معرفی برند نایک (Nike) و داستان موفقیت آن

به گزارش شیوا مارکت، نایک (Nike) یکی از پیروز ترین برند های فراوری محصولات ورزشی در جهانست. نایکی با بهره گیری از لوگو و شعار جذابی که دارد به یک نماد جهانی و یک سبک زندگی اسپورت بدل شده و محصولات خود را در سرتاسر جهان به فروش می رساند.

معرفی برند نایک (Nike) و داستان موفقیت آن

نایک (به تلفظ انگلیسی: نایکی) نام الهه پیروزیت یونان باستان و منبع الهام یکی از پیروز ترین و برجسته ترین برندهای فراوری محصولات ورزشی در جهانست. این برند و لوگوی آن به دلیل شکل منحصر به فرد یا طراحی شگفت انگیزش به این درجه از شهرت نرسیده است بلکه به دلیل القای مفهوم قدرت، فداکاری، استعداد و پیروزیت به انسان ها در سرتاسر جهاناین صندلی را پیدا نموده است. پیروزیت نایک را می توان نتیجه نوآوری و رشد آن در طول دهه های گذشته در عین پایبندی به اهداف شکل گیری اش دانست.

لوگو نایک و شعار فقط انجامش بده!

فیل نایت، موسس نایک، ابتدا قصد داشت که شرکت را به نام بعد ششم نامگذاری کند اما جف جانسون، اولین کارمند نایک نامی دیگر را که مفهومی عمیق تر داشت پیشنهاد داد. نام نایک از نام یک الهه یونانی برگرفته شده است که الهه پیروزیت نامیده می گردد. درکنار این اسم، پایه گذاران این برند به اهمیت نشانه ها و نمادها نیز پی بردند. لوگوی نایک توسط کارولین داویدسون طراحی شد. او این لوگو را که مفهوم حرکت و صدایی که هنگام افزایش سرعت به گوش میرسد را تداعی می کرد طراحی کرد. در آخر آنها شعار Just do it یا فقط انجامش بده را برای خود برگزیدند. بدین ترتیب نایک به برندی تبدیل شد که معنایی فراتر از یک برند فراوری لباسهای ورزشی داشت.

بنیان گذاران برند نایک

نایک که در ابتدا با عنوان لوازم ورزشی ربانآبی شناخته می­شد در سال 1964 توسط فیل نایت و بیل بورمن تاسیس شد. فیل نایت که یکدونده دو نیمه استقامت و متولد شهر پورتلند در ایالت اورگون آمریکا بود تحت آموزش و مربی گری بیل قرارگرفت. بیل به دنبال راههایی برای افزایش راندمان شاگردان خود بود و در اوقات فراغتخود در جهت بالا بردن کیفیت کفش های ورزشی آن ها کوشش میکرد. او ترکیب های مختلفیرا امتحان کرد اما نتیجه ای که می خواست را حاصل نکرد. در همین اثنا، شاگرد اوبرای ادامه تحصیل خود در رشته کارشناسی ارشد اقتصاد به داشنگاه استنفورد رفت. در آنجا او بر روی پروژهای کار کرد که پیشنهاد فراوری کفش در ژاپن را میداد، پیشنهادی که به خرده فروش ها اجازهی رقابت با برند های باسابقه آلمانی را می داد.

داستان پیروزیت برند نایک (نایک چگونه نایک شد؟)

پیشنهادات نایت مورد توجه قرار نگرفت، بنابراین اوخود تصمیم گرفت که با وارد کردن کفش از ژاپن و فروش آنها در شهر خود برای خود کسبو کاری دست و پا کند. او میخواست که نخستین سهام کفش های خود را به مربی سابق خودبورمن بفروشد اما در نهایت تصمیم گرفت که با او در این کار شریک گردد. اینجا بود کهکسب و کار آنها کلید خورد و درسال 1965 به ارزش باورنکردنی 20000 دلار رسید. ازآنجا که پایه­ های کسب و کار آنها محکم شده بود، آن دو تصمیم گرفتند که خط فراوریکفش های اختصاصی خود را راه اندازی نمایند. پس از چند سال پی گیری و کوشش درسال 1971با کفش های تمرینی سبک تر درمقایسه با کفش های موجود در بازار که دارای برآمدگی های گردی بودند که ایجاداصطکاک می کرد وارد عرصه فراوری کفش های ورزشی شدند. آنها نخستین بار در سال 1972کفش های خود را در آمریکا معرفی کردند. اولین سفیر برند آنها استیو پرفونتاین درطول سالیان تحصیل خود از سال 1969 تا 1972 رکورد هایی از 2000 میلیون تا 10000 میلیونرا ثبت کرد. خیلی زود آن ها تکنولوژی کپسول هوا در لژ کفشهای خود را در سال 1979 پایهگذاری کردند.این مسئله موقعیت آن ها را به عنوان یک برند پیروز در بازار رقابت کفشهای ورزشی تثبیت کرد.

رشد بی نظیریکه نایک در این مرحله بدان دست یافت این برند را به نخستین پیشنهاد عمومی برایخرید کفش های ورزشی تا خاتمه سال 1980 تبدیل کرد. پس از آن، برند آنها در میانفعالین عرصه تناسب اندام شهرت بسیار زیادی پیدا کرد به طوری که در سال 1982 آنهابه برند اول فراوری نماینده کفش های ورزشی / تمرینی در امریکا تبدیل شد.

در سال 1985،آنها به فراوری کفش هایی با امضای مایکل جردن بازیکن ان بی ای پرداختند و شهرت فزایندهی او باعث شد نایک در فروش به رکوردهای تازه ای دست پیدا کند. خیلی زود نایک بهفراوری لباس ها و سایر ابزارآلات ورزشیپرداخت. آنها تیم های ورزشی مختلفی را در اقصی نقاط جهان از جمله تیمفوتبال برزیل و تیم فوتبال زنان و مردان امریکا را حمایت کردند. آنها در سال ،1996 کفشی با امضای بازیکن گلف تایگر وودز برای سالیان 5 میلیون ساختند.

نقاط عطف محصولات نایکی

نایک به فراورینسخه های جدید از کفش های مشهور خود ادامه داد. این شرکت در سال 2000 مدل جدیدی ازکفش های ورزشی را با نام نایک شاکس وارد بازار کرد که معرف نسل آینده فناوریمحصولات ضد ضربه بود. امروزه نایک یک امپراتوری گسترده است که ورزش هایی مانندتنیس، بیس بال، فوتبال و ورزش های قهرمانی را با یکدیگر پیوند داده است.

رویای بیلبورمن در یافتن راهکار بهتر و نوآوری های فیل نایت نایک را تبدیل به یکی از سودآرترین و شناخته شده ترین شرکت های موجود نموده است. در سال 2012 ، درآمد سالیانه نایک 24 بیلیوندلار بود. نایک بیش از 44 هزار کارمند دارد و برند آن به تنهایی نزدیک به 10 بیلیوندلار ارزش گذاری شده است. پیروزیت نایک نتیجه نوآوری های پی در پی و سرمایه گذاریهای به موقع بود.

ادامه جهت نایک

در میان صدهارقیب، نایک همچنان، با پایبندی بر شاکله قوی ای که برند خودر ا بر اساس آن ساختهبود سهم عمده­ای از بازار را از آن خود دارد. با تغییر چشم انداز بازاریابی در دههی هفتاد، استراتژی بازاریابی نایک نیز تغییر یافت. از اولین روزهای شکل گیری، آنهاراههای پیشرفت و حرکت همگام با سرعت رشد بازار را آموختند. همین طور که همه چیز درحال تغییر است، نایک روز به روز نو می گردد و محصولات و سیاست های بازاریابی خود رامطابق با روز تغییر میدهد تا همچنان در صنعت خود قدرتمند باقی بماند و به فعالیتادامه دهد.

گروه مد و پوشاک خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26675

به "معرفی برند نایک (Nike) و داستان موفقیت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برند نایک (Nike) و داستان موفقیت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید