سفیر : ایران همیشه مدافع حاکمیت ملی بوسنی بوده است

به گزارش شیوا مارکت، بلگراد-خبرنگاران- سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو گفت: ایران در طول 25 سال گذشته همیشه با حمایت از ملت بوسنی و هرزگوین مدافع استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در این کشور بوده است.

سفیر : ایران همیشه مدافع حاکمیت ملی بوسنی بوده است

به گزارش خبرنگاران از سفارت ایران در سارایوو، محمود حیدری روز چهارشنبه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مقاله ای که در روزنامه های اسلوبوجنیه به زبان بوسنیایی و بوسنی دیلی به زبان انگلیسی منتشر شد، اضافه نمود: ایران بر این باور است که تحکیم روابط با بوسنی و هرزگوین در ارتقای روابط منطقه ای بالکان و خاورمیانه نیز موثر می باشد.

وی اضافه نمود: بعد از انحلال یوگسلاوی سابق، ایران از جمله اولین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همیشه در کنار دولت و ملت این کشور نهاده شد و یاری های فراگیر، اثرگذار و انسان محبت آمیز ایران به این کشور در دوران جنگ و پس از جنگ برای بازگشت آوارگان ارائه داده است.

در ادامه مقاله سفیر کشورمان که در دو روزنامه بوسنیایی انتشار یافته، آمده است: بیست و پنج سال پیش در چنین روزی یعنی هشتم ماه می 1994 در حالیکه ساریوو هنوز در محاصره بود، سفارت جمهوری اسلامی با حضور وزیر خارجه وقت کشورمان و علی عزت بگوویچ رئیس جمهوری فقید بوسنی و هرزگوین افتتاح کرد.

سفیر کشورمان گفت: از آن تاریخ روابط سیاسی دو کشور همیشه محبت آمیز و سفرهای مقامات سیاسی در سطوح مختلف در جریان بوده است.

حیدری با اشاره به قرابت ها و همکاری های فرهنگی دو کشور افزود: ظهور ادیبان بوسنیایی نظیر فوزی موستاری مولف اثر نفیس ‹‹بلبلستان››، شیخ محمد افندی سودی نویسنده شرحی بر بوستان سعدی، محمد طاهر و مصطفی بوشنیاک نویسندگان شرحی بر مثنوی مولوی، فهیم بایراکتارویچ مترجم رباعیات خیام و دکتر بشیر جاکا مترجم دیوان حافظ ، بسیار قابل توجه و موجب تعمیق ارتباطات فرهنگی دو کشور است.

امضاء تفاهم نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو نیز از جمله رویدادهای دو سال اخیر بود.

وی اضافه نمود: در حوزه مالی بعد از افتتاح سفارت ایران در سارایوو چندین موافقت نامه مالی در زمینه های مختلفی از جمله بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و همکاری اتاق های بازرگانی بین دو کشور امضاء شد و تبادلات تجاری همیشه بین دو کشور برقرار بوده است.

اکنون نیز باتوجه به ظرفیت های مالی دو کشور، فضا برای فعالیت بخش های خصوصی دو کشور مهیا و مناسبات دو جانبه رو بفزونی است و امروز خوشحالیم که در ماه مبارک رمضان خرمای ایرانی زینت بخش سفره های افطار مسلمانان بوسنی است.

در مقاله آمده است: بوسنی و هرزگوین کشوری است که محل اجتماع پیروان ادیان الهی بوده و پیوندهای مالی و فرهنگی عمیقی با اروپا دارد.

حیدری اضافه نمود: این کشور از سابقه روابط دیرینه فرهنگی با شرق و ایران نیز برخوردار است و مردم بوسنی به این دلیل و همچنین به واسطه یاری های انسان محبت آمیز ایران در دوران سخت گذشته، علاقه خاصی به ایرانیان دارند.

حیدری اضافه نمود: سخنم را با یادآوری این پیغام سرانجام می دهم که دست دوستی جمهوری اسلامی ایران به سوی همه اقوام بوسنیایی گشوده است.

شبس**اروپام**436** 1917

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5757

به "سفیر : ایران همیشه مدافع حاکمیت ملی بوسنی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر : ایران همیشه مدافع حاکمیت ملی بوسنی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید