سنگ تراونیکس چیست؟

به گزارش شیوا مارکت، امروزه در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلف برای تکمیل انواع پروژه ها استفاده می گردد. یکی از این مصالح پرکاربرد و بادوام سنگ است که صندلی ویژه ای در ساختمان سازی داشته و از قدیم تا اکنون توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. استحکام و طول عمر سنگ باعث شده از این متریال هم در نماکاری ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده گردد. سنگ ها در انواع گوناگون با قابلیت های متفاوت از معادن سطح زمین استخراج می شوند و بعد از فرآوری توسط سازندگان مورد استفاده قرار می گیرند. طرح و نقش سنگ های طبیعی و قابلیت های آنها این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که گزینه های متعددی برای انتخاب پیش رو داشته باشند و متناسب با بودجه خود و نوع دکوراسیون یا نمایی که مد نظر دارند نسبت به خرید سنگ مورد علاقه اقدام کنند. در نوشته های پیشین ما در بخش سنگ به معرفی انواع سنگ ساختمانی از جمله سنگ گابرو، سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ کوارتز و … پرداخته شد، هم اکنون قصد داریم نوع دیگری از سنگ ها به نام سنگ تراونیکس که دارای طرح و رنگ بی نظیری است و از ترکیب سنگ تراورتن و مرمر بدست می آید را به شما معرفی نمائیم. با ما همراه باشید.

سنگ تراونیکس چیست؟

تراورتن یک سنگ رسوبی متخلخل است که بافت آن به صورت لایه لایه بوده و اصلی ترین کانی در ساختار آن کلسیت می باشد. این سنگ در رنگ های متنوع به بازار عرضه می گردد و به دلیل بافت متخلخل خود انتخاب خوبی برای کفپوش ساختمان به شمار می آید. از این سنگ هم در نمای خارجی و هم در طراحی داخلی با ابعاد و اشکال گوناگون استفاده می گردد. سنگ مرمر نیز یک سنگ رسوبی دگرگون شده است که دانه بندی آن درشت و بلورین است و از قابلیت انتقال نور برخوردار می باشد. این سنگ در رنگ های متنوع به صورت ساده یا رگه دار در طبیعت یافت می گردد و به دلیل زیبایی بی نظیر در دکوراسیون داخلی از آن استفاده می گردد. این سنگ مقاومت پایینی در برابر جذب آب دارد، از این رو برای نمای ساختمان به کار نمی رود.

سنگ تراونیکس (Traonyx) ترکیب دو سنگ تراورتن (Travertin) و سنگ انیکس یا مرمر (Onyx) است و متشکل از کانی هایی همانند آراگونیت، کلسیت و کربنات آهن می باشد. بیشترین درصد سنگ هایی که روی کره زمین یافت می شوند سنگ های آذرین هستند. وقتی مواد آتشفشانی از کوه های آتشفشان فوران می کنند، بر روی زمین پخش می شوند و با گذشت زمان دچار فرسایش می گردند. این مواد توسط آب دریا یا رودخانه ها به مکان های مختلف حمل می شوند و رسوب می کنند. در بین این رسوبات که به صورت لایه لایه هستند موادی با ساختار متفاوت قرار می گیرد که تحت فشار با لایه ها پیوند خورده و بافت سنگ را پدید می آورند. سنگ های حاصل از چنین فرآیندی سنگ های رسوبی نامیده می شوند. این سنگ ها اگر تحت تاثیر عواملی مانند فشارهای درونی و بیرونی زمین و یا چشمه های آب گرم قرار گیرند دگرگون شده و بافت آنها به بافت بلوری تغییر پیدا می نماید. تراورتن یک سنگ رسوبی است که ترکیبات آن در اثر دگرگونی به سنگ مرمر تبدیل می گردد، البته دگرگونی این سنگ احتیاج به فشار، دمای بالا و مدت زمان طولانی دارد. اگر شرایط لازم برای تبدیل کامل سنگ تراورتن به سنگ مرمر وجود نداشته باشد و یا قبل از اتمام فرآیند دگرگونی این سنگ از زمین استخراج گردد، محصول بدست آمده سنگ تراورتنی است که بخشی از بافت آن به بلورهای سنگ مرمر تبدیل شده و ویژگی هیچ یک از سنگ های مرمر یا تراورتن را ندارد. از نظر سنگ شناسی این محصول سنگ تراونیکس نام دارد. سنگ تراونیکس هم در معادن تراورتن و هم در معادن سنگ مرمر یافت می گردد و می توان آن را برای مصارف گوناگون استخراج نمود.

سنگ تراونیکس که یک سنگ رسوبی نیمه دگرگون است در رنگ هایی نظیر قرمز، شکلاتی، زرد و سفید یافت می گردد. این سنگ یک سنگ متخلخل و دارای نقوش و رگه های پر رنگ و واضح می باشد که با زیبایی منحصر بفرد خود در نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به طرح های جدیدی که از طرف طراحان و معماران برای دکوراسیون داخلی پیشنهاد می شوند نگاهی بیندازید متوجه تمایل آنها به حضور طبیعت در ساختمان می شوید. الگوها و تم های الهام گرفته از طبیعت دارای رنگ های متضاد و نقش و نگارهای نامنظم و طبیعی هستند که استفاده از آنها در انواع بناها تا حد زیادی سردی و یکنواختی سبک های مدرن را کاهش می دهد. سنگ تراونیکس از جمله سنگ هایی است که به دلیل نقوش متفاوت و رنگ های زیبای خود حسی از طبیعت را به خانه ها منتقل می نماید. قسمت هایی از این سنگ که دارای رگه های پر رنگ است نور را از خود عبور نمی دهند اما نور می تواند از سایر قسمت های آن عبور کند. این ویژگی سنگ باعث شده هنگام استفاده از آن در طراحی داخلی، پشت آن نورپردازی انجام گردد تا با عبور از سنگ جلوه ای متفاوت به فضا بخشیده گردد. سنگ تراونیکس بعد از استخراج از معادن در انواع چرمی، صیقل داده شده و آنتیک فرآوری و مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ در مواردی نظیر کفپوش، دیوارپوش، پله ها، ستون ها، نمای خارجی ساختمان و … کاربرد دارد.

تراونیکس به شکل موج دار و بدون موج برش داده می گردد و افرادی که می خواهند نمایی همانند سنگ مرمر در ساختمان خود کار کنند اما بودجه کافی ندارند می توانند از تراونیکس که همانند مرمر ظاهری بلوری و شفاف دارد و می تواند نور را خود عبور دهد استفاده کنند. سنگ تراونیکس از نظر زیبایی و جذابیت با سنگ مرمر برابر است. این سنگ به صورت ساده یا نقش دار در بازار موجود است و طبق سلیقه افراد انتخاب می گردد. سنگ تراونیکس دارای الگوها و رنگ های متنوع از کرمی گرفته تا قهوه ای تیره است و به راحتی با انواع دکوراسیون داخلی همخوانی پیدا می نماید. این سنگ گرما را جذب نمی نماید، از این رو همیشه سطحی خنک دارد و به فضا حسی از تازگی و خنگی می بخشد. مقدار جذب آب توسط تراونیکس بسیار کم است، به همین دلیل با خیالی آسوده می توان از آن در محیط هایی مانند آشپزخانه به عنوان کانتر استفاده نمود.

جهت اطلاع از قیمت سنگ تراونیکس اینجا کلیک کنید

منبع: ساختمانچی
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13418

به "سنگ تراونیکس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ تراونیکس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید