مهراد: حذف محدودیت های پذیرش دانشجوی بین المللی در ترکیه

به گزارش شیوا مارکت، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: به تازگی ترکیه اعلام نموده است که تقریبا تمام محدودیت های موجود برای پذیرش دانشجویان بین المللی را برداشته و سهمیه دانشجویان بین المللی را افزایش داده است.

مهراد: حذف محدودیت های پذیرش دانشجوی بین المللی در ترکیه

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه دولت ترکیه سهمیه دانشجویان بین المللی را که بتوانند از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند افزایش داد، گفت: بر این اساس، دست دانشگاه های ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی باز است.

وی اضافه نمود: تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه های ترکیه در سال تحصیلی 2018-19 میلادی 150 هزار دانشجو گزارش شده و هدف دولت، توسعه ثبت نام دانشجویان بین المللی به تعداد 200 هزار دانشجو تا سال 2022 است.

مهراد ادامه داد: به تازگی ترکیه اعلام نموده است که تقریبا تمام محدودیت های موجود برای پذیرش دانشجویان بین المللی را برداشته است، طبق این سیاست، دانشگاه ها در جذب دانشجویان بین المللی به استثنای رشته های دندانپزشکی و پزشکی که محدودیت های موجود کماکان برقرار است، مختار بوده و از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در خصوص رشته های دندانپزشکی و پزشکی، اگر دانشگاهی دارای تسهیلات لازم برای جذب بیشتر دانشجویان بین المللی باشد و استانداردهای کیفیت را نیز رعایت کند می تواند دانشجویان بین المللی بیشتری را پذیرش کند.

وی اضافه نمود: ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی طرح راهبردی دارد، معتبر شناخته شدن دانشگاه های این کشور، به ویژه توسط کشور های همجوار ترکیه (سوریه، ایران، جمهوری آذربایجان و عراق)، کشورهای بالکان و کشور های آفریقایی و چین یکی از دلایل مهمی است که این کشور می کوشد تعداد دانشجویان بین المللی را افزایش دهد.

به گفته مهراد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه معتقد است که تعداد دانشجویان بین المللی این کشور در نهایت باید به 350 هزار دانشجو افزایش یابد. برایتان این اساس، شورای آموزش عالی ترکیه جذب 200 هزار دانشجوی بین المللی را تا سال 2020 هدف گذاری نموده است، آخرین آماری که از تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های ترکیه در دست است، نشان می دهد که در سال تحصیلی 2018/19 میلادی در حدود 150 هزار دانشجوی خارجی از نزدیک به 200 کشور دنیا در ترکیه به تحصیل اشتغال دارند. این رقم در در چهار سال پیش در حدود 40 هزار دانشجو بود.

وی مطرح کرد: ترکیه به دانشجویان بین المللی بورس تحصیلی اعطا می نماید. از کل 150 هزار دانشجوی بین المللی تعداد 17000 دانشجو با استفاده از بورس تحصیلی در این کشور درس می خوانند. ترکیه درصدد است این تعداد را تا سال 2023 به 200 هزار دانشجو افزایش دهد، در حالیکه ترکیه طرح راهبردی جذب دانشجویان بین المللی را رسما اعلام ننموده است، اما برخی از عناصر آن شامل برنامه های مبادله، روزامد سازی مقررات، ابتکارات جدید برای جذب اعضای هیات علمی خارجی و استمرار اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی است.

مهراد ادامه داد: تعداد دانشگاه های دولتی ترکیه 112 دانشگاه و تعداد دانشگاه های فنی و حرفه ای آن 74 واحد است، کل تعداد ثبت نام کنندگان در دانشگاه های این کشور از 3 و نیم میلیون دانشجو در سال 2008 میلادی به 7 و نیم میلیون دانشجو در سال 2018 میلادی رسیده است.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11859

به "مهراد: حذف محدودیت های پذیرش دانشجوی بین المللی در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهراد: حذف محدودیت های پذیرش دانشجوی بین المللی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید