پلاتین ارزان می گردد

به گزارش شیوا مارکت، بازار جهانی پلاتین حدود نیم میلیون اونس مازاد عرضه در سال 2018 و 2019 خواهد داشت که نشان می دهد قیمت این فلز ارزشمند همچنان نزدیک به پایین ترین رکورد 10 سال اخیر خواهد ماند.

پلاتین ارزان می گردد

به گزارش خبرنگاران، شورای سرمایه گذاری پلاتین دنیا (WPIC) در جدیدترین گزارش سه ماهه خود، رقم مورد پیش بینی برای مازاد عرضه پلاتین در امسال را از 295 هزار به 505 هزار اونس بالا برد و تقاضای ضعیف برای جواهرات پلاتین را عامل این وضعیت شمرد و گفت بازار این فلز 455 هزار اونس مازاد عرضه در سال 2019 خواهد داشت.

ترور ریموند - مدیر تحقیقات WPIC اظهار کرد: میزان عرضه در سال 2019 رشد خواهد نمود اما تقاضا رشد بیشتری خواهد داشت و مازاد عرضه را اندکی کاهش می دهد.

قیمت پلاتین در اوت به پایین ترین میزان در 10 سال گذشته سقوط کرد و از ابتدای امسال تاکنون 9 درصد کاهش قیمت داشته است.

وضعیت بازار پلاتین از کمبود شدید عرضه در اوایل دهه جاری، به مازاد عرضه تغییر یافته که نتیجه کاهش استفاده این فلز گرانبها از سوی خودروسازان، جواهرسازان و سرمایه گذاران بوده است. میزان تقاضا از 8.5 میلیون اونس در سال 2013 به 7.5 میلیون اونس در سال میلادی جاری کاهش پیدا نموده است.

به گفته ریموند، روند کاهش تقاضای خودروسازان در سال آینده کندتر خواهد شد در حالی که تقاضای سرمایه گذاران برای نخستین بار از سال 2014 بهبود خواهد یافت و مصرف صنعت و سرمایه گذاران رشد قوی تری پیدا می نماید و تقاضا را مجموعا 2 درصد بالا می برد.

بر پایه گزارش WPIC، تقاضا از سوی خودروسازان برای پلاتین که در مبدل های کاتالیستی کاهش آلایندگی استفاده می گردد و 40 درصد از مصرف پلاتین را تشکیل می دهد پس از کاهش 7 درصدی در سال 2018، یک درصد در سال 2019 کاهش خواهد یافت زیرا فروش خودروهای دیزلی در اروپا آهسته تر می گردد.

شورای سرمایه گذاری پلاتین دنیا انتظار ندارد سال آینده میزان قابل توجهی از پالادیوم جایگزین پلاتین گردد که اکنون حدود 300 دلار ارزان تر از پالادیوم است. پلاتین سال گذشته برای نخستین بار از سال 2001 ارزان تر از پالادیوم شد.

انتظار می رود تقاضا برای پلاتین در ساخت جواهرات پس از افت 2 درصدی در سال 2018، یک درصد در سال 2019 رشد کند.

مصرف پلاتین در صنعت نیز پس از رشد هشت درصدی در سال 2018، چهار درصد در سال 2019 رشد می نماید و تقاضای سرمایه گذاری برای شمش و سکه پلاتین از 125 هزار اونس در امسال، دو برابر می گردد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در بخش عرضه، WPIC گفت فراوری بالاتر معادن آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی و بازیافت فزاینده، میزان عرضه را 2 درصد در سال آینده افزایش می دهد در حالی که میزان عرضه امسال یک درصد کاهش خواهد داشت.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2284

به "پلاتین ارزان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاتین ارزان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید