قدیمی ترین کتاب فروشی اصفهان پایدار همچون چهلستون

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، اگر از مسن ترها در اصفهان نام قدیمی ترین کتابفروشی شهر را بپرسی، یحتمل بیشترشان به یاد چهارباغ و خیابان سپه و مسیح ثقفی می افتند؛ مردی که بسیار ناگهانی از جهان رفت و آنقدر نبودش دردناک بود که استاد جلال الدین همایی قطعه شعری برای یادبود و سنگ مزارش سرود.

قدیمی ترین کتاب فروشی اصفهان پایدار همچون چهلستون

پروانه ثقفی (دختر مرحوم مسیح ثقفی) که سال هاست مدیر کنونی این کتابفروشی که آن را سال هاست زنده نگه داشته، در رابطه با تاریخچه کتاب فروشی ثقفی به خبرنگار ایبنا گفت: کتابفروشی ثقفی پیشینه ای به قدمت حدود 85 تا 90 سال دارد. پدر من تا دهه پنجاه و پیش از مرگ در همه زمینه ها آن را اداره می کرد. پس از مرگ ناگهانی پدرم تا مدت ها دل و دماغ اداره مغازه را نداشتیم و خودم و خواهرم نیز هر دو معلم بودیم اما با اصرار آشنایان و دلگرمی دوستان پدرم دوباره کرکره مغازه را بالا دادیم.

وی اضافه کرد: من و خواهرم هر دو، ساعت هایی را که سر کلاس نبودیم، به نوبت مغازه را اداره می کردیم و همه زندگی ما تا آخر شب، شده بود کتاب فروشی و عشق به ادامه کار پدر. پدربزرگ من پزشک بود اما پدرم به اصرار وارد کار کتاب فروشی و چاپ کتاب شد. کتاب فروشی دل دریایی می خواهد و باید قناعت و امید و پشتکار داشته باشی که بتوانی ادامه بدهی وگرنه همین می گردد که خیلی از کتاب فروشی ها خیلی زود تغییر شغل می دهند.

مدیر کتابفروشی ثقفی بیان کرد: پدرم مسیح ثقفی واقعاً دلداده این شغل بود. بسیار می شد که کتاب ها را به نسیه به دانشجویان نیازمند می داد و همین مردم را شیفته او نموده بود. ما خیلی کم او را می دیدیم حتی در ایام عید نوروز هم در مغازه باید پدرم را پیدا می کردیم. اتفاقی که الان برای خود من نیز افتاده و شب ها تا دیروقت در مغازه هستم و فقط روزهای آدینه فراغتی دارم.

ثقفی گفت: در زمان حیات پدر، ما حتی فروشنده کتاب های درسی نیز بودیم و خاطرم هست تا انتهای خیابان سپه برای خرید صف فروش راه می افتاد و به خاطر اخلاق و مدارای پدر با مشتریان، مردم و دانشجویان بسیار او را دوست داشتند و هنوز هم مشتری ها گاهی ساعت ها درباره او و خاطراتش با ما صحبت می نمایند. یادنامه ای نیز پس از مرگ ایشان توسط دوستانشان و آقای مرحوم ناصر مطیعی درست شد و مرحوم استاد همایی که فوت پدر را باورنکردنی می دانست، نیز شعری برای پدرم در سال 54 سرود:

چونکه از دست قضا شربت مرگ، ناگهان خورد مسیح ثقفی

همه ماتم زده حیران گفتند: آه! چون مرد مسیح ثقفی

بود افروخته شمعی در جمع، ناگه افسرد مسیح ثقفی

بود سرسبز نهالی، افسوس زود پژمرد مسیح ثقفی

یک دنیا خوی خوش و تلاش و کار از دنیا برد مسیح ثقفی

رخت هستی به جنان برد و به خاک جسم بسپرد مسیح ثقفی

وی در ادامه درباره زمینه کار کتاب فروشی ثقفی نیز گفت: در 36 سال اخیر حس کردم که کتاب فروشی باید به سمت تخصصی تر شدن پیش برود و برای همین روی کتاب های حقوقی تمرکز کردیم و بیشتر مشتریان ما دانشجوی حقوق هستند. حس کردیم به این شیوه کارها آسان تر و خدمت رسانی بهتر می گردد و در این راه با سعی و تلاش کنار آمدیم. تنها مسئله ای که فعلاً داریم، این است که مرتب قوانین حقوقی عوض می شد و درواقع کتاب یک چاپ قدیمی تر دیگر برای فروش مناسب دانشجو نیست و باید برگشت زده گردد.

ثقفی در رابطه با خصوصیات کتاب فروش خوب گفت: به قول آقای اقبال، کتاب فروش باید قناعت و صبر ایوب و از نظر من دل مجنون داشته باشد. این کار درآمد ندارد و اصطلاحا می گویند گدای آبرومند، اما شغل کتابفروشی معنویت و سلامت زندگی و روح در دنیای پرهیاهوی امروز دارد. خیلی از کتاب فروشی ها نهایتا سه تا چهار سال دوام می آورند اما خوشبختانه خود من و مادر و خواهرم عاشق و شیفته کتاب هستیم و خود من نیز بعد از حافظ و سغدی مولانا و رودکی، پروین اعتصامی را بسیار دوست دارم و تفریحم در بچگی رفتن به مزار پروین اعتصامی در قم بود که شعرهایشان را حفظ بودم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28351

به "قدیمی ترین کتاب فروشی اصفهان پایدار همچون چهلستون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین کتاب فروشی اصفهان پایدار همچون چهلستون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید