ورزش ایران عقب تر از افغانستان، بوتان و مغولستان

به گزارش شیوا مارکت، موضوع پیروز نشدن ورزش ایران در کسب کرسی های کلیدی در یک دهه اخیر بار ها مطرح شده، اما هنوز راهکاری برای آن اندیشیده نشده است. با اینکه اخیرا کمیسیونی هم برای پیروزیت در این بخش در وزارت ورزش تشکیل شده و علی نژاد هم به عنوان معاون وزیر سرپرستی آن را بر عهده گرفته، هنوز تغییری در فرایند قبلی دیده نمی شود. اخیرا هم یک فرصت دیگر ورزش ایران از دست رفت و جای خالی ایران در یکی از صندلی های کمیته بین المللی المپیک شانزده ساله شد.

ورزش ایران عقب تر از افغانستان، بوتان و مغولستان

انفعال عجیب کمیته المپیک در انتخابات IOC

صدوسی وششمین نشست سالیانه کمیته بین المللی المپیک (IOC) عصر روز جمعه به صورت ویدیوکنفرانس برگزار گشت. در این نشست اعضای حاضر دو نایب رئیس و دو عضو هیأت اجرایی را انتخاب کرده و البته پنج نفر دیگر به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمدند و اصطلاحا IOC member شدند. با اینکه از قاره آسیا هم کنندگانی از عربستان و مغولستان توانستند در IOC یک کرسی برای خودشان دست و پا کنند، اما ورزش ایران بدون حرکت، ایده و خلاقیت تلاشی برای کسب کرسی نکرد و بار دیگر دست خالی ماند. کمیته ملی المپیک هیچ توضیحی در این باره نداده است؛ در حالی که قطعا صالحی امیری می توانست خودش یا یک فرد موجه از ورزش ایران را برای عضویت در IOC معرفی کند. رئیس کمیته ملی المپیک ایران در سال های اخیر چند دیدار با توماس باخ، رئیس و دیگر مدیران کمیته بین المللی المپیک داشته و این امکان برای رایزنی بین او و مسئولان بلندپایه IOC وجود داشته است.

ایران حتی ضعیف تر از بوتان و افغانستان

وقتی نگاهی به 21 کشور آسیایی که در کمیته بین المللی کنندگانی به عنوان IOC member دارند و می توانند در تصمیمات کلیدی ورزش جهان تأثیرگذار باشند، می اندازیم، جای تعجب است که ایران چطور به عنوان یکی از قدرت های برتر ورزش قاره آسیا نتوانسته چنین جایگاهی را برای خودش دست و پا کند. در میان 21 کشوری که در IOC کننده دارند، نام کشور هایی همچون بوتان، افغانستان و مغولستان هم دیده می شود؛ اما از نام ایران خبری نیست.

دوری شانزده ساله از IOC بعد از هاشمی طبا

آخرین بار مصطفی هاشمی طبا 16 سال قبل، در زمان حضورش در کمیته ملی المپیک، توانسته بود به عنوان کننده ایران در کمیته بین المللی المپیک یک کرسی به دست آورد. این جایگاه هم در آن دوره به دلیل اختلاف میان رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس سازمان تربیت بدنی به راحتی از دست رفت و دیگر هیچ وقت ایران نتوانست آن را پس بگیرد. هاشمی طبا حالا هم خیلی به پس دریافت این کرسی امیدوار نیست و می گوید: خیلی فعال نبوده ایم و IOC نیز به ایران حساس است. الان خیلی بعید است بتوانیم این کرسی را بگیریم. ما در جلساتی که کمیته بین المللی المپیک کننده داشت؛ مثل شورای المپیک آسیا یا انوک بسیار فعال بودیم. در جلسات خصوصی صحبت می کردیم. بیشتر اعضای IOC مرا با اسم کوچک صدا می زدند، چون با من آشنا بودند. زمانی که در انتخابات شرکت کردم، سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا و یک کننده از آمریکا هم بودند، اما من از همه آن ها بیشتر رأی آوردم.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21840

به "ورزش ایران عقب تر از افغانستان، بوتان و مغولستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش ایران عقب تر از افغانستان، بوتان و مغولستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید