دهقان: باید سنگینی بار دولت را از دوش مردم برداریم

به گزارش شیوا مارکت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بخش خصوصی باید هویت پیدا کند و نه تنها مسئولیتش را انجام دهد، مکمل دولت باشد و در کار ها به او یاری کند نه این که بخشی از دولت گردد و بدان تکیه زند.

دهقان: باید سنگینی بار دولت را از دوش مردم برداریم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، حسین دهقان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و علی توسطی رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی ملاقات کرد. در این ملاقات مباحث مختلفی پیرامون مسائل این دو صنف مطرح شد و دهقان نیز نقطه نظرات خود را بیان نمود.

دهقان در این جلسه با اشاره به لزوم تعیین مسئولیت برای هر دستگاه و نهاد و پیگیری از آن براساس همان مسئولیت تعیین شده ٬ گفت: به نظرم یکی از مسائل ما این است که مسائل را پیچیده و چند بعدی می کنیم و سپس می خواهیم آن را حل کنیم. باید مسئولیت هر نهاد و اتحادیه تعیین باشد و همان را از او بخواهیم. برای مثال، وظیفه اتحادیه املاک کشور این است که بین فروشنده و خریدار ملک ارتباط برقرار نموده و بر صحت و درستی آن معامله نظارت داشته باشد، اما متاسفانه علاوه بر این مسئولیت، از او می خواهیم که با وزارت صمت هم ارتباط برقرار کند، با اداره ثبت اسناد نیز وارد تعامل گردد و ... در حقیقت این قدر به مسئولیت اصلی او پرو بال می دهیم که از انجام همان کار اصلی خود نیز باز می ماند.

دهقان با اشاره به لزوم سیاست گذاری صحیح وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان گفت: اکنون کشاورزان ما چگونه فکر می نمایند؟ دقیقا مانند بازاری ها فکر و عمل می نمایند و برنامه ای دراز مدت برای سال های آینده خود ندارند. برای مثال امروز فلان محصول گران می گردد همه شان دنبال کشت این محصول می فرایند، اما سال بعد هیچ کس دنبال کشت این محصول نرفته و محصول دیگری که گران شده است را می کارند.

وی با بیان اینکه باید به گونه ای عمل کنیم که کشاورز به استمرار فعالیت خود فکر کند، توضیح داد: باید تعیین کنیم که هر منطقه برای کشت چه محصولی مناسب است. علاوه بر این باید با برنامه ریزی دقیق بدانیم که سال جاری چه میزان گندم، جو و ... نیاز داریم و بر همین اساس از کشاورزان بخواهیم که محصول بکارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید نمود: باید یاری کرد که هر کس آگاهانه وارد اقتصاد و صنعت گردد، برای مثال به دلیل سودآوری، اکنون همه وارد بازار بورس شده اند و، چون سود می نمایند خبری از گله و ناراحتی نیست. حال اگر ارزش سهام پایین بیاید همه مدعی دولت می شوند. به عبارت بهتر باید کوشش کنیم هر کس مسئولیت کار هایی که انجام می دهد را بپذیرد.

دهقان با اشاره به سیاست هایی که دولت ها برای حل مسائل صنعت کشور باید در پیش بگیرند، گفت: باید سنگینی بار دولت را از دوش مردم برداشت؛ به نظرم دولت برای کارکردن خودش کار اضافی می تراشد؛ برای مثال وقتی می خواهد یک مجوز بدهد، آن فرد را به چندین دستگاه و ارگان می فرستد؛ این مسئله یا سبب ناامیدی فرد می گردد یا باعث می گردد که راه فعالیت غیرقانونی باز گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه بخش خصوصی ما سعی ننموده که متکی به خود رشد کند و همیشه تکیه اش را به دولت داده است؛ بخش خصوصی باید فرهنگ اتکا به تجربه و دانش را برای رشد توسعه دهد و رابطه و فساد را به شدت نهی کند تا خود کنترلی و اخلاق حرفه ای در جامعه صنفی جای خود را بازیابد. به نظرم باید اجازه بدهیم بخش خصوصیِ سالم ما رشد کند که در آن صورت بسیاری از مسائل حل می گردد. باید کاری کرد که بخش خصوصی هویت پیدا کند، نه تنها مسئولیت خودش را انجام بدهد، بلکه مکمل دولت نیز باشد و در کار ها به او یاری کند نه این که بخشی از دولت گردد و بدان تکیه زند.

خسروی: بایستی به سمت صنعتی کردن ساختمان سازی برویم

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این ملاقات ضمن معرفی اتحادیه مشاوران املاک گفت: در سطح شهر تهران 12 هزار مشاور املاک داریم، در استان تهران این رقم به 21 هزار واحد صنفی می رسد و در کل کشور 135 هزار مشاور املاک داریم که در اتحادیه مشاوران املاک عضو هستند. مشاوران املاک مولدان مالیاتی و یاری نماینده اقتصاد کشور هستند و هیچ گاه هزینه ای به دولت تحمیل ننموده اند.

وی با اشاره به راه اندازی کد رهگیری در سطح کشور و کاهش تخلفات معاملات ملک گفت: کد رهگیری در 30 استان کشور راه اندازی شده است و باعث شد جلوی قولنامه های غیرقانونی گرفته گردد. اکنون اتحادیه ما دانشگاه علمی کاربردی مشاوره املاک را راه اندازی نموده است. کسی که می خواهد دفتر مشاوره املاک بزند باید در کلاس های این دانشگاه شرکت نموده و مدرک دریافت کند.

قلی خسروی با انتقاد از سیاست های ساختمان سازی به شیوه سنتی گفت: برای ساخت یک ساختمان 5 طبقه 3 سال زمان گذاشته می گردد که بسیار طولانی است. ما باید به سمت صنعتی سازی ساخت برویم که نمونه آن را در دنیا می بینید. برای مثال می بینید که چین در 2 هفته یک بیمارستان عظیم ساخت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص مسائل صنف خود گفت: مسائلی با وزارت صمت و اداره ثبت اسناد داریم که باید حل گردد.

توسطی: کشاورزی مزیت مطلق ما است

در بخش دیگر این جلسه، علی توسطی رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی گفت: باید توجه داشت که پیش فرض فراوری محصولات کشاورزی داشتن ماشین آلات است.

وی در خصوص ظرفیت های کشاورزی کشور گفت: کشور ما گرم و خشک است؛ آمار ها می گوید میانگین بارش دنیای 750 میلی متر است در حالی که میانگین بارش در کشور ما 250 میلی متر است. علاوه بر این 3 برابر متوسط دنیای تبخیر داریم با این حال در زمینه امنیت غذایی هیچ مسئله ای نداریم و می توانیم صادرنماینده باشیم. کشاورزی مزیت مطلق ماست و ظرفیت بسیار خوبی در زمینه صادرات محصولاتی خاص نظیر پسته، زعفران و ... وجود دارد.

توسطی با اشاره به مسائلی که در زمینه راه اندازی کسب و کار ها وجود دارد گفت: اکنون اگر شخصی بخواهد یک مرغ داری بزند و تعدادی شغل ایجاد کند، باید مجوز های متعددی را از ارگان ها مختلف دریافت کند که این مسئله ممکن است سبب ناامیدی او گردد. من فکر می کنم که در صنعت شرایط بدتری نسبت به کشاورزی داریم؛ اکنون وارد ترسالی شده ایم و کشاورزی ما شرایط خوبی را سپری می نماید، اما در صنعت گرفتار مسائل عدیده ای هستیم.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20154

به "دهقان: باید سنگینی بار دولت را از دوش مردم برداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهقان: باید سنگینی بار دولت را از دوش مردم برداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید