واگذاری ارگ کلاه فرنگی به اداره کل خراسان جنوبی ابلاغ شد

به گزارش شیوا مارکت، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ابلاغ دستور العمل واگذاری ارگ کلاه فرنگی بیرجند به این اداره کل اطلاع داد.

واگذاری ارگ کلاه فرنگی به اداره کل خراسان جنوبی ابلاغ شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، علی شریعتی منش اضافه نمود: نامه تحویل این بنای تاریخی 14 اسفند ابلاغ شد و با این دستورالعمل، دور ارگ و محدوده کوچکی از اطراف آن فنس کشی می گردد تا برای بازدید گردشگران آزاد باشد.

او با اشاره به این که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، درخواست شده است تا در بودجه سال آینده برای مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی اعتبار پیش بینی گردد، اضافه نمود: برای مرمت این بنای تاریخی، با نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و ... به 5میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است و بنای آن به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

شریعتی منش ادامه داد: این ساختمان در شش اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاقهای متعددی آن را احاطه نموده تشکیل شده است. در همین طبقه چهار هشتی به شکل قرینه به چشم می خورد، که اصلی ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است. حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاق نما و سکوهایی آن را احاطه نموده اند. یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی های زیبا به شکوه آن اضافه نموده است.

او اضافه نمود: طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی می باشد که چند اتاق را در خود جای داده و بخش های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره هایی کوچک و کم عرض که جهت تأمین نور حوضخانه تعبیه شده و به کلاه فرنگی موسوم است. بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16866

به "واگذاری ارگ کلاه فرنگی به اداره کل خراسان جنوبی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری ارگ کلاه فرنگی به اداره کل خراسان جنوبی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید