هشدار نارنجی هواشناسی برای 13 فروردین

به گزارش شیوا مارکت، سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر و احتمال جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه ها هشدار داد.

هشدار نارنجی هواشناسی برای 13 فروردین

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از افزایش شدید گرادیان فشاری و وزش باد شدید در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک طی روز یکشنبه (13 فروردین) در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان اطلاع داد.

در اثر این مخاطره جوی خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات پیش بینی می گردد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب ها در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر، اطمینان از استحکام سازه های موقت، تعطیل کردن فعالیت های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال را توصیه می نماید.

فعالیت سامانه بارشی و احتمال جاری شدن روان آب در دو استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت از یکشنبه تا دوشنبه (13 تا 14 فروردین) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و دوشنبه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال طغیان رودخانه ها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب ها و مخاطرات در این شرایط جوی اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها را توصیه می نماید.

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در جنوب کشور

این سازمان با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج از ظهر یکشنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه (13 تا 16 فروردین) اطلاع داد.

این شرایط جوی طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در دریای عمان و ارتفاع امواج بین 1 تا 2 متر و بعلاوه در منطقه ها سواحلی ودور از ساحل استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و روز چهارشنبه نیز به صورت افزایش سرعت باد در دریای عمان، ارتفاع امواج بین 1 تا 1.5 متر در منطقه ها ساحلی و دور از سواحل استان سیستان و بلوچستان پیش بینی می گردد.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار بعلاوه از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در شمال کشور از اوایل وقت یکشنبه تا اوایل وقت سه شنبه (13 تا 15 فروردین) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه به صورت افزایش سرعت باد در دریای خزر، ارتفاع امواج بین 1 تا 1.7متر در سواحل استان های گیلان، مازندران و گلستان و دوشنبه و سه شنبه به صورت افزایش سرعت باد در دریای خزر، ارتفاع امواج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل استان های مازندران و گلستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل پیش بینی می گردد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب ها و مخاطرات اجتناب از عملیات تفریحی، به ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت های دریایی در سواحل و دور از سواحل را توصیه می نماید.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می گردد تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می گردد که پدیده ای جوی اثرات منفی در پی داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب گردد. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30048

به "هشدار نارنجی هواشناسی برای 13 فروردین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نارنجی هواشناسی برای 13 فروردین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید