چرخش خودروسازی ایران به سمت ترکیه

به گزارش شیوا مارکت، زمزمه واردات خودرو های ترک به ایران هم به گوش می رسد و در این زمینه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از فراوری مشترک خودرو میان ایران و ترکیه خبر داده است.

چرخش خودروسازی ایران به سمت ترکیه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، درست در روز هایی که صنعت خودروسازی ترکیه با برنامه ریزی دقیق و الگوبرداری صحیح راه توسعه این صنعت را در پیش گرفت، خودروسازان ایرانی چشم به نقدینگی بانک ها دوخته بودند تا با تزریق آن به جامعه خودرو های در پارکینگ مانده خود را پایان با قیمت های بالاتر و آپشن های فراموش شده بفروشند.

در طول این سال ها هر دو دولت ایران و ترکیه حمایت از صنعت خودروسازی را در دستور کار قرار داده اند، اما اولی صرفا به تزریق نقدینگی بی پشتوانه و اعمال ممنوعیت واردات بسنده نموده، اما دومی با انجام واردات و مذاکره با شرکت های خودروسازی بزرگ جهان در بازار های بین المللی هم سهمی برای خودرو های ترک تصاحب نموده تا حرکت لاک پشتی و خرگوشی صنایع خودروسازی این دو خودروساز در ذهن متبادر گردد.

بر این اساس امروز زمزمه واردات خودرو های ترک به ایران هم به گوش می رسد. در این زمینه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از فراوری مشترک خودرو میان ایران و ترکیه اطلاع داد و گفت: تفاهم نامه مشترک تجاری در حوزه فراوری کالا های صنعتی از جمله خودرو با ترکیه تنظیم شده است که این قرارداد در مراحل آخر است و در آینده نزدیک اجرا می گردد.

پس از خروج پژو و رنو از ایران که به گفته بعضی از مسئولان با چشم گریان این شرکت های بزرگ خودروسازی همراه بوده، گویا نگاه وزارت صمت برای واردات و مشارکت در حیطه از غرب به شرق چرخیده است. طی هفته های اخیر رضا رحمانی، وزیر صمت، اظهار داشت اگر تحریمی هم وجود نداشته باشد، این دو شرکت جایی در ایران ندارند.

پس از آن بود که خبر ورود خودرو های روسی به ایران نقل محافل شد و اخیرا قائم مقام وزارت صمت هم خبر مشارکت به خودروسازان ترکیه ای را اعلام نموده است. حسین مدرس خیابانی در این زمینه گفت: فعلا تفاهم نامه مشترک تجاری در حوزه فراوری کالا های صنعتی از جمله خودرو با ترکیه تنظیم شده که این قرارداد در مراحل آخر است و در آینده نزدیک اجرا می گردد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ورود خط فراوری خودرو های روسی و ترکیه در ایران چقدر جدی است؟ شرح داد: قرار است خط فراوری برند های داخلی را ارتقا دهیم. برای ورود سرمایه ها و فراوری مشترک اقداماتی را با کشور های منطقه از جمله ترکیه ترتیب داده ایم.

حتی شهرکی را هم برای راه اندازی خط فراوری خودرو و دیگر کالا های صنعتی ترکیه به ایران در نظر گرفته ایم که امیدواریم فراوری مشترک میان ایران و ترکیه راه اندازی و این محصولات روانه بازار گردد. مدرس خیابانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است واردات خودرو های لوکس در نیمه دوم سال آزاد گردد؟ اظهار کرد: دولت در بحث واردات خودرو هیچ تغییر رویه ای نداده است. همچنان کمافی السابق واردات خودرو های لوکس یا خارجی به کشور در نیمه دوم سال ممنوع است.

راستا توسعه خودروسازی ترکیه

با اینکه خودروسازی در ایران به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت شناخته می گردد، اما اگر اشتغال زایی را از این صنعت فاکتور بگیریم، شاید تاثیر این صنعت بر اقتصاد ایران بسیار ناچیز گردد. بدهی به دولت و بانک ها، نپرداختن مطالبات قطعه سازان، وعده های محقق نشده به مشتریان و ... فقط بخشی از مشکلاتی است که امروز دو خودروساز بزرگ کشور با آن دست و پنجه نرم می نمایند و حل همین معضلات به سرمایه ای نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان احتیاج دارد.

اما از سوی دیگر نگاهی به خودروسازی کشور هایی نظیر ترکیه نشان می دهد که چنین کشور هایی راه پر فراز و نشیبی را برای ورود به بازار های بین المللی پیموده اند که اکنون می توانند به عنوان گزینه اصلی حضور در صنعت خودروسازی ایران مطرح شوند. مونتاژکاری و سرمایه گذاری خارجی در حالی پاشنه آشیل این صنعت معرفی می گردد که در عین حال می توان از آن به عنوان نقطه قوت خودروسازی ترکیه هم یاد کرد.

حال استفاده از تجارب و الگوی این کشور هم می تواند به یاری خودروسازان ایرانی بیاید تا از بحران کنونی خارج گردد. در این صورت می توان هم از دانش فنی ترک ها بیشترین بهره را برد و هم از فناوری آنها. از آنجایی که دو کشور مشترکات فرهنگی و سیاسی زیادی هم دارند شاید اکنون ترکیه بهترین گزینه برای مشارکت صنعتی هم باشد.

منبع: آرمان ملی

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11171

به "چرخش خودروسازی ایران به سمت ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش خودروسازی ایران به سمت ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید