قیمت عادلانه تر برای کشاورز و مصرف کننده در بازار اینترنتی کشاورزی
به گزارش شیوا مارکت، همه ما در مورد نقش غیرمولد، ضدتولید و موّاج کننده دلال ها در بازار کشاورزی ایران شنیده و خوانده ایم و متاسفانه مسئولان نتوانسته اند به خوبی در مورد دلالی و واسطه گری بیش از حدی که در بخش کشاورزی وجود دارد چاره اندیشی کنند.
تقریبا تمام کشاورزان نگران زمان فرارسیدن زمان عرضه محصولات و پیداشدن سر و کله دلال ها و نرخ گذاری منتهی به ضرر و زیانشان برای تولیدکننده و مصرف کننده هستند. اما شاید گسترش اینترنت بتواند چارچوب هایی را بوجود بیاورد که کالای کشاورزی ارزان خریداری نشود تا کشاورز مایوس و متضرر نشده و گران فروخته نشود تا کیفیت معیشت و تغذیه مردم پایین نیاید. فرصت نزدیک شدن فاصله تولید کننده و مصرف کننده در دهکده جهانی و گسترش چشمگیر دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند در سالهای اخیر فراهم شده است.
از رنج تولیدکننده و مصرف کننده
سال هاست که روستاییان کشور با مشکل بازاریابی و رشد بی رویه دلالان، واسطه ها و میدان دارن روبرو بوده اند و راهی مؤثر برای مقابله با آن نداشته اند و وجود زنجیره ارتباطی نامناسب بین کشاورز و خریدار سبب شده است سود اصلی محصول به جای آنکه نصیب تولیدکننده شود به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر شود و همین امر زمینه آسیب پذیری اقصادی- اجتماعی روستائیان را فراهم آورده و درآمد آنان را به نحو قابل توجهی کاهش داده است.
یکی از مهمترین مسائل بازاریابی محصولات کشاورزی در کشور، اختلاف بالای قیمت سر مزرعه (قیمتی که تولید کننده دریافت میکند) با قیمتی است که مصرف کننده دریافت میدارد (علیرغم پائین بودن خدمات بازاریابی)؛ و یا به عبارت دیگر بالا بودن حاشیه بازاریابی میباشد که در ادامه به برخی راهکارهای برای کاهش آن اشاره می کنیم.
از راهکارهای واسطه کاه
بورس کشاورزی از راهکارهایی ست که تاثیر آن در رشد بخش کشاورزی و کاهش واسطه ها در کشورهای متعددی مانند آمریکا، ژاپن و کانادا مثبت ارزیابی شده است زیرا در ایجاد شرایط رقابتی و توسعه بازار محصولات موثر بوده است.
بورس کشاورزی ایران در 1383 تاسیس شده و در دولت های مختلف فراز و فرود بسیاری داشته و متاسفانه به جایگاه واقعی اش نرسیده است. از دیگر راهکارها می توان شرکتهای بازاریابی روستایی بعنوان واسطه شهر و روستا و همچنین شرکت های تعاونی کشاورزی را نام برد.
تعاونی ها و اتحادیه های تخصصی کشاورزی نیز با هدف تکمیل زنجیره تولید تا عرضه محصولات ایجاد شده است تا در فعالیت های بخش کشاورزی اعم از تامین نهاده ها و ماشین آلات، خرید محصولات، تبدیل و فرآوری محصولات و توزیع و صادرات فعالیت کند.
به کار گیری اینترنت برای حذف واسطه ها
خوشبختانه امروزه ما در یک روستای جهانی زندگی می کنیم و شفافیت امر اطلاع رسانی در محیط های وب و دسترسی عمومی به اینترنت می توانند به عنوان مسیری جهت قیمت گذاری شفاف بر محصولات مورد استفاده قرار گیرد و امکان یافتن سریع مشتری و یا مواد اولیه و نیز رساندن محصول به دست مصرف کننده نهایی در نقاط دوردست قبل از فساد ماده غذایی فراهم شود.
بازار الکترونیکی کشاورزی مجموعه ای از خریداران و تأمین کنندگان کشاورزی است که به وسیله اینترنت هماهنگ و با یکدیگر مرتبط می شوند و در واقع، یک فرم از تجارت الکترونیک است که یک فرآیند استاندارد برای مبادلات کشاورزی ایجاد می کند.
یک بازار الکترونیکی کشاورزی مانند مشابه هایش در سایر محصولات و خدمات باید با توجه به شرایط دنیای واقعی کار کند و بتواند شرایط بازار حقیقی و مجازی را به وسیله به کاربستن چهار نکته که مشترک بین بازارهای حقیقی و مجازی اند تطبیق دهد:
1. صرفه جویی هزینه ای
2. بهبود یافتن تشخیص تفاوت ها
3. حفظ اعتماد
4. توسعه بازار
از جمله مسائل نبود بازاری منسجم، متشکل و رقابتی در بخش کشاورزی ایران می توان به نوسان شدید قیمت ها، عدم شفافیت و عدم گردش داده ها در بازارهای محلی محصولات کشاورزی، حضور بسیار گسترده دلالان و واسطه ها در بخشهای گوناگون توزیع و فروش این محصولات، وجود پدیده سلف خری در این بخش، فقدان بازار رقابتی کارآمد و فراگیر برای داد و ستد محصولات کشاورزی و ناکارآیی شبکه توزیع، اشاره کرد.
نمونه سایت های پیروز جهانی در واسطه زدایی کشاورزی
agricuture ،forfarmers و agriwatch از سایت های پیروز این حوزه هستند که در راستای تجارت کالاهای کشاورزی، ارائه اطلاعات فعالین بخش کشاورزی مانند کشاورزان، معامله گران، تولید کنندگان نهاده های کشاورزی و غیره با ارائه آخرین و دقیق اطلاعات، ایجاد امکان خرید مستقیم از تولیدکننده و نیز انواع دستهبندیهای مورد نیاز برای کالا و خدمات مربوط به کشاورزی خدمات ارائه می دهند.
جمع بندی
در یک بازار رقابتی قیمت ها واقعی شده و با منطقی شدن عرضه و تقاضا و کشف نرخ واقعی دست دلال ها کوتاه می شود و کالا به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید. بازارهای الکترونیکی کشاورزی همچنین کارآمدی بیشتری با توجه به هزینه های کمتر ارتباط و شبکه و مدت کوتا ه تر پاسخگویی را نوید می دهند.
یکی از بهترین سایت هایی که دلال ها نمی خواهند شما بدانید و از بهترین اپلیکیشن های کشاورزی که چنین خدماتی را ارائه می دهد کشاورز مارکت است که به عنوان یک بازار کشاورزی بدون واسطه، ارتباط مستقیمی بین کشاورزان و خریداران عمده و خرد برقرار می کند
و دسته بندی های متنوعی برای فروش و خرید اینترنتی عمده و جرئی برای محصولاتی چون خرما، پسته صادراتی، زعفران، خرما، پسته، کیوی، سیب، سیب زمینی، زرشک، برنج، چای، انگور و کشمش را در اختیار طرفهای عرضه و تقاضا قرار داده است
و مصرف کنندگان می توانند مستقیما به وسیله اطلاعات تماس بدون واسطه با تولید کننده، در ارتباط باشند و آزادانه نوع قرارداد خرید و قیمت را توافق کنند. علاوه بر آن بعنوان فروش و صادرات محصولات کشاورزی با بسته بندی کشاورزان را تسهیل می کند و در پیدا کردن نیروی کار لازم برای کشاورزی، تجهیزات و املاک کشاورزی نیز خدماتی ارائه می دهد.
منبع: اقتصادنیوزبانو هما: مجله کدبانوی خانه و خانواده