فرهنگ غذایی کشوری که پر از غذاهای خوشمزه است

به گزارش شیوا مارکت، فرهنگ غذایی شامل سبک آشپزی، انواع غذاها و طعم ها، نوع سرو غذاها و آداب آن بوده که در کشورهای مختلف تفاوت هایی با هم دارند. همین تفاوت ها باعث شده تا فرهنگ غذایی هر کشور بخشی از جذابیت های سفر برای گردشگران محسوب شده و آن ها را به سمت خود جذب کند. به همین دلیل است که گردشگران معمولا ترجیح می دهند تا غذاهای محلی هر منطقه را امتحان نموده و با طعم و مزه های جدید آشنا شوند. جدای از این مقوله، زمان غذا خوردن، نوع سرو غذاها در وعده های مختلف، غذاهای پرطرفدار و پرداخت صورت حساب نیز بخشی از آداب و رسوم غذاخوردن محسوب می شود که آگاهی از آن برای بعضی از افراد بسیار جذاب است. اگر دوست دارید تا با فرهنگ غذایی مردم یونان و همچنین غذاهای یونانی آشنا شوید، ادامه مطلب رژیم غذایی مردم یونان را دنبال نمایید.

فرهنگ غذایی کشوری که پر از غذاهای خوشمزه است

وعده های غذایی

وعده های غذایی در اغلب کشورهای جهان به سه وعده صبحانه، ناهار و شام محدود می شود. بعضی کشورها صبحانه خود را بسیار مفصل و کامل تهیه می بینند و در عوض شام را بسیار سبک و ساده سرو می نمایند. اما در بعضی کشورها ماجرا کاملا برعکس می شود. یونان از جمله کشورهایی است که مردمان آن صبحانه و ناهار خود را بسیار ساده سرو نموده و برای وعده غذایی شام تدارک زیادی می بینند. در اینجا با وعده های غذایی در فرهنگ غذایی مردم یونان آشنا می شویم.

صبحانه: یونانی ها صبحانه خود را بسیار سبک و ساده میل می نمایند. در این وعده از فرهنگ غذایی مردم یونان اغلب یک فنجان قهوه غلیظ سرو می شود و در کنار آن نان کنجدی یا پای پنیر قرار می گیرد.

ناهار: یونانی ها وعده ناهار را نیز بسیار مختصر تدارک می بینند. ساندویچ سوولاکی، پای اسفناج، پای پنیر، پنیر برشته شده و دلمدز بعضی از غذاهایی هستند که در این وعده سرو می شوند. دلمدز همان دلمه برگ موی خودمان است که با گوشت، برنج و پیاز تهیه شده و درون برگ مو پخته می شود. براساس رژیم غذایی مردم یونان، ناهار ساعت یک بعدازظهر آماده و میل می شود.

شام: وعده غذایی شام بسیار سنگین و کامل هست. در این وعده از انواع گوشت برای تهیه غذا استفاده شده و معمولا غذاهای محلی بر روی سفره ها قرار می گیرد. براساس رژیم غذایی مردم یونان، ساعت سرو شام 9 شب است.

پیش غذا: پیش غذا در رژیم غذایی مردم یونان شامل انواع زیتون و فلفل، گوجه فرنگی، خیار و پنیر فتا هست. سیب زمینی سرخ نموده پیش غذای دیگری بوده که بر روی سفره یونانی ها قرار می گیرد. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که مردم این کشور سیب زمینی سرخ نموده ای که در فست فودها تهیه می شود را نمی خورند. بلکه، خودشان سیب زمینی را خلالی نموده و به صورت تازه سرخ می نمایند.

محبوب ترین غذاهای یونانی

نکته ای که در تهیه غذاهای یونانی به چشم می خورد، استفاده آن ها از مواد تازه و سالم است. یونانی ها موادی مانند سبزیجات، لبنیات را همان روز و به طور مستقیم از مزارع خریداری نموده و برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می دهند. یونانی ها از مواد مختلفی در غذاهای خود استفاده می نمایند، اما بعضی از این مواد از محبوبیت بیشتری دارند که از جمله آن ها می توان به ماست یونانی اشاره نمود.

ماست یونانی: نوعی ماست غلیظ و خامه ای شکل بوده که از آن برای تهیه انواع غذاهای یونانی استفاده می شود. تسازیکی از معروف ترین پیش غذاها در رژیم غذایی مردم یونان بوده که از ماست، خیار و سیر تهیه شده و تقریبا در تمامی وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب ماست و عسل نیز باهم تشکیل نوعی دسر را می دهند. این دسر با مغز بادام و پسته تزیین شده و در بین یونانی ها محبوبیت بسیاری دارد.

گوشت: گوشت مورد علاقه یونانی ها که در اغلب غذاهای یونانی مورد استفاده قرار می گیرد، گوشت بره است. اما در کنار آن از انواع گوشت های دیگری چون گوشت خوک، گاو و مرغ نیز استفاده می شود. انواع ماهی، شاه ماهی، ماهی حلوا، ساردین، صدف، میگو و هشت پا نیز از جمله موارد دیگری است که در تهیه غذاهای یونانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پنیر: پنیر فتا نوعی پنیر نرم، سفید و خامه ای بوده که به آن پنیز یونانی نیز گفته می شود. این پنیر از شیر بز تهیه شده و یکی از اصلی ترین مواد تهیه سالادهای یونانی هست. در سالاد یونانی علاوه بر پنیر فتا از گوجه فرنگی، خیار، پیاز و زیتون نیز استفاده می شود. نکته ای که وجود دارد این است که شما هیچگاه کاهو را در سالاد یونانی نخواهید دید.

ساندویچ سوولاکی: معروف ترین ساندویچ یونانی، سوولاکی نام دارد که از گوشت تهیه شده و به همراه گوجه فرنگی و پیاز در نان پیتا پیچیده می شود. گوشت این نوع از غذاهای یونانی به روش کباب ترکی تهیه می شود.

آداب غذا خوردن در یونان

یونانی ها عقیده دارند غذاهای یونانی را باید لمس کرد و خورد. از این رو، مردمان این کشور برخلاف دیگر نقاط جهان غذای خود را با دست می خورند و از کارد و چنگال استفاده نمی نمایند. خصوصا اگر غذای آن ها گوشتی بوده و از مرغ، بره یا ماهی در آن استفاده شده باشد. با توجه به اینکه اغلب غذاهای یونانی به همراه نان سرو می شوند، آن ها از نان به عنوان چنگال برای راهنمایی غذا به سمت قاشق خود یا برای جمع کردن روغن استفاده می نمایند.

رستوران های یونانی

نحوه سرو غذا در فرهنگ غذایی مردم یونان کمی با دیگر کشورها متفاوت است. یونانی ها زمان غذا خوردن را فرصتی برای باهم بودن می دانند. از این رو، زمانی که به رستوران می فرایند، غذای خود را به صورت تک نفره سفارش نمی دهند. آن ها غذاهای متنوعی را سفارش داده و هریک از افراد مقدار کمی از هرکدام از غذاهای روی میز را می خورند. مقدار سفارش غذا بستگی به شرایط اقتصادی و موقعیت اجتماعی فرد دارد. گاهی اوقات غذاها به میزان کم و مناسب اندازه افراد سفارش داده می شوند و اگر یک غذا تمام شود، دوباره آن را سفارش می دهند. اما اگر میزبان فرد دست و دلبازی باشد و بخواهد خودی نشان دهد، مقدار زیادی از هریک از غذاها سفارش می دهد که نهایتا منجر به هدر رفتن غذا می شود. یونانی ها در رستوران به صورت دسته جمعی سفارش غذا می دهند و سفارش غذا به صورت جداگانه و فردی از نظر آن ها رفتاری ناپسند و غیر قابل قبول است. اما این به این معنی نیست که شما نمی توانید در رستوران های این کشور غذای خود را به تنهایی سفارش دهید. یونانی ها شیوه سفارش گردشگران را می دانند و به آن عادت دارند. در نتیجه، مسئله ای برای شما ایجاد نمی شود. اما پیشنهاد می کنیم اگر به صورت گروهی به رستوران رفتید، حتما شیوه غذا خوردن یونانی ها را نیز امتحان کنید. می توانید پیش غذاهای خود را به صورت مشترک سفارش داده و غذای اصلی تان را تنهایی نوش جان کنید.

ساعت سرو غذا: با توجه به اینکه یونانی ها ناهار خود را حدود ساعت یک بعدازظهر و شامشان را در ساعت 9 شب می خورند، رستوران های این کشور نیز زمان سرو غذا را با این ساعات هماهنگ نموده اند. یعنی اگر زودتر از ساعت 9 شب به رستوران بروید، قطعا با در بسته روبرو خواهید شد. البته تعداد کمی از رستوران ها نیز هستند که از ساعت 6 بعدازظهر سرویس دهی خود را شروع می نمایند.

منوی رستوران یونانی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید رستوران های اصیل یونانی چیزی به عنوان منو ندارند. گارسون های رستوران ترجیح می دهند تا مشتری از آن ها در خصوص غذای روز رستوران سوال نموده و از او شرح بخواهد. آن ها در نهایت بهترین غذای روز رستوران را به مشتری پیشنهاد می دهند و در صورت رضایت مشتری نیز انتظار انعام خوبی دارند. البته این مورد فقط در رستوران های معتبر یونانی مشاهده می شود. در سایر رستوران ها مانند دیگر رستوران های جهان یک منوی غذایی به همراه قیمت در اختیار مشتری قرار داده می شود تا بتواند از لیست غذاهای موجود گزینه مورد نظر خود را انتخاب نماید.

نحوه پرداخت صورت حساب: یونانی ها هیچگاه به صورت تنها به رستوران نمی فرایند، بلکه همواره به صورت جمعی و گروهی برای سرو غذا به رستوران می فرایند. نکته ای که در خصوص فرهنگ غذایی مردم یونان وجود دارد، این است که آن ها بسیار میهمان نواز هستند. از این رو، زمانی که به رستوران می فرایند، هیچگاه پول غذای خود را به صورت جداگانه حساب نمی نمایند. بلکه یک نفر پول غذای سایر افراد را حساب نموده و همواره نیز بر سر این موضوع که چه شخصی حساب کند، باهم بحث دارند. حتی اگر قرار باشد پول به صورت فردی حساب شود، هیچ وقت این کار جلوی چشم سایر افراد انجام نمی شود. بلکه یک نفر هزینه رستوران را حساب نموده و سایر افراد در بیرون از رستوران سهم خود را به این فرد پرداخت می نمایند.

اگر شما به عنوان یک فرد خارجی میهمان یونانی ها باشید، محال است که اجازه دهند هزینه رستوران را شما پرداخت کنید. از نظر آن ها از میهمان نوازی به دور است که میهمان هزینه غذای میزبان را حساب کند از این رو، از این رفتار بسیار ناراحت می شوند. جز اینکه این کار را به دور از چشم آن ها و در زمانی مناسب انجام دهید که البته از نظر آن ها بسیار زشت و ناپسند است. البته این یک قانون نیست و ممکن است در بعضی خانواده های یونانی یا در بعضی مناطق این خصلت کمتر پیدا شود. نکته ای که در خصوص رستوران های این کشور وجود دارد این است که اغلب رستوران ها دارای نام های یونانی هستند و در واقع می توان گفت انتخاب نام یونانی برای رستوران یک قانون در این کشور محسوب می شود. حتی اگر نام رستوران یونانی نباشد، صاحبان رستوران ها موظفند تا نام رستوران را به زبان یونانی درج نمایند. البته در بعضی موارد، خصوصا در مکان های توریستی، برای جذب مشتری و خوشایند گردشگران این قانون نقض شده و صاحب رستوران نام آن را با حروف انگلیسی می نویسد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14594

به "فرهنگ غذایی کشوری که پر از غذاهای خوشمزه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ غذایی کشوری که پر از غذاهای خوشمزه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید