نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از معضل بیکاری در کشور

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/سمنان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان راه برون رفت از مشکل بیکاری در کشور را شکل گیری نهضت مهارت آموزی و آموزش های مهارتی ارزیابی کرد.

نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از معضل بیکاری در کشور

رضا نقدی در بازدید معاون استاندار از این دانشگاه اظهار کرد: آموزش های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است و برطرف بیکاری در گرو ایجاد نهضت مهارت آموزی، ترویج آموزش های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری این آموزش هاست.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در اشتغال زایی بسیار پیروز عمل کرده است و 63 درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی شاغل می شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل تامل و مهمترین عامل تاثیرگذار در عینیت بخشیدن به جهش تولید است.

نقدی با اشاره به عملکرد بسیار پیروز دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه اشتغال شرح داد: علت این آمار قابل تامل گذراندن 4 سال از دروس این دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه در هنرستان ها ،برگزاری 70 درصد دروس دانشجویان در کارگاه و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای، برخورداری از اساتید خبره و مهارتی در سطح این دانشگاه و در آخر اینکه این دانشجویان به دلیل مهارتی بودن آچار به دست و فنی بوده و سریعا جذب بازار کار می شوند .

وی گفت: در استان سمنان چهار دانشکده فنی و حرفه ای وجود دارد که دو دانشکده در سمنان به تفکیک جنسیت و دو دانشکده در شهرستان های شاهرود و امیرآباد دامغان است که در مجموع با چهار هزار دانشجو و 500 عضو هیئت علمی و استاد حق التدریس ارائه خدمت خدمت به دانشجویان و جامعه می کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: این دانشگاه تلاش می کند از طریق تربیت تکنسین ها و مهندسان ماهر، شایسته و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش های دولتی و خصوصی، زمینه های لازم را برای کسب مهارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سرافراز میهن اسلامی فراهم کند.

نقدی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در کل کشور دارای سه هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه می باشد که سهم استان سمنان 60 کارگاه و آزمایشگاه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان اضافه کرد: آمار اشتغال دانش آموختگان نشان می دهد دانشگاه فنی و حرفه ای متناسب با نیاز صنعت رشته های تحصیلی را ارایه می دهد تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند و چون 60 درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت کارگاهی ارائه می گردد، دانشجویان در کنار درس تئوری، مهارت انجام کار را نیز فرا خواهند گرفت.

نقدی گفت: با توجه به اینکه 60 درصد دروس به صورت کارگاهی می باشد با کمبود تجهیزات و کمبود فضای کارگاهی روبرو هستیم و تجهیزات کارگاهی ما در کل کشور بصورت قدیمی بوده و درخواست بودجه به صورت کشوری را خواستاریم.

رئیسدانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به خواسته خود مبنی بر ایجاد ساختمان آموزشی آزمایشگاهی 2400 متری برای این مجموعه، خواستار حمایت استانداری سمنان و سایر دستگاه های اجرایی در این زمینه شدند .

وی در خصوص رشته های جدید دانشگاه فنی حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای دولتی است و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان است و در سال جدید متناسب با نیاز بازار کار استان مجوز اخذ رشته های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذ شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینکه 140 هزار دانشجو در 175 دانشگاه فنی و حرفه ای سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند اضافه کرد: 21 هزار استاد در دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بیش از یک هزار دانشجو عضو هیات علمی هستند.

وی اضافه کرد: سه هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه های فنی و حرفه ای سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 60 کارگاه و آزمایشگاه در استان سمنان فعال است.

این مدرس دانشگاه گفت: چهار هزار دانشجو در چهار دانشکده فنی و حرفه ای استان سمنان فعال است و 500 استاد حق التدریس و هیات علمی در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند.

دکتر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده اشتغال در جامعه استفاده از دانشگاه فنی و حرفه ای است گفت: آموزش مهارت آموزی به دانشجویان قدم اصلی در جهت اشتغال است.

وی وظیفه دستگاه های اجرایی را کمک به دانشگاه فنی و حرفه ای دانست و با اشاره به مهارتی و آچار به دست بودن دانشجویان این مجموعه اعلام نمود: این دانشجویان با توجه به سطح کم توقعات به راحتی جذب بازار کار می شوند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: با هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی و با همت مدیران این دانشگاه باید سوله ورزشی این دانشگاه در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی افتتاح گردد .

دکتر فخری با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند آینده کشور ما را بسازد، اعلام نمود: خوابگاه و امکانات مناسب آموزشی باید در اختیار دانشجویان قرار گیرد و با حمایت استانداری ، شورای شهر ، شهردار محترم و سایر دستگاه های اجرایی باید هر چه سریعتر مسائل این مجموعه دانشگاهی برطرف گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23298

به "نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از معضل بیکاری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از معضل بیکاری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید