جذب 20میلیون گردشگر در افق 1404 به طور حتم با همکاری رسانه ها امکان پذیر است

به گزارش شیوا مارکت، نشست معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مدیران و برنامه سازان شبکه جهانی جام جم برگزار گردید و در این نشست مهم ترین محورهای همکاری سازمان میراث فرهنگی و این شبکه برای معرفی ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مورد آنالیز نهاده شد.

جذب 20میلیون گردشگر در افق 1404 به طور حتم با همکاری رسانه ها امکان پذیر است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، در این نشست که در محل دفتر مدیر شبکه جام جم برگزار گردید، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی با اشاره به اهمیت مأموریت هایی که بر عهده این سازمان واقع شده است، گفت: سازمان جهانی جهان گردی، ایران را جزو 10 کشور اول از نظر جاذبه های گردشگری معرفی نموده است و علاوه بر جاذبه های گردشگری بی نظیر، ایران دارای فرهنگ و تمدن غنی، طبیعت بکر و میراث ناملموس بی شمار است.

او با بیان این که گردشگری یکی از مزیت های کشور به حساب می آید اضافه نمود: باید بر روی گردشگری تمرکز بیشتری داشت و در کنار صنعت، کشاورزی، نفت و... از گردشگری به عنوان یک اقتصاد نوظهور حمایت کرد.

سهم 11/8میلیارد دلاری گردشگری در فراوری ناخالص ملی

دکتر مونسان ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی، گردشگری در سال گذشته توانسته است، 11/8میلیارد دلار در فراوری ناخالص نقش ایفا نماید و این یعنی 3درصد از کل فراوری ناخالص ملی. این در حالی است که سهم گردشگری در فراوری ناخالص ملی در کشوری مانند ترکیه 4/7درصد بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در سال 96، شاهد ورود 4میلیون و 700هزار گردشگر به کشور بودیم که این رقم در سال گذشته به 7میلیون و 800هزار نفر افزایش پیدا کرد.

دکتر مونسان ادامه داد: برای افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور چند کار را انجام داده ایم که یکی از آن ها لغو ویزا با بعضی از کشورها مانند عمان و چین است که در این میان با توجه به این که چین 150میلیون گردشگر خروجی در سال دارد یک ظرفیت بسیار مهم است و هدفگذاری ما جذب سالانه 2میلیون گردشگر چینی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تبلیغات، معرفی و اطلاع رسانی نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و در این میان ستاد تبلیغات فضای مجازی را تشکیل دادیم و با فراوری کلیپ های کوتاه یک تا دو دقیقه ای به معرفی جاذبه های ایران می پردازیم.

او در ادامه گفت: رسانه ها و خصوصا صداوسیما نقش مهمی در معرفی جاذبه ها و ظرفیت های ایران و جذب گردشگران ورودی به کشور دارند و در این میان شبکه جام جم به عنوان شبکه ای که با مخاطبان خارج از کشور ارتباط دارد، نقش مهمی را ایفا می نماید و باید بتوانیم از ظرفیت این رسانه برای معرفی ایران و جذب گردشگران ورودی استفاده کنیم.

مقابله با پروژه ایران هراسی با استفاده از ظرفیت رسانه

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: یکی از موضوعاتی که در جذب گردشگر با آن روبه رو هستیم، پروژه ایران هراسی است. متاسفانه شبکه های رسانه ای مختلف تصویر مناسبی از ایران ارائه نمی دهند درحالی که ایران دارای مردمی صلح دوست، مهربان و مهمان نواز است و ظرفیت های گردشگری بی نظیر در کنار تاریخ و تمدن و هنر و صنایع دستی و آداب و سنن، ظرفیت های دوست داشتنی در ایران است. از این رو به طور حتم احتیاجمند همکاری شبکه های مختلف از جمله شبکه جهانی جام جم برای معرفی هرچه بهتر ایران هستیم.

دکتر مونسان در ادامه صحبت های خود با اشاره به سند چشم انداز 20ساله نظام یادآور شد: بر اساس این سند تا سال 1404 باید بتوانیم 20میلیون گردشگر جذب کنیم که دستیابی به عدد 20میلیون گردشگر در افق 1404 به طور حتم با همکاری رسانه ها امکان پذیر است.

او در ادامه گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته پیروز به ایجاد 203هزار شغل شد که بر این اساس جزو سازمان های برتر در ایجاد اشتغال به حساب می آید و این موضوع نشان دهنده اشتیاق مردم و سرمایه گذاران برای ورود به حوزه گردشگری است.

بوم گردی ها، مهاجرت معکوس را رقم زده اند

مونسان گفت: موضوع مهاجرت روستاییان به شهرها یکی از مهم ترین دغدغه های دولت ها در طول سال های متمادی بوده است، خوشبختانه با رونق بوم گردی ها و صنایع دستی در نقاط مختلف کشور، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم. ایجاد بوم گردی احتیاج به سرمایه گذاری کلان ندارد، با سرمایه ای اندک و با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت از صندوق کارآفرینی امید، افراد می توانند نسبت به احداث اقامتگاه بوم گردی اقدام نمایند و هر واحد بوم گردی به طور میانگین برای هشت نفر شغل ایجاد می نماید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: گردشگری در کنار امتیازات مالی، دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز است. گردشگران ورودی به ایران بعد از سفر و گشت و گذار در مناطق مختلف کشورمان تبدیل به سفیرانی برای ما می شوند و در بازگشت به کشور خود به معرفی ظرفیت های ایران، آداب و رسوم و مهمان نوازی مردم ایران می پردازند که این در حقیقت همان دیپلماسی عمومی است.

این مقام مسئول سپس به سرمایه گذاری ها در حوزه گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: در حال حاضر 1900 پروژه با حجم سرمایه گذاری 180هزارمیلیارد تومان در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است که بیشترین آن ها در حوزه ساخت هتل است.

دستور دکتر روحانی برای اختصاص زمین هتل در 500 نقطه

او اضافه نمود: چندی پیش نامه ای را به رئیس جمهوری نوشتیم و از آقای دکتر روحانی درخواست کردیم دستورات لازم در مورد اختصاص زمین برای احداث هتل در 500 نقطه را صادر کند که این زمین ها به صورت رایگان یا با اقساط بلندمدت در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت دکتر روحانی نهاده شد و ایشان دستورات لازم را به وزیر راه، کشاورزی و کشور صادر کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه صحبت های خود به معین برند گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: از سال گذشته موضوع معین برند گردشگری کشور را در دستور کار قرار دادیم و مهرماه سال جاری خروجی آن معین خواهد شد. همچنین سند توسعه گردشگری در حال تدوین است که این سند در کمیسیون های دولت در حال آنالیز است و به زودی به کمیسیون فرهنگی می آید و بعد از آن در دولت مطرح و آنالیز خواهد شد.

دکتر مونسان همچنین از توزیع سفر به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان میراث فرهنگی نام برد و گفت: از سال 96، موضوع توزیع سفر در کشور را مد نظر قرار دادیم و در این خصوص اقداماتی را شروع کردیم، در نوروز 98، تمرکز ما بر روی غرب کشور بود و خوشبختانه شاهد افزایش حجم سفر به مناطق غرب کشور بودیم.

هدف گذاری برای صادرات 2میلیارد دلاری صنایع دستی

دکتر مونسان ادامه داد: در کنار گردشگری، موضوع مهم دیگری به نام صنایع دستی در مأموریت های این سازمان دیده شده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زنان و مردان هنرمند این سرزمین زیباترین فراوریات را ارائه می دهند و شاهد رونق فراوری صنایع دستی در نقاط مختلف کشور هستیم.

او به صادرات صنایع دستی اشاره نمود و اضافه نمود: بیش از 300 رشته شناخته شده صنایع دستی در کشور داریم که یک مزیت بزرگ به حساب می آید و توانسته ایم در سال گذشته 281میلیون دلار صنایع دستی صادر کنیم، این در حالی است که پیش بینی می گردد 400میلیون دلار نیز صادرات چمدانی داشته ایم و هدف گذاری ما رسیدن به عدد 2میلیارد دلار صادرات صنایع دستی در سال است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: در همین خصوص اقدامات بسیار خوبی را انجام داده ایم که به عنوان مثال می توان به ثبت جهانی شهرها و روستاهای مختلف از جمله روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان و نیز پیگیری و اجرای طرح تجاری سازی صنایع دستی اشاره نمود.

او در ادامه گفت: 470هزار صنعتگر در سامانه به عنوان هنرمندان صنایع دستی ثبت نام نموده اند، خوشبختانه شاهد ورود جوانان به حوزه صنایع دستی و تقویت استارت آپ ها در این حوزه هستیم که فراوریاتی را بر اساس سلیقه مشتری انجام می دهند.

اجرای 2هزار پروژه مرمت در حوزه میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بخش دیگری از صحبت های خود به حوزه میراث فرهنگی نیز اشاره نمود و اضافه نمود: ایران بزرگ جزو متمدن ترین کشورهای جهان به حساب می آید که دارای پیشینه ای غنی تاریخی است، در حال حاضر 600 موزه فعال در کشور داریم، 2هزار پروژه مرمت ابنیه و آثار تاریخی در کشور در حال اجرا است و حدود یک میلیون سایت فرهنگی تاریخی در کشور شناسایی شده است.

او اضافه نمود: خوشبختانه آثار خوبی را در یونسکو ثبت جهانی کردیم که آخرین اثر، جنگل های هیرکانی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این جنگل ها 850 کیلومتر طول دارد و در پنج استان سمنان، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان پهناور هستند. ثبت این جنگل ها باعث صیانت هرچه بهتر از آن ها و معرفی این جنگل ها می گردد.

این مقام مسئول یادآور شد: از آنجایی که سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار داریم، در یک ابتکار عمل جدید پرونده ها را به صورت محور ثبت می کنیم که نمونه آن ثبت جهانی محور ساسانی در استان فارس است که شامل 100 کیلومتر است.

او در ادامه گفت: برای معرفی هرچه بهتر ایران، نمایشگاه های مشترکی را با کشورهای مختلف برنامه ریزی کردیم که در اولین قدم موزه لوور در تهران آثار خود را به نمایش گذاشت و متقابل آن نیز نمایشگاهی از آثار موزه ای ایران در فرانسه به نمایش درآمد. بعد از آن با کشور هلند و سپس با اسپانیا نمایشگاه های مشترک موزه ای را برپا کردیم که مورد توجه علاقه مندان نهاده شد و بازدیدنمایندگان زیادی را به همراه داشت.

معاون رئیس جمهوری در خاتمه صحبت های خود اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی ظرفیت های موجود در کشور آمادگی همکاری کامل با صدا و سیما را دارد و در این میان فراورینمایندگان، تهیه نمایندگان و برنامه سازان شبکه های صدا و سیما خصوصا شبکه جهانی جام جم مورد حمایت این سازمان هستند و با حمایت های لجستیک از این افراد، آمادگی داریم تا نسبت به فراوری و ضبط برنامه های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نقاط مختلف کشور اقدامات لازم از سوی آن ها صورت گیرد.

در این نشست که مدیر شبکه جهانی جام جم، معاونان گردشگری و توسعه مدیریت و مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشتند، مقرر شد کمیته ای به منظور همکاری برای فراوری برنامه های مختلف در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل گردد و برنامه سازان شبکه جهانی جام جم با حضور در نقاط مختلف کشور نسبت به تهیه و فراوری برنامه های گوناگون با پشتیبانی و حمایت های سازمان میراث فرهنگی اقدام نمایند.

در این نشست همچنین مدیران و برنامه سازان شبکه جهانی جام جم نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9760

به "جذب 20میلیون گردشگر در افق 1404 به طور حتم با همکاری رسانه ها امکان پذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب 20میلیون گردشگر در افق 1404 به طور حتم با همکاری رسانه ها امکان پذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید