سرطان روده بزرگ علت مرگ ستاره فیلم پلنگ سیاه، جوانترها هم ممکن است مبتلا شوند

به گزارش شیوا مارکت، چادویک بوزمن، ستاره فیلم پرفروش پلنگ سیاه به علت سرطان روده بزرگ درگذشت.

سرطان روده بزرگ علت مرگ ستاره فیلم پلنگ سیاه، جوانترها هم ممکن است مبتلا شوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی بوزمن که برای نخستین بار چهار سال پیش دچار سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده بود، بیماری خود را پنهان نگه داشته بود.

بر اسای بیانیه ای در حساب توئیتری بوزمن منتشر شد، او در طول و در فاصله جراحی ها و شیمی درمان بی شمار فیلم های اخیرش را بازی کرده بود.

هنگامی که این بازیگر 43 در سال 2016 مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شد، سرطان او در مرحله 3 (Stage III) بود- به این معنا که از دیواره روده بزرگ فراتررفته بود، اما بعدا سرطان به مرحله چهار (Stage IV) پیشرفت کرد به این معنا که به فراتر از روده بزرگ انتشار یافت.

بوزمن در فیلم های گوناگونی بازی کرد، اما بیش از همه به خاطر بازی در نقش شاه تچالا ابرقهرمان فیلم پلنگ سیاه به شهرت رسید و به یک نماد بدل شد.

  • درباره سرطان روده بزرگ

کارشناسان می گویند مرگ بوزمن، بازتاب دهنده فرایند افزایش موارد سرطان روده بزرگ و راست روده در افراد جوان تر است. آمارها در آمریکا نشان می دهد که حدود 12 درصد از موارد سرطان بزرگ در افراد زیر 50 سال رخ می دهد. از طرف دیگر به علت غربالگری با کولونوسکوپی در افراد بالای 50 سال باعث کاهش میزان این سرطان در افراد سالمندتر شده است، اما میزان های این سرطان در افراد جوانتر به طور مداوم در حال افزایش بوده است.

سرطان روده بزرگ در افراد جوان تر نسبت به افراد سالمندتر در مراحل پیشرفته تر بیماری تشخیص داده می شود، چرا که بیمارن و نه حتی پزشکانشان به فکر احتمال وجود این سرطان نیستند. از آنجایی تصور عمومی این است که سرطان روده بزرگ در افراد سالمندتر رخ می دهد، بسیاری از افراد جوانتر ممکن است علائمشان را نادیده بگیرند و مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازند.

اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه تشخیص داده شود، تقریبا قابل علاج است. حدود 50 درصد افرادی که دچار این سرطان تشخیص داده می شوند، در مراحل اول و دوم بیماری یعنی مرحله ای که بیماری هنوز موضعی است و انتشار پیدا نکرده است. احتمال زنده ماندن پنج ساله در افرادی در مرحله یک و دو بیماری هستند، بیش از 90 درصد.

هنگامی که بیماری به مرحله سوم می رسد، سرطان شروع به گسترش به بافت های اطراف و گره های لنفاوی می کند و در این مرحله احتمال زنده ماندن پنج ساله به 75 درصد کاهش می یابد. حدود 25 درصد بیماران در مرحله سوم بیماری تشخیص داده می شوند. هنگامی بیماری در مرحله چهارم یا پیشرفته تشخیص داده می شود، احتمال زنده ماندن پنج ساله حدود 10 تا 15 درصد است.

دانشمندان در حال بررسی این موضوع بوده اند که چرا افراد جوانتر دارند به سرطان روده بزرگ دچار میشوند و برخی از آنها زیاد زنده نمی مانند. تصور بر این بوده است که این سرطان افرد در سنین بالاتر پیامدهای بدتری دارد ، زیرا این افراد معمولا دچار بیماری های همراه مربوط به سن بالایشان هم هستند.

برخی کارشناسان معتقدند که بیماران جوانتر به شکلی از سرطان روده بزرگ مبتلا می شود که به علت ژنتیکی مهاجم تر است.

  • علائم هشدار دهنده

اگر هر به هر کدام از علائم زیر دچار شدید، بدون توجه به اینکه در چه سنی هستید، به پزشک مراجعه کنید:

- خونریزی از مقعد

- تغییرات عادات اجابت مزاج (یبوست یا اسهال)

- کاهش ناخواسته وزن در حد 5 کیلوگرم یا بیشتر

- وجود خون در مدفوع

- درد شکمی و دل پیچه

  • آزمایش های غربالگری برای تشخیص زودرس

انجمن سرطان آمریکا در سال 2018 راهنمایش برای غربالگری سرطان روده بزرگ را تغییر داد و اکنون توصیه می کند که آزمایش هی غربالگری سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی از 45 سالگی، نه 50 سالگی شروع شود.

آزمایش های غربالگری ممکن است بر اساس آزمایش مدفوع مانند وجود خون مخفی در مدفوع باشد یا بر اساس دیدن درون روده بزرگ برای مثال با کولونوسکوپی.

کارشناسان می گویند اگر علائم فرد احتمال وجود سرطان روده بزرگ را مطرح کند، باید بدون توجه به سن بیمار کولونوسکوپی را انجام دهد.

سابقه خانوادگی، چاق بودن یا اضافه وزن داشتن، زندگی بی حرکت یا خوردن غذای با میزان بالای گوشت قرمز ازجمله عوامل خطرساز برای این بیماری هستنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22730

به "سرطان روده بزرگ علت مرگ ستاره فیلم پلنگ سیاه، جوانترها هم ممکن است مبتلا شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان روده بزرگ علت مرگ ستاره فیلم پلنگ سیاه، جوانترها هم ممکن است مبتلا شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید