معضل تک کشوری شدن صادرات کرمانشاه

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/کرمانشاه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در صادرات و تجارت با معضل تک کشوری مواجهیم.

معضل تک کشوری شدن صادرات کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، نعمت الله حقیقی در مراسم تجلیل از صادرنمایندگان برتر کرمانشاه با اشاره به سهم کمتر از 0.4 درصدی ایران از تجارت جهانی، گفت: ایران پتانسیل ها و موقعیت ژئوپولتیک قابل توجهی در جهان دارد. باید این سهم را ارتقا دهیم. ایران این توانایی را دارد، زیرا با 14 کشور مرز مشترک آبی و خشکی دارد و به دریاهای آزاد مرتبط است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: البته اقدامات خوبی هم اجرا شده که از جمله آنها می توان به برداشته شدن خردمندانه تحریم ها و برقراری نگاه دیپلماتیک اشاره نمود، زیرا بنا به گفته شخص رئیس جمهور نمی توانستیم با جنگ و دعوا به جهان صادرات داشته باشیم.

به گفته این مسئول، استان کرمانشاه نیز با وجود داشتن پنج بازارچه مرزی، 2 گمرک مرزی و یک گمرک در مرکز استان از قدیم شرایط مناسبی برای تجارت داشته و حتی در بغداد مرکز تجاری داشته است، اما این استان نیز مانند کل کشور نتوانسته از مزیت هایی که دارد به خوبی استفاده کند.

وی از 370 کیلومتر مرز مشترک کرمانشاه با عراق یاد کرد و ادامه داد: عراق هدف صادراتی اول ما است و 92 درصد از صادراتی که داریم به این کشور صورت می گیرد و خریدار همه محصولات تولیدی ما است. 92 درصد صادرات ما به عراق صورت می گیرد نشان می دهد در بخش تجارت با معضل تک کشوری مواجهیم و باید به بازارهای هدف جدید هم فکر کنیم.

حقیقی از رشد 900 درصدی صادرات استان به عراق طی حدود 10 سال اخیر یاد کرد و ادامه داد: در صادرات از رقم 400 میلیون دلار به سه میلیارد دلار رسیدیم. اگرچه رشد 10 برابری صادرات داشتیم، اما هیچوقت زیرساخت های ما متناسب با این رشد، توسعه 10 برابری نداشته است. البته اقدامتی اجرا شده، اما وظیفه دولت است که زیرساخت بازارچه ها و مرزهای استان را توسعه دهد.

به گفته این مسئول، اقدام دیگری که برای حمایت از صادرات لازم است برقراری مشوق های صادراتی است که در سال های 80 تا 84 موجب جهش قابل توجهی در میزان صادرات شد، اما از آن موقع به بعد به دلیل تصمیم گیری های نادرست حذف شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اضافه کرد: بالاخره با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد سال جاری بسته حمایتی برای صادرات در قانون بودجه دیده گردد که در آن مشوق های بیمه، ترانزیت، صادرات، شرکت در نمایشگاه و ... دیده شده و امیدواریم کرمانشاه نیز در این بسته ویژه دیده گردد.

حقیقی با اشاره به اینکه در بخش غیردولتی نیز باید کارهایی انجام گردد، اضافه کرد: ما تجار باسابقه ای در قدیم داشتیم، اما به دلیل مشکلاتی که خصوصا در سال های جنگ رخ داد شاهد ایجاد یک فاصله بین تجار نسل قدیم و نسل جدید شدیم که این فاصله باید جبران گردد. از تجار خواستاریم خلاقیت و دانش روز داشته باشند و از تجربه کشورهای پیروز دیگر مانند ترکیه استفاده نمایند، زیرا اکنون مهمترین مولفه در زمینه تجارت آموزش آن هم به صورت تجربی و عملی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه فعال کردن کنسرسیوم ها را ضروری خواند و ادامه داد: به علاوه باید خوشه ها را نیز در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی توسعه دهیم.

حقیقی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای مالی کوچک و متوسط ما صادرات محور نیستند، مطرح کرد: این واحدها نیز باید به بعد صادرات توجه ویژه داشته باشند.

وی در سرانجام تجارت خارجی که متکی به نفت نباشد را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16208

به "معضل تک کشوری شدن صادرات کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل تک کشوری شدن صادرات کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید