نزاع ترامپ با توئیتر به کجا می رسد؟

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران- رئیس جمهور آمریکا از اقدام توئیتر در زیر سوال بردن ادعا های وی درباره انتخابات خشمگین شده و می خواهد با اتخاذ تدابیری از تکرار چنین اتفاقاتی در آستانه انتخابات جلوگیری کند.

نزاع ترامپ با توئیتر به کجا می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ با شبکه محبوب خود درافتاده است. اختلافات رئیس جمهور آمریکا با توئیتر زمانی آغاز شد که این شبکه اجتماعی، در اقدامی بی سابقه، ادعا های انتخاباتی ترامپ را زیرسوال برد. ترامپ از این امر خشمگین شد و به مسدود کردن توئیتر تهدید کرد. ترامپ بزودی در خصوص شبکه های اجتماعی فرمان اجرایی جدیدی صادر می کند.

ترامپ در 26 ماه مه، در مخالفت با رأی گیری از طریق پست، دو توئیت منتشر کرد و برگزاری انتخابات به این شکل را نوعی تقلب دانست. او نوشت: صندوق های رأی به سرقت خواهند رفت، برگه های رأی جعل شده و حتی به طور غیرقانونی چاپ و به طور جعلی امضا خواهند شد.

ترامپ در این توئیت ها از ایالت کالیفرنیا انتقاد کرده که قصد دارد در انتخابات نوامبر از رأی گیری پستی استفاده کند. گوین نیوسام، فرماندار این ایالت، اعلام کرده است که در خلال بحران کرونا برای توسعه رأی گیری پستی تلاش خواهد کرد. ترامپ ادعا کرده این نحوه رأی گیری راه را برای تقلب هموار می کند. ترامپ با اشاره به رأی گیری پستی، درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: این یک انتخابات جعلی خواهد بود.

توئیتر زیر توئیت های انتخاباتی ترامپ یک علامت تعجب بزرگ و این عبارت را قرار داد: حقایق مربوط به رأی های پستی را دریافت کنید هنگامی کاربران که روی این عبارت کلیک می کنند، با مطالب زیادی درباره ادعا های بی اساس ترامپ در خصوص انتخابات پستی روبرو می شوند. توئیتر با استناد به این مطالب، گفته است ادعای ترامپ درباره احتمال تقلب در رأی گیری پستی بی اساس است. آنچه خشم ترامپ را دو چندان کرد، استناد توئیتر به مطالب رسانه هایی مانند سی ان ان و واشنگتن پست بود؛ یعنی دقیقا همان رسانه هایی که ترامپ آن ها اخبار جعلی می خواند.

توئیتر با افزودن لینک صحت سنجی زیر توئیت های ترامپ عملا به صف منتقدان وی پیوست. ترامپ گفته توئیتر حالا در انتخابات آمریکا مداخله می کند. معروف است که رئیس جمهور آمریکا با بسیاری از رسانه های جریان اصلی آمریکا از قبیل نیویورک تایمز و سی ان ان میانه خوبی ندارد. توئیتر مهمترین ابزار ترامپ برای انتقاد از این رسانه ها بود. همچنین ترامپ برای بیان مواضع اش معمولا از توئیتر استفاده می کند. به همین خاطر، جو بایدن، ترامپ را رئیس جمهور توئیت باز ملقب کرده است.

اما حالا رابطه ترامپ با توئیتر تنش آلود شده است. ترامپ و برخی محافل جمهوریخواه توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک را به محدود کردن جمهوریخواهان متهم می کنند. ترامپ در توئیتی نوشته است: جمهوریخواهان احساس می کنند که شبکه های اجتماعی صدای محافظه کاران را کاملا سانسور می کنند. ما قویا این شبکه ها را تنظیم یا مسدود خواهیم کرد. و در توئیت دیگری گفت: {شرکت های} بزرگ فناوری، از تمام قدرت بسیار چشمگیرشان جهت سانسور کردن قبل از انتخابات 2020 استفاده می کنند. اگر این اتفاق بیافتد، دیگر آزادی نخواهیم داشت.

تنبیه توئیتر؟

اما آیا ترامپ توئیتر را مسدود خواهد کرد؟ کیلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفته است ترامپ روز پنج شنبه به وقت آمریکا، فرمان اجرایی جدیدی در خصوص شبکه های اجتماعی امضا خواهد کرد. یک مقام آگاه آمریکایی به نشریه پالتیکو گفته است فرمان اجرایی جدید به این گلایه می پردازد که شبکه های اجتماعی با گزینش یا ممنوع کردن محتوا، کاربران را فریب می دهند و از نظر سیاسی مستقل نیستند.

شرکت های فناوری و شبکه های اجتماعی نگران هستند که ترامپ یک قانون مصوب سال 1996 را تغییر دهد. این قانون، شرکت ها را از پیگیرد های قانونی مصون نگه می دارد. همچنین، قانون مزبور به این شرکت امکان درآمدزایی میلیونی از توئیت ها، پست ها، لایک ها، تصاویر و ویدئو های کاربران را فراهم می کند و در عین حال، مسئولیت حقوقی محدودی را متوجه آن ها می کند. این قانون به شرکت ها اختیار داده که محتوایی را که قابل اعتراض می دانند، حذف کنند. ترامپ و حامیانش می گویند شرکت ها از این اختیار سوء استفاده می کنند.

با این حال، بعید است که ترامپ به نحو قابل توجهی توئیتر را محدود کند. او بیش از 80 میلیون فالوئر در توئیتر دارد که سرمایه انتخاباتی بزرگی است. توئیتر، تنها ابزار اطلاع رسانی است که ترامپ هر موقع بخواهد می تواند بدون هیچ چالشی از آن استفاده کند. توئیتر در مقایسه با نشست های خبری یا بیانیه های مطبوعاتی، مزایای زیادی برای ترامپ دارد. از این رو، ترامپ دنبال این نیست که توئیتر را تعطیل یا بسیار محدود کند. بلکه می خواهد تضمین کند که توئیتر در انتخابات آینده بی طرف بماند و دیگر از زدن برچسب های صحت سنجی یا اقدامات مشابه خودداری کند. با این حال، ترامپ ممکن است توئیتر را گوشمالی دهد تا مدیران سایر شبکه های اجتماعی را تکرار اقدام توئیتر بترساند.

مجله کوروش بزرگ: وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20512

به "نزاع ترامپ با توئیتر به کجا می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزاع ترامپ با توئیتر به کجا می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید