ناگفته های رضا کیانیان در دوران بازیگری اش

به گزارش شیوا مارکت، ایلنا/ رضا کیانیان گفت: متولد تهران هستم، اما در مشهد عظیم شده ام، زیرا در یک سالگی با خانواده به مشهد رفتیم. مادرم مدت ها بچه دار نمی شد تا اینکه به امامزاده داوود می فرایند، دعا می نمایند و برادر عظیمم داوود که 9 سال با من تفاوت سنی دارد به جهان می آید. بعد از چند سال برای دوباره بچه دار شدن به مشهد می فرایند و نذر می نمایند که اگر بچه دار شدند برای ادامه زندگی به مشهد بفرایند که من به جهان آمدم و نامم را رضا گذاشتند. مادرم می گفت قرار بود نام مرا دانیال بگذارند، به علت اینکه نام برادرم داوود بود، اما به خاطر نذرشان رضا گذاشتند.

ناگفته های رضا کیانیان در دوران بازیگری اش

وی با اشاره به اینکه از یک سالگی به مشهد رفته است و پدرش در آنجا مجاور شده، ادامه داد: در مشهد برادرم کارگردان تئاتر شد و من دائم به او می گفتم مرا در گروهش که تئاتر پارت بود، راه بدهد. یادم می آید تئاتری را در سالن دانشگاه فردوسی مشهد کارگردانی می کرد و بازیگری داشت که هم سن من بود. به او گفتم چرا مرا جای او نمی گذاری و او گفت اگر تو را بگذارم می گویند برادرش را گذاشته و من به او می گفتم بگویند، من خیلی بهتر بازی می کنم.

کیانیان با بیان اینکه اولین نقش سینمایی اش را در سه سالگی بازی نموده است، گفت: برادرم مرا با چادر مادرم و شمشیر چوبی شبیه زورو درست کرد و من حرکات او را انجام می دادم که نشان می داد آن موقع ها سینما رفته بودم و حرکات او با شمشیر در ذهنم مانده بود.

کیانیان با اشاره به فعالیتش در تئاتر هم بیان داشت: گرایش من در تئاتر بیشتر به سمت علی رفیعی بود. در سال سوم دانشکده نمایشی به نام آنتیگونه که در جذب مخاطب پیروز بود با علی رفیعی کار کردم. او در کار بسیار جدی بود و همواره تصور می کرد همه بد بازی می نمایند و حرکت های بدنی حیرت انگیزی از بازیگر می خواست.

مهرجویی گفت قدت کوتاه است و نقش حمید هامون را به من نداد

کیانیان با بیان اینکه قرار بود در فیلم هامون حضور داشته باشد، شرح داد: یادم می آید در دوره ای زنده یاد عزت الله انتظامی برای داریوش مهرجویی بازیگر انتخاب می کرد و برای نقش علی عابدینی در فیلم هامون مرا معرفی نموده بود. مهرجویی به همراه انتظامی به پشت صحنه تئاتر می سی سی پی زنده یاد حمید سمندریان آمده بودند و بازی مرا آنجا دیده بودند. انتظامی پیش زنده یاد سمندریان رفته بود و درباره من و اینکه چه کسی هستم از او سوال نموده بود. با من تماس گرفتند، به دفتر داریوش مهرجویی رفتم و با اوصحبت کوتاهی داشتیم. به من گفت در تئاتر که دیدمت قدت بلندتر بود، اما الان قدت کوتاه است و مرا نپذیرفت و من خیلی حالم بد شد. (با خنده)

پیغام تبریک ناصر تقوایی برای کاندید شدنم در کیمیا بسیار شادمانم کرد

وی درباره همکاری خود با احمدرضا درویش در فیلم کیمیا هم شرح داد: به دفتر آقای یشایایی برای صحبت با درویش برای بازی در فیلم کیمیا رفتم. به من گفت قرار بود نقش را عزت الله انتظامی بازی کند، اما سر فیلمبرداری جنگ نفتکش ها رفته است و قرار بود طبقه اجتماعی این نقش را خودش تعیین کند، شما فیلمنامه را بخوانید و درباره نقش به من خبر بدهید. فردا دوباره به دفتر او رفتم و درباره نقش و چیزی که مد نظر خودم و او بود شرح دادم و قرارداد بستیم.

کیانیان یادآور شد: فیلم سینمایی کیمیا به جشنواره فیلم فجر رفت و من برای نقش دوم کاندیدا شدم و زمانی که شب به خانه برگشتم، همسرم گفت چند پیغام تلفنی دارم. وقتی پیغام ها را چک کردم متوجه پیغامی از طرف ناصر تقوایی شدم مبنی بر اینکه فیلم را دیده و از نقش من خوشش آمده است که با شنیدن این پیغام بسیار شادمان شدم.

هیچ وقت بین خودم و دیگران دیوار نکشیده ام

وی با بیان اینکه هیچ وقت بین خودش و دیگران دیوار نکشیده است، گفت: حتی با کسانی که سلیقه شان با من فرق دارد هم دوست هستم. به اسم مثال، با حسین فرحبخش دوست هستم، به دفترش می روم و باهم آبگوشت می خوریم، اما در فیلم هایش بازی نکردم چون سلیقه مان با هم در این مورد فرق دارد.

وی درباره همکاری اش با مسعود کیمیایی در فیلم سلطان هم گفت: در آن فیلم سامان مقدم دستیار بود و مرا به کیمیایی معرفی نموده بود (آقای کیمیایی مرا نمی شناخت). زمانی که به دفتر او رفتم هدیه تهرانی هم حضور داشت و سامان مقدم به من گفت یک بازیگر پیدا کردم که بسیار خوب بازی می نماید و هدیه تهرانی را به من معرفی کرد. از همان جا آشنا و دوست خانوادگی شدیم و در چند فیلم دیگر با هم بازی کردیم.

وی ادامه داد: مسعود کیمیایی درباره نقشم در فیلم سلطان به من گفت این نقش مانند نقش بهمن مفید در فیلم قیصر است و دو صفحه دیالوگ به من داد، خواندم و تصویری که قرار بود درباره نقشم بگیریم در اداره آگاهی بود، در خصوص لباس هم نکته خاصی نداشت و می گفت همین که پوشیدی خوب است.

فرمان آرا گفت از آژانس شیشه ای در ذهنم مانده بودی

کیانیان درباره همکاری اش با بهمن فرمان آرا هم گفت: فرمان آرا می خواست فیلم بوی کافور، عطر یاس را بسازد در آنجا هم سامان مقدم دستیار بود که از من برای نقش اصلی دعوت کردند. به فرمان آرا گفتم چیزی که درباره نقش تعریف می کنید بیشتر شبیه خودتان است. آن نقش را به آیدین آغداشلو و چند نفر دیگر هم معرفی نموده بود و آن ها هم نظرشان مانند من بود که خود بهمن فرمان آرا آن را بازی کند که در نهایت خودش بازی کرد و فیلم خوبی شد. بوی کافور، عطر یاس از فیلم هایی بود که جایش خالی بود و مانند یک نفس تازه در سینمای ایران بود.

وی ادامه داد: یادم می آید به فرمان آرا گفتم مرا از کجا می شناسی و گفت از سلحشور در فیلم آژانس شیشه ای در ذهنم مانده بود که برایت در فیلم های خودم نقشی بگذارم.

وی درباره همکاری خود با حاتمی کیا هم گفت: ابراهیم حاتمی کیا را نمی شناختم، فقط فیلم هایش را دیده بودم و به نظرم کارگردان بسیار خوبی است. در آن فیلم آتیلا پسیانی برای حاتمی کیا بازیگردانی و انتخاب بازیگر انجام می داد، فیلمبرداری این فیلم کمی به تاخیر افتاده بود و پسیانی تئاتری داشت که باید به هلند می رفت و کارگردان هم گفته بود باید یکی را جای خودت بگذاری و پسیانی به او گفته بود رضا کیانیان مناسب است و تعیینات مرا داده بود؛ حاتمی کیا قبول ننموده بود و گفته بود او فیلسوف است و دائم می خواهد با من بحث کند (مقالاتم را در مجلات خوانده بود). زمانی بود که من زیاد می نوشتم که چرا فیلم را به اسم فیلم نقد نمی نمایند و به اسم پیغام نقل می شوند و بعلاوه مقالاتی درباره تئوری های بازیگری که در جواب آتیلا پسیانی گفته بود بدین شکل نیست، خودش فرق دارد و از من دعوت کردند و بازیگر آن فیلم شدم.

لذت کارم را زمان اجرا و ساخته شدن می برم

کیانیان در انتها اعلام کرد: من اصلا فکر نمی کنم که دیگران درباره من چه فکری می نمایند و لذت کارم را زمان اجرا و ساخته شدن می برم.

منبع: همگردی
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29528

به "ناگفته های رضا کیانیان در دوران بازیگری اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته های رضا کیانیان در دوران بازیگری اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید