سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد

به گزارش شیوا مارکت، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امر آموزش دچار نوعی رهاشدگی و به خودوانهادگی شده است. گویی نوعی ایست مغزی رخ داده است.

سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود مهرمحمدی امروز در مراسم تجلیل از استادان نمونه و پیشکسوت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه سکوت معنادار و یا بی معنایی در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه هیچ هدف، استراتژی و تحرک و فعالیت سازمان یافته متناسب با شأن آموزش و آموزشگری با هدف ارتقای کیفیت به چشم نمی خورد یا نوعی رکود و سکوت معنی دار در این عرصه در سطوح سیاست گذاری کلان تا عمل آموزشگری حاکم است.

وی اضافه کرد: چنین مسائلی در کنار هم نشانه ابتلاء به پدیده جهل مرکب در حوزه آموزشگری در آموزش عالی است، البته من قصد جسارت به کسی را ندارم؛ ولی ما نمی دانیم که نمی دانیم. گویی آنچه شاهدش هستیم کاملاً طبیعی و نرمال است. با استفاده از مناسبت های این چنینی (بزرگداشت مقام معلم) باید کوشش کنیم حال آموزش خوب گردد.

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دو نکته در امر آموزش وجود دارد، گفت: نداشتن توجه کافی به نقش مَرکب بودن روش در طی کردن به سلامت و با کیفیت جهت، یکی از این نکات است. باید بین دانش و روش انتقال دانش به خواستار علم رابطه راکب و مرکب وجود داشته باشد. دانش، راکب و مرکب، روش است.

مهرمحمدی ادامه داد: دانش تخصصی هویت بخش است. پس باید مرکب مناسب برای انتقال این دانش هویت بخش را پیدا کنیم. این متاع بدون استفاده از مرکب مناسب به مقصد نمی رسد و اهداف آموزش محقق نمی گردد. دغدغه مند نبودن نسبت به روش، به واقع کم لطفی در حق دانش فاخر تخصصی یا همان متاع عزیزتر از جان است.

وی درباره دومین نکته امر آموزش گفت: آموزش، در بسته توانمندی های اعضای هیات علمی حکم اشانتیون (آیتم کوچکی که مغازه داران حرفه ای به صورت رایگان به خریدار یک آیتم اصلی هدیه می دهند) را پیدا نموده است. احیای آموزش در آموزش عالی احتیاج به ایده پردازی و نظریه پردازی دارد.

مهرمحمدی در انتها با بیان اینکه نباید با مساله تحول در آموزش ساده انگارانه برخورد کرد، گفت: باید برای تحقق معجزه روش یا سرآمدی آموزش، صاحب نظران را به میدان فراخواند تا به این موضوع تخصصی سامان بدهند. باید به استراتژی پیشنهادی آموزش پژوهی توجه کنیم و بر اساس آن یک برنامه ایرانی فراهم کنیم.

در انتها این مراسم از دکتر محمدحسین حامدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر سید عبدالله میرطاهری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر محمدصادق ابریشمیان، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر علی جباری، عضو هیات علمی دانشکده شیمی، دکتر رضا کرمی محمدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و هم چنین دکتر فرهاد مسعودی عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تجلیل شد.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5452

به "سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید