استفاده از بطری های پلاستیکی به جای شیشه ای، اشتباه بود

به گزارش شیوا مارکت، اصفهان - خبرنگاران - قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی به جای بطری های شیشه ای حاوی مواد آشامیدنی و خوراکی از جمله شیر و نوشابه اشتباه بود که باید در آن تجدیدنظر گردد.

استفاده از بطری های پلاستیکی به جای شیشه ای، اشتباه بود

به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا باقری روز سه شنبه در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان با اشاره به آسیب جدی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در محیط زیست اضافه نمود: استفاده از این ظروف که خطرهای زیست محیطی دارد، در کشور ما به طور وحشتناکی بالا است بنابراین سازمان محیط زیست باید برای حذف این نوع وسایل، اهتمام جدی داشته باشد و دانشگاه ها نیز به توسعه فرهنگ حذف ظروف یکبار مصرف یاری کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت استفاده بهینه از منابع طبیعی و حفظ اکوسیستم، مهمترین موضوع توسعه پایدار است که مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، اظهار کرد: دانشگاه های کشور با استفاده از تجربه های بین المللی خود توانسته اند اقدام های خوبی در زمینه توسعه شهرهای پایدار انجام دهند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استفاده از منابع طبیعی و خدادادی در چند دهه گذشته شدت گرفته و بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است، اضافه نمود: باید برای مدیریت استفاده بهینه و حفظ این منابع برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه نمود: در سال های اخیر دانشگاه های کشور در زمینه توسعه شهرهای پایدار اقدام های موثری انجام داده اند که بازنگری در حمل و نقل عمومی، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف انرژی با جایگزین کردن لامپ های کم مصرف به جای لامپ های پرمصرف و هوشمندکردن سیستم روشنایی، توسعه فضای سبز با کاشت درختان متناسب با اقلیم مناطق، بازیافت کاغذ و شیشه، تقویت اتوماسیون اداری و حذف کاغذ از امور اداری و حذف ظروف یکبار مصرف در دانشگاه ها از جمله این اقدام هاست.

باقری، تغییر رژیم غذایی و افزایش انگیزه مردم برای استفاده بیشتر از پروتئین های گیاهی نسبت به پروتئین های گوشتی را مهم دانست و گفت: این دیدگاه افزون بر تامین سلامت افراد جامعه به بهبود محیط زیست نیز یاری می نماید.

وی انجام اقدام های لازم برای افزایش آگاهی عمومی در زمینه های یاد شده با استفاده از فناوری های نوین و رسانه ها را خواهان شد و گفت: انگیزه دانشگاه ها برای ورود به این مقوله ها باید افزایش یابد.

همچنین معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برنامه ها برای دانشگاه سبز از سال 95 شروع شد، گفت: فعالیت دانشگاه های کشور برای کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع، حدود سه دهه سابقه دارد اما مبانی و مفاهیم مدیریت دانشگاه سبز تغییر یافته است و در این زمینه برنامه های جدی برای دستیابی به این هدف از سال 95 شروع شد.

حمید پوراصغری گفت: از سال 96، طرح مدیریت سبز در دانشگاه در بودجه کل کشور لحاظ شد و برای سالجاری 32 میلیارد تومان برای اعمال این مدیریت در دانشگاه ها پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: هدف این است که این رقم در سال های آینده به700 میلیارد تومان برسد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اضافه نمود: در 2 سال گذشته 115 پروژه طراحی برای دانشگاه سبز پذیرفته شده که 71 درصد آنها طرح های جمع آوری آب های سطحی در دانشگاه ها و تصفیه خانه و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز بوده است.

وی با بیان اینکه کمترین طرح ها مربوط به مدیریت پسماند و حمل و نقل دانشگاه ها بوده است، اضافه نمود: این آمار نشان می دهد با توجه به خشکسالی های اخیر، تامین آب و استفاده بهینه از منابع آبی مورد توجه دانشگاه هاست.

پور اصغری گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، دستگاه های اجرایی اجازه دارند یک درصد از بودجه خود را برای مدیریت سبز و بهبود محیط زیست هزینه نمایند.

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه ای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اعمال مدیریت سبز در دانشگاه ها منعقد شده است، اضافه نمود: بر اساس ماده هفت این تفاهمنامه، دانشگاه ها به میزان فعالیت خود در زمینه اعمال مدیریت سبز با افزایش بودجه روبرو می شوند.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) نیز به عنوان سخنران دیگر این همایش گفت: پایداری شهرها در نهایت به آسایش و رفاه بیشتر مردم منجر می گردد و برای آینده اطمینان بخش است.

منظور حسین سومرو با بیان اینکه حفظ چرخه طبیعی زمین برای ساکنان این سیاره از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ساکنان زمین با چالش های زیادی روبروند و کمبود آب، مواد غذایی و انرژی از دغدغه های آنان است.

وی اعلام کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی باید با اتخاذ راهبردهای مناسب برای غلبه بر این چالش ها به وسیله آموزش، تصمیم گیران را توانمند سازند زیرا کشورهایی که به این مهم توجه نمایند توانمندی بالاتری نسبت برای مقابله با بلایای طبیعی خواهند داشت.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اضافه نمود: دانشگاه ها و مدارس باید اقدام های اساسی برای تربیت نسل آینده انجام دهند و آنها را برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی آماده نمایند.

دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز روز سه شنبه به مدت 2 روز با حضور شماری از اندیشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این بخش در دانشگاه اصفهان شروع شد.

دانشگاه سبز(green university)، مکانی است که همه فعالیت های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می گیرد و همچنین نشان دهنده مسوولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است.

دستاوردهای عرصه مدیریت سبز در دانشگاه ها، تبادل علم و تجربه های مسوولان و کارشناسان و ایجاد زمینه های مناسب برای ارتقای عملکرد دانشگاه ها و تغییرات گسترده در جامعه از اهداف برگزاری این همایش اعلام شده است.

6027/2093

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5489

به "استفاده از بطری های پلاستیکی به جای شیشه ای، اشتباه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از بطری های پلاستیکی به جای شیشه ای، اشتباه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید