شرط برطرف تعهدات ارزی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده حذف گردد

به گزارش شیوا مارکت، چهل و نهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور استاندار، رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، نمایندگان اتاق های مشترک بازرگانی، مدیران حمل ونقل و راهداری کشور، نماینده مجلس و جمعی از مدیران استانی در جیرفت برگزار گردید.

شرط برطرف تعهدات ارزی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده حذف گردد

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: سال گذشته در تبصره 8 قانون بودجه یک بند برای محدود کردن صادرنمایندگان لحاظ و استرداد مبلغ مالیات بر ارزش اضافه نموده را منوط به رفع تعهدات ارزی آنها کردند که درخواست حذف آن را داریم.

سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه در حال حاضر بودجه سال آینده کشور در دست آنالیز و تصویب واقع شده است، اضافه کرد: سال جاری نیز این موضوع در تبصره 5 قانون بودجه آمده اما به دلیل وجود نداشتن ارتباطات فعال بین بانک مرکزی و سازمان مالیاتی، حجم زیادی از مطالبات صادرنمایندگانی که مالیات ارزش اضافه نموده پرداخت نموده اند جمع شده و باید استرداد گردد اما بانک مرکزی در این زمینه ایفای تعهد ننموده است.

او ادامه داد: با توجه به مسائلی که در بازگشت ارز و زمان بر بودن آن وجود دارد، بخش خصوصی درخواست دارد این بند در قانون بودجه که صادرات را محدود می نماید، حذف گردد که امیدواریم استاندار کرمان و نمایندگان مجلس این خواسته را پیگیری نمایند.

طبیب زاده، اعلام نمود: این نشست با هدف ارائه راهکار برای توسعه صادرات محصولات جنوب استان تشکیل شده اما متأسفانه محدودیت هایی وجود دارد که در راستای این اهداف نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: فقدان فضای اداری و آزمایشگاهی برای نمایندگی مجموعه های استاندارد و گمرک در منطقه دفتر جنوب وجود دارد که درخواست می گردد زمینی برای احداث این ساختمان اختصاص داده گردد.

عباس جبالبارزی به عدم وجود شرکت های مدیریت صادرات قوی در منطقه اشاره نمود و اضافه کرد: باوجود فراوری محصول خوب و ظرفیت بالای فراوری، اما محصولات در فصل برداشت همچنان بر روی زمین می مانند که نشان می دهد سیستم خاصی برای صادرات نداریم.

او اعلام نمود: سازمان توسعه تجارت ایران وظایفی در راستای یاری به توسعه صادرات دارد که شامل بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور و فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه های تجاری و افزایش توانمندی آنها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی می گردد و به همین دلیل درخواست می گردد این سازمان با یاری مسئولان منطقه، برای راه اندازی هلدینگ های صادراتی اقدام کند و به صورت حرفه ای کار صادرات را انجام دهند.

ارائه مشوق های حمل ونقلی برای رفع کردن مسائل حمل بار جنوب

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران، با اشاره به اینکه همواره مسائل و مسائل را بدون ارائه راهکار متناسب با ظرفیت منطقه بیان نموده ایم، گفت: در شهرستان جیرفت سالانه چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی فراوری می گردد که یک میلیون تن آن صادر می گردد اما این سؤال وجود دارد آیا یک کامیون که بتواند صادرات و ترانزیت را انجام دهد و مالکیت آن مربوط به شرکت های حمل ونقل بومی باشد، در جیرفت وجود دارد؟ که اگر ندارد باید عارضه یابی کنیم که چرا شکل نگرفته و چه باید کرد؟

حمید عزت آبادی پور، اضافه کرد: برای حل مسائل حمل ونقل منطقه همواره به دنبال راهکار های کوتاه مدت و عبور از موانع در لحظه بوده ایم درحالی که شرایط این گونه می طلبد که برای این محصولات برنامه های مفصل و بلندمدت داشته باشیم.

او پیشنهاد هایی را برای ساماندهی کوتاه مدت مسائل حمل ونقل منطقه ارائه داد و بیان نمود: تسهیلاتی برای ورود کامیون های خارجی از جمله حذف عوارض جاده ای متقابل به صورت محدود در فصول پیک بار و فصل برداشت محصول جیرفت در نظر گرفته گردد.

عزت آبادی گفت: ارائه مشوق های حمل ونقلی به منظور ترغیب ناوگان برای عزیمت به منطقه پیشنهاد دیگری است که مشابه آن در مناطقی مانند بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، به این صورت که در زمان تقاضای زیاد بار که با کمبود کامیون روبرو هستند مشوق هایی را از قبیل ارائه سوخت بیشتر و لاستیک و روغن که می تواند به صورت موقتی و در کوتاه مدت مفید باشد، ارائه دهند.

روابط سیاسی ایران و عمان در بهترین شرایط است

در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان پنج میلیون نفر جمعیت، ثبات مالی، تورم 0.4 درصد، بنادر مدرن و مجهز، مناطق آزاد با زیرساخت های مناسب و ارائه تسهیلات، مردمی خونگرم و قابل اعتماد و دولتمردانی دانا و هوشیار دارد که در گذشته کوشش نموده اند سطح روابط سیاسی عمان و ایران را در بهترین شرایط نگه دارند.

محسن ضرابی، اعلام نمود: عمانی ها همواره در بحران ها مانند جنگ تحمیلی و تحریم ها در کنار مردم و دولت ایران بوده اند و این صندلی مناسب می تواند فرصت خوبی برای تجار و فعالان مالی کشور ما باشد.

او در ادامه به رابطه خصمانه و محتاطانه برخی از کشورهای منطقه با ایران به دلیل تحریم ها اشاره نمود و گفت: دولتمردان عمانی رابطه خوبی با ایران دارند و به همین دلیل امکان صادرات مجدد از عمان و واردات کالاهای موردنیاز به ایران به وسیله عمان و بنادر مدرن و مجهز صحار و صلاله وجود دارد.

ضرابی ادامه داد: شرط صادرات با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها دریافت گواهی مبدأ از عمان است که فعالان مالی برای دریافت این گواهی باید در عمان سرمایه گذاری نمایند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اضافه کرد: فعالان مالی آگاهانه و با دریافت اطلاعات صحیح از اتاق مشترک و سازمان توسعه تجارت ایران در نمایشگاه ها شرکت نمایند تا فریب دلالان و سوداگران را نخورند و متضرر نشوند.

حذف واسطه ها برای توسعه صادرات محصولات جنوب استان

استاندار کرمان نیز در این نشست با تأکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان باید مدیریت و واسطه ها حذف شوند، گفت: تقویت صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان به افراد بستگی دارد که با ایجاد شرکت های تعاونی یا شرکت مدیریت صادرات، این مسائل رفع می گردد.

محمدجواد فدائی اضافه کرد: پایانه صادراتی جیرفت که نقش مهمی در توسعه صادرات دارد با مسائلی مانند دریافت تسهیلات و مسائل گمرکی روبرو بود که این مسائل پیگیری و حل شد که امیدواریم هر چه زودتر این مجموعه در جنوب استان راه اندازی گردد.

او در ادامه به ایجاد مرز هوایی که نیازمند انجام دو پرواز خارجی است و همچنین برگزاری نشست های تخصصی برای حل مسائل حمل ونقل جاده ای اشاره نمود. استاندار کرمان در خصوص فعالیت های نمایشگاهی نیز بیان نمود: در این مورد صادرنمایندگان باید مشارکت نمایند و جلسات ویژه به صورت تخصصی با اتاق های بازرگانی مشترک بین ایران و سایر کشورها انجام گردد.

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15233

به "شرط برطرف تعهدات ارزی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده حذف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط برطرف تعهدات ارزی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده حذف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید