هندبال سربداران؛ گرفتار بی توجهی

به گزارش شیوا مارکت، سحر وحدت - خراسان رضوی- خبرنگار:شهرستان سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران شهرت دارد. این شهرستان در کارنامه هندبالی خود بیش از 70 مقام کشوری دارد.

هندبال سربداران؛ گرفتار بی توجهی

در چند سال اخیر نداشتن حامی اقتصادی چراغ هندبال در سبزوار را کم رنگ تر از هر زمان دیگری نموده است. سال گذشته با وجود نبود حمایت اقتصادی، این تیم در مسابقات لیگ کشوری حضور پیدا کرد، اما متاسفانه نتایج رضایت بخشی نگرفت. سال جاری نیز با وجود تمام سختی ها و با وجود انصراف از لیگ در روزهای نزدیک به آغاز بازی ها اما درنهایت این تیم تصمیم به حضور در لیگ برتر را گرفت.

مدیر فنی تیم هندبال سربداران از نبود عزم همه جانبه و بی توجهی مسئولان به ورزش هندبال در سبزوار گلایه مند است. مسائل اقتصادی و بدعهدی ها باعث شد که 3 روز به مسابقات سرمربی این تیم از همراهی تیم انصراف دهد و از سمت خود استعفا کند. چندی پیش سخنگوی شورای اسلامی شهر سبزوار از مصوبه 5 میلیارد ریالی برای حمایت از تیم هندبال سبزوار اطلاع داد که براساس پیگیری های اجرا شده اصلا چنین مصوبه ای وجود ندارد. مسائل حمایتی تیم هندبال سبزوار بسیار زیاد است و مدیران و کادر فنی این تیم از عملکرد مسئولان گلایه دارند و از رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها حامی این تیم نام می برند.

  • گلایه از حمایت نکردن مسئولان

مدیر فنی تیم هندبال سربداران سبزوار می گوید: هندبال امروز سبزوار حاصل زحمات 40 ساله هندبالیست های سبزواری است. برای ایجاد این برند بسیار کوشش شده است. سبزوار در کارنامه هندبالی خود حضور در 7 دوره مسابقات آسیایی، تورنمنت های بین المللی آذربایجان و ترکیه را دارد. تاکنون این شهرستان 70 مقام نخست تا سومی در رده ها و مقاطع مختلف در کارنامه خود دارد و هندبال سبزوار چندین دوره قهرمان کشور شده است. قاسم شعبانپور می افزاید: تمام این عوامل دست به دست یکدیگر داده اند تا سبزوار را در ایران با نام هندبال بشناسند.

وی با تاکید بر این که این برند را ورزشکاران بهتر درک می نمایند اما از مسئولان شهری کسی این ظرفیت و قابلیت را درک نمی نماید و بنابراین حمایت همه جانبه از این تیم نمی گردد، می گوید: در تمام ایران شهرداری ها پشت تیم های ورزشی هستند اما این اتفاق در سبزوار نمی افتد. شعبانپور ادامه می دهد: چندی پیش شورای شهر خاطرنشان کرد که مصوبه ای برای یاری 500 میلیون تومانی به هندبال به شهرداری فرستاده که تاکنون شهرداری در این زمینه پاسخگو نبوده است، در حالی که نگه داشتن این تیم برای شهرداری کار سختی نیست. وی با بیان این که از 3 بازی اجرا شده، 2 بازی از شبکه ورزش پخش مستقیم داشته، می گوید: برای هر پخش زنده مبلغ 100 میلیون ریال پرداخت می گردد که این مبلغ در برابر برندسازی که برای شهرستان از این طریق انجام می گردد، بسیار ناچیز است.

سرمربی تیم هندبال سربداران معتقد است برای حفظ این برند تمام مسئولان شهرستان باید یاری نمایند. شعبانپور با اشاره به انتقادهای وارده مبنی بر نام بردن از یک نماینده اظهار می نماید: امروز اگر من در مصاحبه های خود از یک نماینده (رمضانعلی سبحانی فر) به عنوان حامی تیم نام می برم، به این دلیل است که تنها فرد حمایت نماینده از تیم در حال حاضر ایشان است و تمام هزینه های تیم از جانب وی تامین می گردد. وی با تاکید بر این که به تنهایی نمی توان این تیم را در دور مسابقات نگه داشت، می گوید: هندبال و ورزش اصلا سیاسی نیست و ما به سمت تمام مسئولان و حمایت نماینده ها دست یاری دراز می کنیم. با وجود یاری های نماینده مردم سبزوار در مجلس اما با این پول ها نمی گردد بازیکن خرید و ما باید از بازیکنان بومی استفاده کنیم.

سرمربی تیم هندبال سربداران ادامه می دهد: سال جاری تیم سبزوار کاملا بومی است، در حالی که تیم های حاضر چندین بازیکن ملی پوش دارند. نسبت به فصل گذشته تعدادی از بازیکنان خودمان را از دست داده ایم و به دلیل نداشتن بودجه این بازیکنان با قیمت های بالا به تیم های دیگر پیوسته اند. شعبانپور ابراز امیدواری کرد که مبلغ های گفته شده به موقع تزریق گردد که بازیکنان روحیه بگیرند و بتوانند نتایج بهتری کسب نمایند.

  • کناره گیری سرمربی تیم یک شب قبل از مسابقه

وی با اشاره به کناره گیری علی شعبانپور از سمت سرمربیگری می گوید: آقای علی شعبانپور 50 روز با این تیم تمرین کردند و برای تیم و بازیکنان زحمت کشیدند اما شب مسابقات کناره گیری خود از سمت سرمربیگری تیم را خاطرنشان کرد. وی می افزاید: علت کناره گیری او این بود که خاطرنشان کردند سال گذشته به صورت رایگان برای تیم فعالیت کردند و پرداختی ها به موقع و سروقت و زمانی که باید روحیه بازیکنان تقویت می شد، انجام نشد. ایشان سال جاری هم دغدغه این موضوع را داشتند که هزینه بازیکنان سرموقع پرداخت نگردد؛ البته مسائل خانوادگی نیز در تصمیم ایشان دخیل بود. شعبانپور با بیان این که اگر ایشان تصمیم به همکاری نداشتند باید زودتر تصمیم خود را اعلام می کردند، ادامه می دهد: قبل از مسابقه قرار بود مبلغی به تیم و بازیکنان تزریق گردد اما انجام نشد.

  • علت استعفا؛ تحقق نیافتن وعده ها

سرمربی سابق تیم هندبال سربداران می گوید: سال گذشته این تیم مسائل اقتصادی زیادی داشت و تمام حواشی و نوک پیکان رسانه ها و مردم به سمت سرمربی بازمی گشت. علی شعبانپور می افزاید: سال جاری در ابتدای سال به حامی تیم گفتیم 30 درصد مبلغ قرارداد بازیکنان باید تا قبل از آغاز مسابقات پرداخت گردد تا بازیکنان با انگیزه بهتری کار نمایند. اما دقیقا 4 روز به مسابقات خاطرنشان کردند مبلغ تعیین شده پرداخت نمی گردد.

وی ادامه می دهد: من در ابتدا خاطرنشان کردم اگر تا قبل مسابقات 30 درصد مبلغ قرارداد بازیکنان پرداخت گردد کارم را ادامه می دهم اما 4 روز مانده به مسابقات این خبر را خاطرنشان کردند و به خاطر قول هایی که عملی نشده من 3 روز قبل از مسابقات کناره گیری خود را خاطرنشان کردم. سرمربی سابق تیم هندبال سربداران تاکید می نماید: من 2 ماه در 2 شیفت با بازیکنان تمرین کردیم اما به خاطر این که شاهد بودیم اتفاقات سال گذشته دارد تکرار می گردد و به دلیل نبود منابع اقتصادی، استعفای خود را خاطرنشان کردم. شعبانپور معتقد است وقتی تیمی اسپانسر نداشته باشد و از طرفی به وعده های داده شده عمل نگردد نمی توان آبروی خود را برای تیم گذاشت، زیرا با دست خالی تیمداری ممکن نیست.

  • مصوبه ای برای یاری اقتصادی به هندبال وجود ندارد

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار نیز می گوید: تمام مصوبات شورای اسلامی شهر در هیات انطباق آنالیز می گردد و این مصوبات برای تایید و یا رد به کمیته انطباق می آید. اسماعیل نصرآبادی می افزاید: تاکنون مصوبه ای مبنی بر یاری شهرداری به تیم هندبال از سوی شورای شهر نیامده است. ضمن این که تا وقتی که مصوبات شورا در هیات انطباق شهرستان تایید یا رد نگردد حق اعلام مصوبات را نداریم زیرا در این صورت رسمیت ندارد.

  • حمایت 100 درصدی از هندبال

رمضانعلی سبحانی فر - نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی:

هندبال با سبزوار در کشور شناخته شده است و گذشته هندبال به این شهرستان، بازیکنان و شهروندان سبزواری گره خورده است. همه مردم شهرستان انتظار دارند این بازی با نام سبزوار باشد. با توجه به این که چند سالی بود که هندبال سبزوار پشتیبان و حامی ثابتی داشت اما به دلایل مختلفی در چند سال گذشته باعث شد که این تیم بدون حامی و پشتیبان باشد، بنابراین نتوانست در صحنه های رقابتی هندبال شرکت کند و یک گسست و گسلی در این بازی به وجود آمد. خوشبختانه توانستیم با مشارکت و حمایت مردمی مجددا وارد لیگ کشوری شویم. اگرچه دیرهنگام و با تاخیر وارد شدیم اما حضورمان در لیگ به تیم انسجام بخشید.

اگرچه سال گذشته روی سکو نرفتیم اما منجر شد که مجدد سال جاری در لیگ حضور پیدا کنیم. سال جاری حضورمان مشروط به حمایت های اقتصادی بیشتری بود تا بتوانیم یک ساماندهی در این بخش داشته باشیم و خوشبختانه این رخ داد و سال جاری هم وارد لیگ شدیم. پشتیبانی و حمایت اقتصادی از این تیم نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است. در ابتدا مبلغی از قراری که گذاشته بودیم به تیم تزریق شد و مبلغ دیگری به زودی در هفته آینده پرداخت خواهد شد تا بتوانیم شاهد بازی های بهتر، باانگیزه و قدرت بیشتری از بازیکنان جوان سبزواری باشیم و در خاتمه فصل در صندلی بهتری قرار بگیریم.

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 10228

به "هندبال سربداران؛ گرفتار بی توجهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هندبال سربداران؛ گرفتار بی توجهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید