پولی شدن داروی تالاسمی، جیب خالی بیمه ها دامن بیماران را گرفت

به گزارش شیوا مارکت، چند روزی است با مصوبه شورای عالی بیمه، بعضی از بیماران تالاسمی برای تامین داروی خود می بایست هزینه پرداخت نمایند.

پولی شدن داروی تالاسمی، جیب خالی بیمه ها دامن بیماران را گرفت

به گزارش خبرنگار ، مریم دختر کلاس دومی است که روی تخت بیمارستان خوابیده و هر چند هفته یک بار، درس هایش را روی تخت بیمارستان می خواند. او از نوزادی جنگیدن برای زنده ماندن را یاد گرفته است و هر چند هفته یک بار به جای جهت مدرسه، جهت بیمارستان را با مادرش طی می نماید تا داروی حیاتی برای ادامه زندگی به او تزریق شود. حالا با پولی شدن دارو، مادر مریم که چند فرزند مبتلا به تالاسمی دارد، درد بی پولی را نیز بر دلش گذاشته شده است.

بیماران تالاسمی به دلیل تزریق خون بیش از حد دچار افزایش آهن خون می شوند و برای آنکه اندام های حیاتی شان دچار آسیب نشود، باید داروی آهن زدا مصرف نمایند.

چند شرکت داروسازی در کشور داروی آهن زدای دفراسیروکس را فراوری می نمایند و بیمارن تالاسمی به دلیل اینکه بر اساس قانون بیمار خاص محسوب می شوند، پیش داروی رایگان دریافت می کردند اما چند روزی است که بعضی بیماران برای تهیه داروی خود باید هزینه پرداخت نمایند.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که یکی از شرکت های داروسازی قیمت داروی خود را کاهش داده و بیمه ها هم که در شرایط اقتصادی بدی به سر می برند، از خدا خواسته قیمت این داروی ارزان را تحت پوشش بیمه قرار داده اند؛ حالا بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری خونی، باید به فکر تامین هزینه داروی خود باشند، در حالی که اغلب این بیماران شاغل نیستند و توانایی کار کردن ندارند.

هزینه چند صد هزار تومانی دارو روی دست بیماران تالاسمی

یونس عرب، رئیس انجمن بیماران تالاسمی درباره علت پرداخت هزینه برای خرید دارو آهن زدای بیماران تالاسمی در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: از 4 روز پیش با نامه ای که از شورای عالی بیمه به سازمان های بیمه گر ارسال شد، پوشش بیمه ای داروی دفراسیروکس چند شرکت داخلی از جمله نانوجید کاهش پیدا کرد و مبنای قیمت 4200 تومان شد و اگر بیماران بخواهند داروی گرانتر را بخرند باید به ازای هر قرص 2700 تومان از جیب خود پرداخت نمایند.

او ادامه داد: تا پیش از این مبنای پوشش بیمه ای داروی بیماران تالاسمی حدود 7 هزار تومان بود اما یکی از شرکت های داروسازی قیمت خود را کاهش می دهد و درخواست می نماید که پوشش بیمه ای برای داروی ساخت این شرکت داروسازی باشد که با موافقت شورای عالی رو به رو می شود و از این پس، بیمار برای دارو های گرانتر باید از جیب خود هزینه کند.

رئیس انجمن بیماران تالاسمی اعلام کرد: 5 هزار بیماری که به دستور پزشک خود داروی نانوجید مصرف می کردند، دچار سردرگمی شده اند. اگر هر بیمار به طور متوسط 100 قرص مصرف کند، رقم ریالی آن در ماه برای بیماران بسیار بالا خواهد بود.

عرب تاکید نمود: بیماران تالاسمی باید به دلیل تزریق خون داروی آهن زدای دفراسیروکس را مصرف نمایند و این دارو به دلیل ورود آهن زیاد به بدن برای سلامت آنها حیاتی محسوب می شود. در صورت قطع مصرف آهن در قلب، کبد و کلیه فرد تاثیر می گذارد و دچار مرگ زودرس می شود.

علت پولی شدن داروی بیماران تالاسمی چیست؟

راضیه حنطوش زاده، رئیس اداره تالاسمی وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار درباره پولی شدن داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: شورای راهبردی خرید دارو معین نموده است که اگر از یک دارو، نام های تجاری و قیمت های متفاوت وجود داشته باشد، حداقل قیمت دارو در بازار را پوشش بیمه ای محسوب می نمایند.

او ادامه داد: اکنون داروی بیماران تالاسمی فراوری داخل با قیمت 4200 هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و نانوجید که با قیمت حدود 7 هزار تومان به فروش می رسد، داروی رایگان بیماران محسوب نمی شود و 4 هزار تومان هزینه دارو رایگان است و ما بقی را بیماران باید از جیب خود پرداخت نمایند.

رئیس اداره تالاسمی وزارت بهداشت یادآوری کرد: در حال رایزنی هستیم تا این دارو نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد البته پوشش بیمه ای دارو منوط به موافقت بیمه ها و سازمان غذا و داروست و شرکت فراوری نماینده نانوجید نیز برای پوشش بیمه ای باید قیمت دارو را تا حدی کاهش دهد.

پوشش 70 درصدی بیمه ای برای بیماران تالاسمی و هموفیلی/ در تامین دارو مسئله ای نداریم

ارزان شدنی که برای بیماران تالاسمی دردسر شد

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان بچه ها ایران در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه داروی نانوجید از دارو های ضروری برای بیماران تالاسمیاست، اظهار کرد: درست است که کاهش قیمت دارو در ظاهر بد به نظر نمی رسد اما این کاهش قیمت منجر به ایجاد اختلال در سیستم بیمه و در نهایت افزایش پرداختی از جیب بیماران شده است.

رئیس انجمن خون و سرطان ایران تأکید کرد: قطع این داروی حیاتی بیماران تالاسمی، حتی برای کوتاه مدت می تواند مشکل ساز شود، در چند سال اخیر کارگاه ها و دوره های آموزشی زیادی برگزار گردید که تمرکز آن ها بر ترویج داروهای خوراکی و کاهش مصرف داروهای تزریقی در بین این بیماران بود.

او توضیح داد: بنابر گزارش معاونت درمان وزارت بهداشت انجام این کارگاه ها بسیار مؤثر بوده و جایگزینی داروهای تزریقی با داروهای خوراکی، بین بیماران رواج پیدا نموده است.

رئیس انجمن خون و سرطان ایران در خاتمه یادآوری کرد: همیشه دو موضوع اصلی برای توزیع دارو را مدنظر قرار داده ایم؛ حفظ کیفیت دارو و کاهش پرداختی از جیب مردم مهم ترین معیار ما برای همراهی با این بیماران است، اقدامات لازم برای کاهش مبلغ پرداختی انجام شده است و مراودات مناسبی با سازمان غذا و دارو داشتیم؛ به زودی شرایط به حالت عادی باز می شود.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8600

به "پولی شدن داروی تالاسمی، جیب خالی بیمه ها دامن بیماران را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولی شدن داروی تالاسمی، جیب خالی بیمه ها دامن بیماران را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید