طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی

به گزارش شیوا مارکت، نان گاتا ارمنی یک نوع شیرینی یا نان فانتزی است که در ارمنستان بسیار معروف و پرطرفدار است و به آن گاتا روسی هم گفته می گردد. نان شیرینی گاتا را می توان به عنوان یک میان وعده یا در انواع مختلف گردویی، دارچینی، شکری، کره ای و … درست کنید. اما طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی اصلی، یک قاعده کلی دارد و بسته به این که چه موادی را در گاتای خود به کار می برید، می توانید مدل شیرینی خانگی گاتا شکلاتی، خرمایی و نارگیلی هم تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی مغزدار با دستور اصلی را در بخوانید. با همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی

درباره تاریخچه نان گاتا ارمنی بیشتر بدانید

نان گاتا نوعی نان سنتی و اصیل ارمنی است که بیش تر در ایام عید و برای یا مناسبت های ویژه تهیه می گردد. بعضی افراد اصالت نان گاتا را متعلق به آمریکا می دانند. این نان خوشمزه به علت داشتن کره یا مارگارین کاملا ترد است و می تواند مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

نان گاتا در هر یک از شهرهای ارمنستان به شکل متفاوتی تهیه می گردد. بنابراین نمی توان تنها یک مدل برای این نان در نظر گرفت. نان گاتا در روستای تسوینار در کنار دریاچه سوان و روستاهای گارنی و گغارد، به شکل متفاوتی تهیه می گردد و هنگام پخت داخل یکی از نان ها سکه ای قرار داده می گردد.

اهالی این روستاها بر این باور هستند افرادی که نان با سکه نصیبشان می گردد سعادتمند و خوشبخت هستند.

طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت نان گاتا: 30 دقیقه

میزان کالری 100 گرم گاتا گردویی: 150 کالری

مواد لازم برای تهیه شیرینی گاتا

  • آرد : 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • ماست یا شیر پرچرب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • کره: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • مایه خمیر: 1/2 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: 1/2 قاشق غذاخوری
  • وانیل: 1/4 قاشق چایخوری

مواد لازم برای مایه داخل گاتا

  • مغز گردو یا مغز بادام: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • کره: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر: 1/2 لیوان دسته دار
  • کشمش: 1/3 لیوان دسته دار
  • آرد: 1/2 لیوان دسته دار
  • دارچین: 1/2 قاشق چای خوری
  • هل: 1/2 قاشق چای خوری
  • زعفران و زرده تخم مرغ: برای روی شیرینی گاتا

مراحل طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی

برای درست کردن شیرینی گاتا به عنوان نان یا شیرینی برای اعیاد و مناسبت های ارمنی ها، باید خمیر آن را ابتدا درست کنید و بعد لایه مغزدار را روی آن بمالید. برای مشاهده جزییات تهیه و پخت این نان خوشمزه ارمنی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: خمیر شیرینی گاتا را آماده کنید

برای طرز تهیه شیرینی گاتا به روش گاتا نان سحر ابتدا کره را به (حرارت غیرمستقیم، قرار دادن روی بخار آب) ذوب کنید. در یک ظرف مناسب، تخم مرغ، وانیل و شیر یا ماست را به کره اضافه کنید و به هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید.

آرد، بیکینگ پودر و خمیر مایه را دو تا سه مرتبه الک کنید. این ترکیب را به تخم مرغ، وانیل و شیر اضافه کنید. خمیر گاتا را ورز دهید تا حدی که به دست نچسبند. روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت 1 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا ور بیاید.

مرحله دوم: مغز یا مایه داخل شیرینی گاتا را درست کنید

برای تهیه مایه داخل نان گاتا، کره را روی حرارت آرام ذوب کنید. آرد را به کره اضافه کنید و تفت دهید. گردو یا بادام را اضافه کنید. شعله زیر تابه را خاموش کنید و دارچین، شکر و هل را اضافه کنید. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی گاتا، باید یک خمیر داشته باشید.

مرحله سوم: نان گاتا را بپزید

روی سطح صاف، آردپاشی کنید. خمیر گاتا را به دو قسمت تقسیم کنید و با وردنه باز کنید و قالب بزنید. میان هر تکه خمیر، مقداری مایه گاتا قرار دهید و آن را جمع کنید. روی آنها را وردنه بکشید. البته تا حدی که خیلی نازک نگردد.

گاتاها را به مدت 30 دقیقه استراحت دهید و در این فاصله فر را روشن و روی دمای 190 درجه تنظیم کنید. روش دوم این است که نان گاتا را به 4 یا 5 چانه قسمت کنید و کمی با وردنه صاف کنید. مایه داخل شیرینی گاتا را وسط خمیر بگذارید. گوشه های خمیر را جمع کنید تا شکل بقچه گردد.

مرحله چهارم: گاتاها را رومال کنید

روی خمیر را یا با قالب طرح بزنید یا با چنگال سوراخ کنید. بعد از استراحت دادن گاتاها، داخل سینی را کاغذ روغنی بگذارید و گاتاها را در آن قرار دهید. تخم مرغ و شیر را در کاسه بریزید و به هم بزنید تا مخلوط شوند و به یاری یک قلم مو، این مخلوط را روی گاتاها بمالید. شیرینی های گاتا را در فر بگذارید و به مدت 30 دقیقه اجازه دهید در فر بمانند تا طلایی شوند.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی

*می توانید به جای شکر، از عسل در طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی بهره ببرید.

*می توانید برای خوش عطر و خوش طعم تر شدن گاتاها، از رنده شده هم در تهیه خمیر بهره ببرید. برای این کار به میزان 1 قاشق غذا خوری پوست پرتقال رنده شده کافی است.

*برای طرز تهیه نان شیرینی گاتا به جای گردو، می توانید از دیگر مغزها بهره ببرید. از کشمش هم می توانید بهره ببرید.

*برای ور آمدن خمیر گاتا، اگر از مایه خمیر استفاده نمی کنید، می توانید کمی نمک به کار ببرید.

سوالات متداول

مغز داخل نان گاتا چیست؟

به عنوان مغز یا لایه داخلی گاتا می توانید از مواد مختلفی بهره ببرید. مغز گردو، کشمش، عسل، دارچین، هل و … مواد اصلی لایه داخلی گاتا هستند. برای اینکه خالت خمیری بگیرند باید این مواد را با کمی آرد مخلوط کنید. ضمناً مواد را در هنگام قرار دادن روی گاتا، به میزان 1 سانتی متر از لبه های بریزید.

برای ترد شدن نان گاتا چه کار کنیم؟

اگر می خواهید بافت نان گاتا پف دار و نرم باشد، حتما آرد و بیکینگ پودر را 3 بار الک کنید. خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفند. از خمیر مایه بهره ببرید و در آخر حتما به مدت 1 ساعت خمیر را در دمای محیط یا مکان نسبتا گرم، استراحت دهید. در هنگام استراحت دادن، روی خمیر را با سلفون یا یک پارچه مرطوب بپوشانید تا خمیر خشک نگردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30009

به "طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید