دولت را به خود اختصاص داد؛ با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی نیز همراه بود و برخی از آن ها بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که آقای روحانی فراموش کرده تریبونی که اکنون در دست دارد و با آن صحبت های جناحی می کند نتیجه پیروزی در دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری است.

در واقع سوال بزرگ افکار عمومی از رئیس جمهور پس از نقض بی طرفی این است که چگونه یک فرد به ساختاری منتقد است و برای تشریفاتی شدن آن ابراز نگرانی می کند اما در عین حال حاضر می گردد در همان ساختار قرار بگیرد و با آن رشد کند؟ و از آن فراتر سایرین را به مشارکت در چنین ساختاری فرا بخواند.

اظهاراتِ رئیس جمهور سخنگوی شورای نگهبان را هم به واکنش واداشت و عباسعلی کدخدایی در توییتی گفت:از اصلاح طلبان و اصولگرایان در قانون ذکری به میان نیامده تنها سخن از واجدین شرایط است. مجری اگر جناحی باشد اصل بی طرفی را نقض خواهد کرد و نمی تواند مر قانون را اجرا نماید. با توجه به مسئولیت شورای نگهبان عملکرد مجریان در ایام انتخابات با حساسیت بیشتری نظارت می گردد.

دیگر واکنش به صحبت های عجیب رئیس جمهور را دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان داشت که در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:اظهارات سیاسی برخی مقامات در مقام سخنگویی جناح های سیاسی، نافی اصل بی طرفی مجریان و زنگ خطری برای سلامت انتخابات است. این اظهارات، نگرانی ها را از تغییرات گسترده و سیاسی استانداران و فرمانداران به عنوان عوامل اجرایی انتخابات در ماه های اخیر بیشتر و البته شورای نگهبان را به عنوان داور ملی انتخابات هوشیارتر کرد؛ دولت محترم اکنون باید پاسخگوی اقدامات هیات های اجرایی و تایید صلاحیت های خلاف قانون باشد. عملکرد جناحی و بعضا سلیقه ای هیات های اجرایی موجب شد که این هیات ها، بار سیاسی ناشی از رد صلاحیت افراد فاقد شرایط را با بی مسئولیتی نپذیرند و عملا بر دوش شورای نگهبان بیاندازند. البته شورای نگهبان از تحمل مسئولیت قانونی هراسی ندارد.

توییت این عضو شورای نگهبان علاوه بر رفتار غیر قانونی رئیس جمهور از یک مسئله حقوقی دیگر پرده برمی دارد و آن اینکه در برخی از موارد نقدهای وارده به رد صلاحیت کاندیداها به برخوردهای سلیقه ای هیات های اجرایی برمی گردد که به لحاظ تشکیلاتی زیر مجموعه وزارت کشور و دولت تعریف می شوند در حالی که بابت چنین رفتاری مورد پرسش قرار نمی گیرند و خود نیز در این باره پاسخگو نیستند.

روحانی در قسمت دیگری از صحبت هایش به اتاق فکرهایی اشاره می کند که پیروزی انتخابات را از آن خود می دانند؛ طعنه او صراحتا به گعده اصولگرایان است که مشغول رصد شرایط سیاسی و تهیه لیست هستند اما فقط روحانی مقصر چنین موضع گیری نابخردانه ای نیست بلکه این اشتباه متوجه همه کسانی است که مستقیم و غیرمستقیم از احتمال مشارکت پایین مردم ابراز خوشحالی می کنند و تصور می کنند اگر درصد مشارکت مردم پایین باشد پیروز می شوند. درحالی که مشارکت پایین یک بازنده بیشتر ندارد و آن جمهوریت نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب نیز در نمازجمعه 27 دی ماه به این موضوع پرداختند و اولین و تنها اشاره ای که به موضوع انتخابات داشتند حفظ درصد بالای مشارکت مردمی بود.

پر واضح است آنچه از صحبت های جناحی رئیس جمهور برداشت می گردد شباهت کمی به دغدغه های جمهوری خواهی و شباهت بیشتری به سهم خواهی و قدرت طلبی دارد.

حالا باید منتظر ماند و تبعات حرف های غیرحقوقی آقای حقوق دان را مشاهده کرد و دید که آیا غیر از شورای نگهبان، نهاد حقوقی دیگری به این صحبت ها واکنش نشان می دهد یا خیر؟

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15627

به "زنگ خطر سلامت انتخابات به صدا در آمد! ، داستان حقوق خوانی که قانون شکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر سلامت انتخابات به صدا در آمد! ، داستان حقوق خوانی که قانون شکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید