سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روس ها

به گزارش شیوا مارکت، شرکت روسی سوخو، سال گذشته اولین پهپاد رزمی خود را به پرواز درآورد. این پهپاد با نام سوخو S-70 اوخوتنیک (S-70 Okhotnik-B) شناخته می گردد و توانایی حمله به اهداف دشمن را دارد. در ادامه با این هواپیمای فوق پیشرفته روسی آشنا خواهیم شد.

سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روس ها

خبرنگاران - علی محمدی: هواپیمای S-70 اوخوتنیک (به معنای شکارچی) اولین هواپیمای بدون سرنشین سنگین روس ها است.

این هواپیما از طراحی بال پرنده (مانند هواپیمای B-2 آمریکایی) استفاده می نماید.

وزن برخواست S-70 اوخوتنیک به 20 تن می رسد.

این هواپیمای بدون سرنشین ، به موتور جت مجهز است.

به گفته روس ها، پوشش ضد رادار این پهباد باعث می گردد تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند.

سوخوی S-70 به انواع سیستم های رادیویی و اپتوالکترونیک مجهز است تا بتوان از آن برای شناسایی اهداف دشمن نیز بهره گیری کرد.

وزارت دفاع روسیه اولین بار در سال 2019 ویدیویی از پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را منتشر کرد.

طراحی و توسعه این هواپیما بر عهده دفتر طراحی سوخوی، بخشی از شرکت یونایتد ایرکرفت کورپوریشن بود.

مانور های موفقیت آمیز سوخو S-70 اوخوتنیک

در اولین پرواز، سوخو S-70 توانست تیک آف، مانور و فرود را به نمایش بگذارد.

به گفته منابع نظامی روس، این هواپیما اولین پرواز خود را در محدوده ای نظامی و تا ارتفاع 600 متری سطح زمین انجام داد.

در این پرواز، S-70 توسط اپراتور زمینی کنترل می شد.

این طور که در تصاویر اولیه S-70 دیده می گردد، این هواپیمای عظیم با پوشش استتاری رنگ آمیزی شده است.

به گفته روس ها این هواپیما در سال 2019 چندین پرواز دیگر را نیز انجام داد.

پرواز کاملا اتوماتیک نیز یکی از این تمرین ها بود.

سوخو S-70 اوخوتنیک اولین تست های زمینی خود را از سال 2018 شروع نموده بود.

این تست های اولیه در کارخانه هواپیماسازی نووسیبریک (NAZ) که متعلق به شرکت سوخوی هستند انجام شدند.

روس ها برنامه ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک را حداقل از سال 2011 پیگیری می کردند.

اولین نمونه های آزمایشی نیز بین سال های 2014 تا 2015 فراوری شدند.

نمونه اولیه با قابلیت پرواز از S-70 نیز در سال 2017 ساخته شد.

در آن موقع روس ها اولین تصاویر از این هواپیمای بدون سرنشین عظیم را منتشر کردند.

هدف روس ها از چنین پروژه ای ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت شناسایی و حمله بود.

همچنین این هواپیما می بایست توانایی پرواز با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک را نیز داشته باشد.

روس ها هواپیمای سوخوی S-70 هانتر را یک ماشین نسل ششمی بدون سرنشین می دانند.

استفاده از فناوری های سوخوی T-50 PAK FA در ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک

یک فروند سوخو T-50 پک فا

در ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک از فناوری های جنگنده رادار گریز سنگین سوخوی T-50 PAK FA نیز استفاده شده است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط روس ها منتشر شده است، سوخوی S-70 دارای 20 تن وزن است.

با این تفاسیر می توان تخمین زد که از نظر اندازه و اوزان، سوخو S-70 در رده هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی X-47B قرار می گیرد.

آمریکایی ها نیز X-47B را در دست توسعه دارند و مسئول پروژه آن نورث روپ گرومن است.

شعاع حرکتی S-70 به چهار هزار کیلومتر می رسد و توانایی حرکت با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت یعنی بسیار نزدیک به سرعت صوت را دارد.

تسلیحات

تسلیحات S-70 شامل موشک های هوا به زمین و انواع بمب های راهنمایی شونده هستند.

تسلیحات در این هواپیما زیر بال ها نصب نمی شوند، بلکه درون محفظه ای داخل بدنه جاسازی می شوند تا به رادارگریز بودن هواپیما آسیبی وارد نگردد.

بعضی منابع می گویند این هواپیما توانایی حمل بمب های انفجار شدید OFZAB-500 و بمب های هواسوز ODAB-500PMV را دارد.

هر دوی این بمب ها قبلا در میدان نبرد سوریه آزمایش خود را پس داده اند.

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی نوین نیز از دیگر نکات مهم در خصوص S-70 هستند.

چنین مواد پیشرفته ای در کنار پوشش جاذب امواج رادار، سبب می گردد تا S-70 توانایی رادارگریزی خوبی داشته باشد.

تصاویر ماهواره ای نیز از یکی از پایگاه های هوایی روس ها به دست آمده است، که سوخوی S-70 را در کنار دیگر هواپیماهای روسی نظیر میگ 29 کا، Su-57، Su-35 و Su-34 نشان می دهند.

ابعاد و اندازه

سوخو S-70 اوخوتنیک در کنار چند فروند هواپیمای دیگر

اگر به این تصاویر دقت کنید متوجه خواهید شد که S-70 از نظر ابعاد خیلی با خانواده فلانکر تفاوتی ندارد.

از نظر فاصله نوک بال ها باهم، سوخوی S-70 در مقایسه با Su-57 رادار گریز دارای ابعاد عظیم تری است، ولی طول کوتاه تری از آن دارد.

با توجه به اینکه ابعاد سوخوی 57 پک فا را می دانیم، می توان ابعاد S-70 را نیز تخمین زد.

سوخوی 57 پک فا دارای 19.8 متر طول است و نوک بال های آن 13.95 متر از یکدیگر فاصله دارند.

بر همین اساس و به صورت حدودی، می توان طول S-70 را در حدود 13.6 متر و فاصله نوک بال های آن از هم را در حدود 17.6 متر دانست.

از آنجایی که تصویر ماهواره ای یک عکس دو بعدی است، نمی توان درباره ارتفاع سوخوی S-70 اظهار نظری کرد.

اما زمانی که روس ها ویدیوئ اولین پرواز S-70 را منتشر کردند، کارشناسان توانستند با مقایسه ارتفاع هواپیما با تریلری که در کنار آن قرار داشت، ارتفاع آن را در حدود 2.8 متر تخمین بزنند.

به گفته منابع روسی، وزن خالی S-70 در حدود 20 تن است.

برای مقایسه باید بدانید که سوخوی 57 در حالت خالی 18 تن وزن دارد.

این اعداد نشان می دهند که سوخوی S-70 یک هواپیمای بدون سرنشین سنگین است.

همچین این عدد بیانگر این هستند که پرنده روس ها در مقایسه با رقبای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خود وزن بسیار بالاتری دارد، که چندان خبر خوبی برای روس ها نیست.

سوخوی S-70 اولین پرواز خود را به مدت 30 دقیقه و به همراه یک جنگنده سوخو 57 انجام داد.

در این پرواز، سوخو 57 وظیفه آزمایش سطح مقطع راداری و تست قفل کردن رادار موشک های هوا به هوا را روی سوخو S-70 انجام داد.

از آنجایی که سوخوی S-70 هنوز مراحل آزمایشی خود را می گذراند و عملیاتی نشده است، اطلاعات بیشتری در خصوص آن وجود ندارد و به همین دلیل تنها می توان به گفته های روس ها اعتنا کرد.

با این وجود در دهه آینده احتمالا شاهد حضور این پرنده بدون سرنشین رادار گریز، در کنار سوخوی 57 در میادین نبرد خواهیم بود.

منبع: globalsecurity

وبلاگ باتسک: باتسک: دارالترجمه آنلاین، مترجم متن هوشمند

منبع: بیت ران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26813

به "سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید