آخرین جزئیات از مصرف سوخت در کشور؛ شرایط نیروگاه های برق در تابستان چگونه است؟

به گزارش شیوا مارکت، شاید برای بسیاری از مردم این سوال مطرح گردد که با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مصرف سوخت چه تغییری نموده است.

آخرین جزئیات از مصرف سوخت در کشور؛ شرایط نیروگاه های برق در تابستان چگونه است؟

به گزارش خبرنگار، ایران از جمله کشور هایی است که از منابع فراوان انرژی برخوردار است و پس از 1913 همواره به عنوان یکی از صادر نماینده های اصلی نفت محسوب می شده است. با توجه به اینکه در میان دو منبع بزرگ انرژی جهان (دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب) قرار گرفته است، از صندلی ویژه ای در سطح بین المللی برخوردار است.

از جمله موارد اهمیت این می باشد که یکی از دو کشوری است که قادر است به طور مستقل و مستقیم، نفت و گاز استحصال شده از منبع بزرگ دریای خزر را صادر کند، که البته از این منظر نیز به دلیل کوتاهی مسافت از رقیب صادراتی خود که روسیه است، می تواند پیشی گیرد.

کشور ما به لحاظ داشتن منابع غنی و گسترده نفت و گاز نسبت به سایر کشور ها از شرایط ممتازی برخوردار است. وجود همین منابع بزرگ و سهولت دسترسی به آنها، از یک سو تامین مطلوب انرژی کشور را در پی داشته و از سوی دیگر درآمد ارزی کشور را سبب شده است.

متاسفانه رفتار غیرعقلانی ما با مصرف انرژی طی چندین دهه گذشته، موجب مصرف بی رویه آن در بخش های غیرمولد و آلاینده محیط زیست شده و از سوی دیگر ارز حاصل از صادرات این منابع. باعث وابستگی شدید بودجه دولتی کشور به درآمدهای نفتی شده است.

این در حالی است که طبق آخرین آمار ایران، کشورمان نهمین مصرف نماینده انرژی در جهان شناخته شده و این مصرف انرژی معادل 4/ 3 میلیون بشکه نفت خام در روز است. مطالعات نشان می دهد که مصرف انرژی در جهان طی این سال ها دو برابر شده است.

در حال حاضر ایران، بزرگ ترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می آید. مطابق آمار رسمی و تاییدشده مراجع معتبر بین المللی، ایران حدود 158 میلیارد بشکه نفت (3/ 9 درصد از کل منابع نفتی جهان) و حدود 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز (18 درصد جهان) در اختیار دارد.

به طور کلی، 4/ 2 درصد انرژی کل جهان در ایران فراوری می گردد که در بین کشور های جهان رده نهم از حیث فراوری انرژی را دارد. این فراوری انرژی معادل 6/ 3 میلیون بشکه نفت خام است. همچنین 8/ 1 درصد انرژی کل جهان در ایران مصرف می گردد که این میزان مصرف سبب شده ایران در بین کشور های جهان صندلی نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد. در این راستا، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با تاکید بر اینکه صندلی ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست به آنالیز عوامل این موضوع پرداخت و راه چاره هایی را نیز ارائه کرد.

براساس این گزارش، هادی مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوری های نوین توانیرگفت: منظور از شدت انرژی مقدار مصرف انرژی به فراوری ناخالص داخلی است. این شاخص بیانگر این است که به ازای فراوری به مقدار معینی از کالا و خدمات که بر حسب واحد پول معین می گردد چه مقدار انرژی مصرف می گردد. برای مثال در ازای فراوری یک تن سیمان چه مقدار برق و گاز مصرف می گردد. این موضوع یکی از شاخص های نشان دهنده بهره وری انرژی در یک کشور و یکی از شاخص های توسعه یافتگی انرژی است.

وی با بیان اینکه صندلی ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست، گفت: ایران یا همواره در انتهای لیست قرار گرفته است یا در یکی مانده به آخر، درحالی که شدت مصرف انرژی در کل جهان مخصوصا در کشور های اروپایی رو به بهبود است. کشور هایی که بحث انرژی و بهره وری انرژی برایشان اهمیت دارد و منابع فسیلی ندارند روی بحث بهره وری کار می نمایند. مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به شرایط تجهیزات خانگی بیان کرد: رتبه انرژی تجهیزات خانگی در طول چند سال گذشته رو به بهبود بوده است. برای مثال رتبه انرژی یخچال ها در چند سال گذشته در بازار F یا G بوده، اما درحال حاضر A یا A پلاس است. متاسفانه این فرایند در کشور منفی و شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است. درواقع به اندازه ای که مصرف انرژی زیاد می گردد فراوری ناخالص داخلی زیاد نمی گردد.

براساس این گزارش، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی در گفت وگو با خبرنگار ، در مورد تحویل گاز به نیروگاه ها گفت: سال گذشته روزانه میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها توسط وزارت نفت تحویل داده می گردد و تحویل سوخت گاز نیروگاه ها نسبتا خوب است، اما تغییر آن چنانی ایجاد نشده است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: با توجه به کاهش تأمین سوخت گاز نیروگاه ها از سوخت گازوئیل و مازوت برای فراوری برق استفاده می گردد. هر چند در شرایط فعلی شرایط ذخایر گازوئیل نیازمند این است که بیشتر گردد.

آمار های رسمی نشان می دهد که شدت مصرف انرژی از سال 1377 به تدریج افزایش یافته که این موضوع بیانگر بیشترین میزان مصرف انرژی در بخش خانگی است یعنی ارزش افزوده ای به ازای مصرف انرژی برای کشور ایجاد نمی گردد، هرچند این بخش به عنوان بزرگترین مصرف نماینده انرژی شناخته شده است.

بنابراین باید سیاست های مناسب در جهت اصلاح قیمت انرژی و کاهش یارانه های انرژی، دستیابی به انرژی هسته ای جهت بهره مندی از مناسب ترین انرژی تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی، بادی و ...) و همچنین افزایش بهبود تکنولوژی و نوسازی تجهیزات فراوری به منظور کاهش مصرف انرژی و بهبود کارایی در ایران به کار گرفته گردد.

زهرا لونی کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر بالاتر از متوسط شدت انرژی در جهانست. به طوری که شاخص شدت انرژی جهان در سال 2015 معادل 0.149 بوده که نسبت به سال 2014، 2.61 درصد کاهش یافته است. کشور های انگلستان، آلمان، ژاپن و ترکیه به ترتیب با 0.08، 0.1، 0.11 و 0.11 کمترین شدت انرژی و روسیه، ایران و چین به ترتیب با 0.34، 0.22 و 0.19 بیشترین شدت انرژی را در سال 2015 داشته اند.

او ادامه داد: انرژی در کشور های مختلف از سال 1990 تا کنون کم شده، در ایران افزایش یافته است. اکنون ایران بعداز روسیه، بالاترین شدت مصرف انرژی را در جهان دارد.

این درحالی است که بعضی از کارشناسان بر این باورند که عمدتا گاز نسبت به فراورده های دیگر بیشترین مصرف را دارد.

بر این اساس محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز معادل چهار میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می گردد.

در حال حاضر 592 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می گردد که ضروری است مشترکان نسبت به نحوه مصرف خود توجه داشته باشند چرا که در غیر این صورت برای تامین گاز صنایع و نیروگاه ها با مشکل روبرو خواهیم شد.

همچنین مهدی جمشیدی دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: میانگین مصرف گاز طبیعی خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ماه گذشته 296 میلیون مترمکعب، مصرف صنایع عمده 124 میلیون مترمکعب و مصرف نیروگاه ها 169 میلیون مترمکعب در روز بوده است.

او با بیان اینکه میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به فروردین ماه 53 میلیون مترمکعب کاهش یافته، گفت: افزایش دمای هوا در هفته های اخیر موجب کاهش مصرف شده است و این فرایند با افزایش دما در مناطق سردسیر کشور ادامه می یابد.

حمل و نقل جهانی، 22 %مصرف انرژی و 27 %آلایندگی های مشتقات کربن را بخود اختصاص داده و فرایند آلایندگی رو به افزایش است. لازم به شرح است که کشور های صنعتی بیشترین مصرف انرژی را دارند.

حدود 98 %انرژی مصرفی حمل و نقل را سوخت های فسیلی مثل بنزین با 42 درصد و دیزل 31 درصد تشکیل می دهد و بقیه شامل وغیره ... است

مصرف انرژی در حمل و نقل اساساً برای جابجایی مسافر و بار است. خودرو های سبک شامل انواع اتومبیل، موتورسیکلت، کامیون سبک، مینی بوس، ... و خودرو های سنگین انواع اتوبوس، هواپیما، قایق و قطار است. حدود 75 %انرژی مصرفی بخش حمل و نقل را، حمل و نقل جاده ای به خود اختصاص داده است. تقریباً دو سوم انرژی بخش حمل و نقل را بخش حمل مسافر و یک سوم را حمل بار مصرف می نماید.

این در حالی است که یک مقام مسئول در شرکت پخش ملی فرآورده های نفتی کشور در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: مصرف بنزین در کشور در روز های ابتدایی سال جاری کاهشی بوده است و با توجه به کاهش تردد خودرو ها در ایام تعطیلات نوروز و همچنین توجه مردم به توصیه های بهداشتی، میزان مصرف بنزین فرایند نزولی خود را ادامه داده است. در این راستا میانگین مصرف روزانه بنزین در 15 روز اول فروردین ماه سال 99 به 44 میلیون لیتر رسیده است.

او ادامه داد: میزان مصرف روزانه بنزین در 15 روز اول فروردین ماه سال 98، 94 میلیون لیتر بود؛ براین اساس میانگین مصرف روزانه بنزین در نیمه اول فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون لیتر کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که براساس نبود اطلاعات دقیق از نحوه قیمت حامل های انرژی تنها در بخش بنزین دچار تغییراتی شده و در خاتمه سال 1397 افزایش فراوری بنزین، در تاریخ صنعت نفت کشور بی سابقه بوده است که در جدول زیر آورده شده است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20502

به "آخرین جزئیات از مصرف سوخت در کشور؛ شرایط نیروگاه های برق در تابستان چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزئیات از مصرف سوخت در کشور؛ شرایط نیروگاه های برق در تابستان چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید