قوی تر شدن ایران یک شعار نیست، بلکه ضرورت است

به گزارش شیوا مارکت، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری طی یادداشتی قوی تر شدن کشور را یک وظیفه ملی و میهنی دانست و گفت: قوی تر شدن ایران یک شعار و آرمان نیست، بلکه یک ضرورت ناگزیر است.

قوی تر شدن ایران یک شعار نیست، بلکه ضرورت است

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری یادداشتی را در مورد قوی تر شدن ایران در عرصه علم و فناوری به توضیح زیر منتشر کرد:

هیچ وطن پرستی، هیچ عاقلی، هیچ مومنی و هیچ ایران دوستی با این گزاره منطقی و ضروری ما باید قوی باشیم مخالفت نمی نماید. نه تن ها صاحبان عقل سلیم و باورمندان به آرمان های انقلاب و آن ها که دل در گرو ایران دارند با قدرتمندتر شدن کشور مخالفتی ندارند بلکه هر کدام به سهم خود برای تحقق این معنا می کوشند. آن ها که در انقلاب و دفاع مقدس و برای حفظ نظام به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، اگرچه با خدا معامله کردند و به عنایت خاصه حضرت حق رستگار شدند، اما خون پاکشان درخت ایران را قدرتمندتر و تنومندتر کرد. ایرانی ها در طول صد سال گذشته هر تلاشی که نموده اند و هر زحمتی که کشیده اند، مستقیم و غیرمستقیم برای قوی تر شدن این جغرافیای اهورایی بوده است. معنی حقیقی آرمان ها و عبارت هایی نظیر ایران آزاد، ایران آباد، ایران خیرخواه، ایرانی که در آن عدالت جاری باشد و مردمانش متخلق به اخلاق حمیده باشند و ایرانی که در آن حق به حقدار برسد و کسی یا کسانی نتوانند بر کسی یا کسانی ظلم نمایند، و آرمان ها و تعابیری از این دست، جز به ایران قوی معطوف نمی گردد.

خداوند متعال عالم را طوری آفریده و در آن سنتی را پایه گذاشته است که اقویا - به معنای صحیح لفظ، نه معنا های نمادینی که با تغییر مناسبت های سیاسی، مالی به ذهن متبادر می گردد - شایستگی دوام و بقا دارند و ضعفا محکوم به اضمحلال و انقراضند. در مناسبات انسانی نیز تنها این اقویا هستند که می توانند از ضعفا دستگیری نمایند و جلوی ظلم و تعدی زیاده خواستار را بگیرند.

در جهان امروز عدالت مهجور است و ظالمان با تکیه بر قدرت مادی خود بر عالم سیطره یافته اند و نه تن ها حقوق انسان ها بلکه حقوق حیوانات و درختان و زمین و آسمان را ضایع می نمایند. آنچه باعث شده جهان امروز به جهانی ناامن بدل گردد و محیط زیست آسیب های جدی ببیند و تداوم حیات با موانع جدی روبه رو گردد، حضور مقتدرانه نظام سلطه است که آشکارا سایه شوم خود را بر عرصه های مالی و سیاسی و فرهنگی، حتی علمی و دانشگاهی انداخته است و زندگی را به کام عدالتخواستار و مستضعفان تلخ نموده. کسی می تواند با این نظام درافتد و او را وادار به عقب نشینی کند که از قدرت و قوت سهم کافی و وافی برده باشد و بر جان و مال خود بیمناک نباشد.

واقعیت این است که در جهان امروز امپریالیسم نه فقط جهان سوم و کشور های خاورمیانه را، بلکه اروپا را - در هر مرتبه ای که زورش رسیده - ضعیف نگاه داشته و آن ها را به اقتصاد و سیاست و ارتشش وابسته نموده. وابستگی به قدری جدی و مستحکم است که آسیایی ها و اروپایی ها را از درافتادن با امریکا برحذر می دارد. فقط کشور های عربی - به تعبیر ترامپ گاو های شیرده - نیستند که در مقابل امریکا بله قربان می گویند و بر تحقیر و تخفیف خود چشم می بندند، بلکه اروپایی ها و ژاپنی ها و کره ای ها و چینی ها نیز قدرت و قوت امریکا را ملاحظه می نمایند و خود را از تقابل با او دور می نمایند.

در این میان جمهوری اسلامی ایران توانسته است به یاری روحیه آرمانخواهی مردمش، شجاعانه با نظام سلطه دربیفتد و زیر بار زور و ظلم نرود. آرمانخواهی و اتکا به مساعدت های الهی، خود یکی از عناصر قدرت و قوت است. اگرچه ما در برخی عرصه ها به دلایل تاریخی ضعیف بوده ایم، اما این ضعف را با ایمان به غیب و با تجدید عهد الهی و اتصال به حیات طیبه شهدا جبران نموده ایم. در شناخت دشمن نباید متوهم بود یا با شعار و تشریفات، دشمن را حقیر و بی مایه شمرد؛ نه. دشمن ما قدرتمند است و حضور شیطانی اش آینده کره ارض را با مخاطرات جدی رو به رو نموده. ما از جهات بسیاری از جمله اقتصاد، علم، تکنولوژی، نفوذ دیپلماتیک و ... از نظام سلطه عقب تریم. همین عقب ماندگی باعث شده تا آن ها برای ما مضیقه های متفاوت درست نمایند. معنای واقعی تحریم یعنی همین که شریان های حیاتی شما را می بندم تا مجبور به تسلیم شوید. در مناسبات سیاسی و مالی جهان، تسلیم سهم ضعیفان است و هیچ گاه هیچ قدرتمندی نبوده که تن به تسلیم دهد. تا این جای کار نیروی متحرکه ما آرمان های انقلابی و آموزه های امام خمینی بوده است. در معنای وسیع کلمه ایمان ما را سر پا نگه داشته تا جلوی ظلم بایستیم. اما علاوه بر ایمان احتیاج به دیگر عناصر اقتدار نیز داریم. عناصری که البته از آن ها غافل نبوده ایم و در راه تقویت آن ها قدم های خوبی برداشته ایم.

تاکید می کنم که قدرت ایمان را نباید دست کم بگیریم. مشغول شدن به اقتصاد و سیاست و تکنولوژی نباید ما را از تقویت ایمان و آرمانخواهی غافل کند. اما ما چاره ای نداریم تا خود را در دیگر عرصه ها نیز تقویت کنیم. واضح است که اگر ما اقتصاد قدرتمندی داشته باشیم، حربه تحریم نفتی در دست امریکا بلااستفاده می گردد. همین طور اگر نفوذ سیاسی ما در منطقه و جهان قوت و شدت بگیرد، انزوای ایران ناممکن می گردد. به طور تعیین قدرت و قوت ما در عرصه علم و فناوری می تواند صندلی ما را در جهان چنان تغییر دهد که امریکا را در سیاست های خرد و کلانش مجبور به تجدیدنظر کند.

همین که در سال های اخیر در عرصه نانو، بایو، هوافضا، سلول های بنیادی و هسته ای قوت فوق العاده پیدا نموده ایم، مشت نمونه خرواری است که ثابت می نماید آن ها از ایران قوی می ترسند. پس حالا که آن ها از ایران قوی می ترسند، تکلیف شرعی ما و وظیفه ملی و میهنی ما آن است که در تمام کار هایی که می کنیم و راه هایی که می رویم، قوت و قدرت روزافزون ایران عزیز را در نظر داشته باشیم. قوی تر شدن ایران یک شعار نیست، یک آرمان هم نیست، بلکه یک ضرورت ناگزیر است.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16327

به "قوی تر شدن ایران یک شعار نیست، بلکه ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوی تر شدن ایران یک شعار نیست، بلکه ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید