لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم، دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور

به گزارش شیوا مارکت، مدیرگروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: دوره دانشجویی کوتاه و موقت است و در هر دوره اعضای جدید مانند خونی تازه به کالبد انجمن های علمی دانشجویی جان تازه ای می بخشند.

لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم، دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین راستا را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می شود که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل هایی که می تواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمن های علمی دانشجویی است که فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می شود.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله مصاحبههایی پای صحبت رؤسای دانشگاه، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش های انجمن های علمی در دانشگاه ها بپردازد.

در این مصاحبه میزبان زهره حاجیها، دانشیار رشته حسابداری و مدیرگروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق هستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

لزوم توجه وزارت علوم به شغل و کارآفرینی دانشجویان/ معرفی دستاوردهای انجمن علوم زیستی واحد علوم و تحقیقات

دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور

خبرنگاران: دانشجویان و اساتید چگونه می توانند به تولید علم کمک کنند؟

حاجیها: دانشگاهیان هسته، مرکز اصلی و سربازان خط مقدم تولید علم در هر کشور هستند و می توانند با تولید کارهای علمی شامل پژوهش ، مقالات، کتب علمی و مشاوره و همکاری با صنعت برای نزدیک کردن نیازهای صنعت با حوزه های علمی روز دنیا، به تولید علم خدمت کنند.

خبرنگاران: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه آغاز شد؟

حاجیها: حضور و آشنایی بنده با انجمن های علمی از دوران تحصیل در مقطع لیسانس آغاز شد که بنده عضو انجمن حسابداری دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی بودم، حتی یک دوره برای ریاست انجمن نیز نامزد شدم و بعدها در راه اندازی و تأسیس انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق نیز تلاش کردم.

خبرنگاران: نقش انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟

حاجیها: انجمن های علمی، زنده، خودجوش و جوان هستند و راز و رمز ماندگاری آن ها نو شدن است، دوره دانشجویی کوتاه و موقت است و در هر دوره اعضای جدید مانند خونی تازه به کالبد انجمن های علمی دانشجویی جان تازه ای می بخشند. این انجمن ها می توانند فرصت کاوی کرده، جامعه را با دانشگاه بیشتر آشنا کنند و دانشگاه را به سمت نیازهای صنعت ببرند.

انجمن های علمی دانشجویی می توانند به عنوان رابطی میان فعالیت های علمی و هدفمند دانشجویی با صنایع در ارتقای سطح علمی صنعت مؤثر باشند و زمینه ای برای فعالیت های اجتماعی دانشجویان جوان فراهم کرده و در بستری امن خبرنگارانن را آماده حضور هدفمند و تأثیرگذار در جامعه کنند.

لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم

خبرنگاران: رویکرد وزارت علوم را در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

حاجیها: انجمن های علمی باید خودجوش و خودحمایت باشند اما دانشگاه و به طور کلی وزارت علوم نیز باید بودجه بیشتری برای بلندپروازی های دانشجویی در قالب انجمن های علمی تخصیص دهند.

این انجمن ها باید در بالندگی دانشجویان در همه زمینه ها نقش داشته باشند و ماجراجویی های علمی را بیشتر پر و بال دهند؛ انجمن های علمی باید دانشجویانی را که می توانند در انجمن ها حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند، شناسایی کنند و برای ارتقای توانایی های بالقوه آن ها بودجه های ویژه در نظر بگیرند.

امروزه رویکرد عدم اتلاف منابع به ما می آموزد که همه آموزش ها برای همگان مناسب نیست، چراکه منابع و زمان محدود است. شناسایی دانشجویان با قابلیت های ویژه موضوع بسیار مهمی است و این کار می تواند از طریق انجمن ها به خوبی انجام شود تا با صَرف منابع و زمان برای این دانشجویان، کارایی و ثمربخشی استفاده از منابع را ارتقا بخشیم و وزارت علوم در توجه به انجمن های علمی باید این رویکرد را در نظر بگیرد.

خبرنگاران: آسیب ها و چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست؟

حاجیها: یکی از آسیب های انجمن های علمی، چارچوب مدار و مقید کردن بیش از حد فعالیت های علمی دانشجویی است. دانشجو در بستر انجمن های علمی باید احساس آزادگی علمی داشته باشد، قدرت تعقل و تفکر خود را ارتقا دهد و چیزی متفاوت از کتاب های درسی خود را به دست آورد؛ برگزاری جشنواره و اهدای جوایز به نام مشاهیر بزرگ در هر رشته علمی می تواند یکی از گام های اثربخش در ایجاد انگیزه علمی برای دانشجویان عضو انجمن باشد.

ضرورت توجه به اساتید پیشکسوت دانشگاه برای تقویت انجمن های علمی

خبرنگاران: چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

حاجیها: باید حضور اساتید پیشکسوت در انجمن های علمی افزایش پیدا کند. هر دانشگاهی چند نفر اساتید تأثیرگذار در هر رشته ای دارد که حداقل در یک موضوع در سطح علمی معروف هستند. باید شرایط مناسبی برای شناسایی این اساتید به دانشجویان فراهم شود تا وقتی دانشجو، فارغ التحصیل می شود با آگاهی خوبی معرف قابلیت های دانشگاه خود در صنعت و بستر جامعه باشد و به نوعی هر دانشجو، تبلیغ توانمندی های خود، اساتید و دانشگاه محل تحصیل خود را داشته باشد. شناسایی این اساتید می تواند از طریق محیط صمیمی انجمن های علمی دانشجویی به خوبی انجام شود.

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

حاجیها: باید فضا را برای ماجراجویی های علمی باز گذاشت و جلسات مناظره، چالش و پرسش و پاسخ علمی را در محیط صنعت با حضور دانشجویان برگزار کرد. همچنین باید با مدیران تأثیرگذار منطقه ای که به رشته آن انجمن علمی نزدیک و در حال فعالیت هستند، جلسات دانشجویی برگزار کرد و از شهامت، صراحت لهجه و جسارت که خاص دوران دانشجویی است، صنعت و مدیر را به چالش کشید.

رویکرد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق؛ آموزش عملی و آشنایی با نیازهای واقعی بازار کار

خبرنگاران: در مورد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق توضیح دهید. از ابتدای شکل گیری این انجمن تا به امروز چه فعالیت هایی اجرا شده است؟

حاجیها: انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق یکی از قدیمی ترین انجمن های این واحد است. بنده چند سال دبیر این انجمن بودم و توانستیم کارگاه های آموزش نرم افزار و آشنایی با کسب و کارهای کوچک و متوسط را که از رجحان های رقابتی منطقه جغرافیایی محل واحد تهران شرق است، برگزار کنیم.

همچنین دوره های آموزش حسابداری منابع انسانی را که تقریباً در سطح کشور کم نظیر است و جایی برگزار نمی شود، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار کردیم. رویکرد انجمن علمی حسابداری واحد تهران شرق با توجه به رشته حسابداری که کاربردی و مورد نیاز جامعه بوده، آموزش عملی و آشنایی با نیازهای واقعی بازار کار است. البته فراز و نشیب هایی داشته ایم و در دوره هایی نیز محدودیت هایی شاید وجود داشته است، اما رویکرد انجمن علمی رو به پیشرفت بوده است و با توکل به خدای متعال از نظر علمی جایگاه این انجمن روز به روز ارتقا می یابد.

4118/

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20093

به "لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم، دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تخصیص بودجه بیشتر به انجمن های علمی توسط وزارت علوم، دانشگاهیان؛ سربازان خط مقدم تولید علم در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید