مذاکرات فشرده اتحادیه اروپا درباره برجام، جزئیات رویکرد دولت بایدن درباره برجام، شرایط در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود

به گزارش شیوا مارکت، خبرگزاری خبرنگاران- سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کوشش های اروپا در مورد برجام، توضیح داد که مذاکرات فشرده ای برای بازگشت این توافق به جهت اصلی در جریان است.

مذاکرات فشرده اتحادیه اروپا درباره برجام، جزئیات رویکرد دولت بایدن درباره برجام، شرایط در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا پاییز 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران اشاره نمود جوسپ بورل به طور پیوسته با تمام طرف های مرتبط در مورد برجام در تماس است.

وی اضافه نمود که از هفته گذشته تا به امروز تحول خاصی صورت نگرفته است، اما اکنون زمان دیپلماسی است و نماینده عالی (بورل) و همکارانش به شدت در کوشش هستند تا برجام را به ریل اصلی بازگردانند

هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست غیررسمی میان اعضای برجام با حضور ایران و آمریکا را رد و توضیح داد که زمان برای برگزاری این نشست را مناسب نمی داند.

شرایط پیرامون برجام در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته مسائل پیرامون برجام در چند ماه آینده شرایط پیچیده ای خواهند داشت.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، شرایط پیرامون توافق هسته ای برجام در چند ماه آینده را پیچیده توصیف کرد.

گروسی در مصاحبه با وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گفته تحقیقات بین المللی در مورد فعالیت های هسته ای ایران ممکن است سال ها ادامه داشته باشند.

او در ادامه با بیان ادعاهای اثبات نشده گفت حتی در صورت شفاف سازی تهران درباره منشأ ذرات اورانیوم کشف شده در سال گذشته در چند سایت اعلام نشده نمی توان گفت که کار تیم بازرسی او در ایران به انتها رسیده است.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته کوشش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای از بین بردن برجام به شکست منجر شد، اما دولت های ایران و آمریکا هر دو اعلام نموده اند خواستار حفظ توافق هستند. دولت جو بایدن گفته میخواهد آمریکا را به برجام بازگرداند اما از ایران خواسته که نخست اقدامات جبرانی اش پس از خروج آمریکا از برجام را به عقب برگرداند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: چند ماه آینده شرایط پیچیده خواهد بود. آنها باید در یک سطح سیاسی بالاتر، توافق نظر داشته باشند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی روز گذشته (دوشنبه) گفته بود ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز شروع نموده است.

آژانس در این گزارش به اعضای این نهاد بین المللی نوشته است: روز 7 مارس، آژانس اتمی تأیید کرد که ایران تزریق UF6 به سومین آبشار شامل 174 دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را شروع نموده است.

در ادامه این گزارش آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m هنوز شروع نشده است.

تشریح جزئیات رویکرد دولت بایدن درباره برجام

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بامداد چهارشنبه به وقت تهران، با سوالات مکرر خبرنگاران در ارتباط با مسائل مرتبط با ایران روبرو شد.

خبرنگار: 140 عضو کنگره نامه ای به وزیر خارجه نوشته و گفتند که در حالی که او در کوشش برای تعامل مجدد با تهران در موضوع توافق هسته ای است، آنها (دولت بایدن) باید کاری عظیم تر انجام دهد و به دیگر موضوعات امنیتی، سیاست خارجی و نفوذ منطقه ای تهران هم بپردازد. واکنش وزیر خارجه (آنتونی بلینکن) به این نامه فراحزبی چه بوده است؟

ند پرایس: از بسیاری جهات مهم، ایده های مطرح شده در این نامه با رویکردی که ما ترسیم نموده ایم، بسیار همخوانی دارد و اجازه بدهید که رویکردمان را برای شما بازگو کنم. بخش مرکزی رویکرد ما این است که اولین گام که ما در نظر داریم، گام کوتاه مدت است چیزی که ما به طور کوتاه آن را پایبندی برای پایبندی نام گذاشتیم که طبق این ایده، اگر ایران پایبندی کامل خودش به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تعهدات آن را از سرگیرد، ایالات متحده هم همین کار را انجام خواهد داد. ما به دنبال طولانی کردن و تقویت این توافق خواهیم رفت. موضوع مهمی که ما مطرح نموده ایم و با نکته مطرح شده در نامه همخوان است این است که برنامه جامع اقدام مشترک و پایبندی در برابر پایبندی، لازم است اما کافی نیست و ما هم می گوییم که این کافی نیست چرا که ما هم درباره احتیاج به این موضوعات زیر صحبت نموده ایم:

در درجه اول، طولانی و تقویت مفاد آن توافق (برجام) و در درجه دوم که مهم هم هست، استفاده از برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان بستر و سکویی برای مذاکرات متعاقب بعدی در مورد (دیگر توافقات) است؛ توافقاتی که دیگر حوزه های نگرانی را پوشش خواهد داد، حوزه های نگرانی ایالات متحده، متحدانمان و شرکایمان در این منطقه. قطعا دو مورد از این نگرانی ها، موشک های بالستیک و حمایت حمایت ایران از تروریسم هستند؛ دو موضوعی که فکر می کنم در همین نامه هم آمده باشد.

خبرنگار: گروسی مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) اول مارس به شورای حکام گفت که شواهد مشخصی از مواد هسته ای در یک مکان اعلام نشده خاص وجود دارد و او همچنین تاکید نمود که سه مکان اعلام نشده وجود دارد که ایران اطلاعاتی درباره آنها ارائه نداد. با توجه به این موضوع که اجرای برجام منوط به ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی است، آیا ایرانی ها باید کاملا درباره این مکان ها اطلاع رسانی نمایند و به همه سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهند تا اینطور ارزیابی گردد که بر اساس رویکرد پایبندی در برابر پایبندی (دولت بایدن) ایرانی ها به پایبندی کامل برگشته اند؟

ند پرایس: خوب خوشبختانه، ما اعتقاد و اطمینان کاملی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، کوشش های گروسی مدیرکل برای اجرای کامل راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران داریم. ما نمی توانیم درباره گزارشی که هنوز جزئیات آن منتشر نشده است، اظهارنظری بکنیم اما همانطور که ما قبلا گفتیم، ما می دانیم که ایران همچنان دارد به انجام اقداماتی فراتر از (محدودیت های اعمال شده در) برجام ادامه می دهد و اخیرا هم اقداماتی در راستای کاهش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است شامل پروتکل الحاقی . همه اینها نگرانی ما در این باره که ایران در حال حرکت در جهت نادرست است را تشدید می نماید.

برای ما مهم است که محدودیت های دائمی و قابل راستی آزمایی روی برنامه هسته ای ایران وجود داشته باشد، قابل راستی آزمایی به صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند اطمینان حاصل کند که رژیم بازرسی و نظارت (روی برنامه هسته ای ایران) موثر و کاملا عملیاتی است. دقیقا به همین دلیل است که ما پیشنهاد ملاقات با ایرانی ها در چارچوب گروه 1+5 را دادیم تا کوشش کنیم و به پایبندی کامل مشترک در برجام برگردیم.

خبرنگار: باید واضح تر سوالم را مطرح می کردم. اظهارنظر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که من به آن اشاره نمودم در وبسایت او وجود دارد و منظورم گزارشی که هنوز منتشر نشده است، نبود...منظور من این است که آیا آنها (ایران) باید درباره این چهار مکان اعلام نشده شفاف سازی کند و به سوالات جواب دهد تا اینکه پایبندی دوباره آن (به برجام) تایید گردد؟

ند پرایس: خوشبختانه ما یک نهاد ناظر جهانی در رابطه با برنامه هسته ای به شکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم. در موضوع پایبندی، تصمیم را آژانس بین المللی انرژی اتمی می گیرد. البته ما از نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، شرکا و متحدانمان هم همکاری خواهیم کرد اما چیزی که برجام در اختیار ما قرار داد، محکم ترین رژیم راستی آزمایی و نظارتی بوده که تا به امروز به صورت مسالمت آمیز (روی یک برنامه هسته ای) اعمال شده است و به همین دلیل، درباره اینکه آیا ایران پایبندی کاملی (به برجام) دارد یا ندارد، آژانس بین المللی انرژی اتمی قضاوت خواهد نمود.

140 قانونگذار از دو حزب آمریکا خواستار توافق فرابرجامی با ایران شدند

140 قانونگذار از هر دو حزب آمریکا در نامه ای از دولت جو بایدن، رئیس جمهور کشورشان خواسته اند به توافقی فراتر از برجام با ایران دست پیدا کند.

شبکه خبری ای بی سی که می گوید این نامه را رویت نموده نوشته قانونگذاران آمریکایی از بایدن خواسته اند هدفش را رسیدن به اجماع دو حزبی بر سر ایران و کوشش برای دست یافتن به توافق جامعی قرار دهد که علاوه بر مسائل هسته ای، سایر اختلافات با تهران را هم پوشش می دهد.

مایک والتز، نماینده جمهوری خواه آمریکایی که یکی از طراحان این نامه بوده در مصاحبه با ای بی سی گفت: علی رغم همه چیزهایی که می بینید، در واشنگتن حتی بر سر مسئله ای جنجالی مانند توافق ایران اتحاد حزبی وجود دارد.

وی اضافه نمود: از اینکه توانسته ایم بر سر تعدادی از این مسائل گرد هم جمع شده تا دولت را ترغیب کنیم همه رفتارهای شرورانه ایران را در نظر بگیرد.

این نامه به امضای 70 قانونگذار دموکرات و 70 قانونگذار جمهوری خواه رسیده و روز سه شنبه برای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده است.

قانونگذاران آمریکایی در شرح درباره شرایط مدنظر خود برای توافق جدید، خواستار مهار برنامه موشکی ایران، بازگرداندن محدودیت ها علیه برنامه هسته ای و کنترل فعالیت های منطقه ای این کشور شده اند.

آنتونی براون، قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان که مسئولیت جمع آوری امضا از دموکرات ها را بر عهده داشته گفت: ما از دولت می خواهیم چگونه گرد هم آوردن دموکرات ها و جمهوری خواستار را بر سر مسئله ای که باید عامل اتحاد ما باشد مورد آنالیز قرار دهد.

حدود دو ماه پیش صد و پنجاه قانون گذار دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای از تصمیم رئیس جمهور منتخب این کشور برای بازگشت به توافق هسته ای ایران حمایت کردند.

نمایندگان دموکرات در آن نامه با بیان اینکه دیپلماسی با ایران، بهترین راه برای متوقف کردن و به عقب برگرداندن برنامه هسته ای ایران است، گفتند: ما در حمایت از شما برای برداشتن گام های دیپلماتیک ضروری سریع جهت احیای محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران متحد هستیم.

این اقدام دموکرات ها با اقدام متقابل جمهوری خواستار روبرو شد و 125 نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان با ارسال نامه ای به بایدن از او خواستند به برجام بازنگردد و از اهرم فشار ایجادشده در اثر تحریم های دولت دونالد ترامپ برای وادار کردن ایران به توافق بر سر همه موضوعات محل اختلاف استفاده کند.

منبع بلندپایه امنیتی: سیاست گام در برابر گام از نظر ایران مردود است

یک منبع بلندپایه امنیتی از رد سیاست گام در برابر گام از سوی ایران اطلاع داد و گفت: تنها راه بازگشت تهران به تعهدات برجام برداشته شدن همه تحریم ها است.

این منبع بلندپایه امنیتی در گفت و گو با العالم اظهار داشت: سیاست گام در برابر گام از نظر ایران مردود است و تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجام برداشته شدن همه تحریم ها است.

وی توضیح داد: اقدامات شکلی و گفتاری آمریکا برای ایران قابل قبول نیست و فقط برداشته شدن عملی تحریم ها و نه روی کاغذ، آن هم پس از راستی آزمایی توسط ایران مورد قبول خواهد بود.

این منبع بلندپایه امنیتی گفت: تنها راه توقف اجرای بند 36 برجام توسط ایران و کاهش تعهدات، برداشته شدن همه تحریم ها است.

وی تاکید نمود که موضوعات دیگر از جمله توان دفاعی و موشکی ایران و حضور ایران در منطقه هیچ ارتباطی به برجام ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29337

به "مذاکرات فشرده اتحادیه اروپا درباره برجام، جزئیات رویکرد دولت بایدن درباره برجام، شرایط در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات فشرده اتحادیه اروپا درباره برجام، جزئیات رویکرد دولت بایدن درباره برجام، شرایط در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید