هدف ایران در سوریه سرمایه گذاری مشترک است نه فروش کالا

به گزارش شیوا مارکت، مدت هاست که درباره راه اندازی دفاتر تجاری ایران در کشورهای مختلف و اهمیت آن صحبت می کنند؛ فروردین ماه 1398، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه اندازی دفاتر تجاری در کشورهای ترکیه، عراق، لبنان و سوریه خبر داد. بهمن ماه 1398 در نشستی با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و رئیس سازمان توسعه تجارت با هیات رئیسه اتاق ایران و اتاق های مشترک، موضوع تأسیس دفاتر تجاری ایران در سایر کشورها بررسی شد. همچنین آخرین روز تیرماه 1398، غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشستی با حضور کنندگان تعدادی از شرکت های بزرگ دولتی از برنامه ریزی معاونت امور بین الملل اتاق ایران برای راه اندازی دفتر تجاری در چین با موضوع اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و همکاری شرکت های بزرگ دولتی خبر داد. قرار است این دفاتر در مرحله اول در چین، سوریه، عراق، افغانستان و لبنان راه اندازی شود.

هدف ایران در سوریه سرمایه گذاری مشترک است نه فروش کالا

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره دفتر تجاری ایران در سوریه می گوید: اقتصاد سوریه قابلیت بسیار بزرگی برای همکاری دوجانبه و چندجانبه دارد؛ اقتصادی این کشور از همان ابتدا اقتصادی تولیدمحور بوده است. کشور سوریه زمانی یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده بود، اما به دلیل شرایط جنگ از این شرایط فاصله گرفت و حالا دوران بازسازی این کشور فرصت خوبی برای ارائه انواع خدمات ساخت وساز را برای ما فراهم می کند.

کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه می گوید: سوریه یکی از بازارهای اصلی و مقاصد صادراتی کشور ما خصوصاً در آینده است و با این کشور در زمینه های مختلف علایق مشترکی داریم که می تواند به افزایش مناسبات اقتصادی کمک کند.

به گفته کاشفی، تمایل سوریه به معاملات اقتصادی با ایران نیز بسیار زیاد است و ما نیز باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. کالاهای صنعتی، تجهیزات کارخانه ای، مصالح ساختمانی و خصوصاً محصولات کشاورزی نیز بازار خوبی در کشور سوریه خواهد داشت و باید روی صادرات این کالاها تمرکز کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه می دهد: اقتصاد سوریه قابلیت بزرگی دارد و ما نباید این فرصت ها را نادیده بگیریم. ما مدتی است که دفتری برای مرکز تجارت ایرانیان در سوریه خریداری کرده ایم و بنا داریم آنجا محلی برای استقرار شرکت های ایرانی باشد.

به گفته کاشفی، قرار است دو طبقه از این مرکز به بخش نمایشگاهی اختصاص داده شود؛ البته هدف در اینجا ارائه محصولات ایران در بازارهای سوریه نیست، بلکه این تنها یک گام از اهداف تعیین شده برای همکاری در بازار سوریه است.

او ادامه می دهد: سوریه نیروهای فنی و مهندسی خیلی خوبی دارد؛ ما می توانیم در اینجا روی پروژه های متعدد سدسازی، ساخت نیروگاه، زیرساخت های دیگر همکاری و سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم.

کاشفی ادامه می دهد: مرکز تجاری ایرانی ها در سوریه آماده بهره برداری است؛ هدف گذاری ما این است سقف معاملات تجاری با سوریه را تا سال آینده به یک میلیارد دلار برسانیم.

او ادامه می دهد: در این گام، حتماً وجود دفتر تجاری مفید خواهد بود؛ البته دفاتر تجاری نسبت به نوع مراوده ما با کشورهای متعدد، متفاوت خواهد بود.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه باید با توجه به شرایط کشورها، الگو و نظامی متفاوت و تعیین برای بهره برداری از این دفاتر داشته باشیم برای همین من معتقد هستم که نحوه بهره برداری از دفاتر تجاری ایران در کشورهای هدف سخت ترین بخش کار است.

او تصریح می کند: ما در سوریه روی فروش کالا حساب نمی کنیم ولی فروش کالا بخشی از کار ماست؛ هدف اصلی ما انجام سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه می گوید: قرار است دفتر تجاری در این حوزه تسهیل گری کند؛ اینکه تولیدکننده ما در کشوری دیگر رها و بدون همراه نباشد. ما قصد داریم از فرودگاه تا تأسیس و راه اندازی کار اقتصادی همراه فعال اقتصادی و سرمایه گذار ایرانی باشیم. بنا داریم در این مرکز افرادی را به کار بگیریم که سوریه را بشناسند؛ روابط ها را بدانند و اینکه با قوانین این کشور آشنا باشند تا بتوانند به فعالان اقتصادی خدمات مشاوره ای ارائه دهند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران راه اندازی خط اعتباری با کشور سوریه برای تسهیل معاملات را نیز ضروری خواند و می گوید: برای این منظور نیازمند همکاری بانک مرکزی هم هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22532

به "هدف ایران در سوریه سرمایه گذاری مشترک است نه فروش کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف ایران در سوریه سرمایه گذاری مشترک است نه فروش کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید