کافه در خانه: فوت و فن های قهوه سازی

به گزارش شیوا مارکت، قهوه از معروف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا است.

کافه در خانه: فوت و فن های قهوه سازی

دوستداران این نوشیدنی در سراسر جهان سالانه بیش از 400میلیارد فنجان قهوه میل می نمایند.

بنابراین ادعای بی فایده ای نیست اگر بگوییم قهوه پس از نفت دومین مایع پرطرفدار جهان است. قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی های روزانه ایرانی ها باز کرد. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن انواع قهوه ازجمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیرقهوه هواداران زیادی پیدا نموده. شما می توانید در تمام کافی شاپ ها و قهوه سراها به راحتی این نوشیدنی نشاط آور را پیدا کنید.

تحقیقات 9 ساله دانشمندان ژاپنی نشان می دهد که مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 49 درصد و مصرف نامنظم قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش دهد.

ترکیبات موجود در قهوه ازجمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن یاری می نماید. برای قهوه خواص زیادی ازجمله ضدافسردگی، ضد سردرد، ضدپوسیدگی دندان و... عنوان می نمایند و اینها موجب شد تا به تعداد هواداران قهوه و قهوه ساز هر روز افزوده گردد و ابتکارات زیادی در این خصوص صورت بگیرد.

اما تهیه یک فنجان قهوه به این راحتی ها هم نبود و هرکسی نمی توانست یک فنجان قهوه خوب و خوش عطر را تهیه کند. در ابتدا قهوه خانه ها بودند که توانستند لذت یک قهوه خود را به کام مردم بچشانند و کمتر افرادی بودند که می توانستند این نوشیدنی محبوب را در منزل خود تهیه نمایند.

سال 1610 برای نخستین بار انگلیسی ها با قهوه آشنا شدند و بعد از گذشت 40 سال یعنی در سال 1650 نخستین قهوه خانه در آکسفورد تاسیس شد. بعد از آن تعداد کافی شاپ ها در اروپا بویژه در بعضی از شهرها افزایش پیدا کرد و فرهنگ خاص کافه نشینی را رواج داد، ازجمله در پاریس، ونیز و آمستردام. تا اینکه بعد از ورود انگلیسی ها به هندوستان و ماندگاری شان برای سال های طولانی مکان هایی مشابه چیزی که در کشورشان داشتند را برای رفاه خود برپا کردند که کافی شاپ یکی از این موارد بود.

روش های مختلف دم کردن قهوه

برای تهیه نوشیدنی قهوه، آن را می توان به صورت های مختلف دم کرد. تمام این روش ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی نموده اند که تفاوت این روش ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می نمایند.

یکی ازروش های قدیمی دم کردن قهوه که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان به کار می رود این است که قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند که آرام به جوش آید.

این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می نمایند. برای این کار چند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می نمایند. قهوه ترک، به این روش تهیه می گردد. قهوه به دست آمده، نوشیدنی غلیظی است که رویش کف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است. قهوه اسپرسو، با تحت فشارقراردادن آب داغ تهیه می گردد. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به کار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می گردد.

قهوه جوش موکا

در این روش از نوعی قوری به نام موکا که سه بخش دارد، استفاده می نمایند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آنکه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می گردد که پودر قهوه در آن قسمت واقع شده است. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می گردد. معمولا قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد. روشی دیگر برای تهیه نوشیدنی قهوه، قراردادن پودر قهوه داخل یک صافی است که آب جوش قطره قطره روی قهوه می چکد. طعم این قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما کلا طعم قهوه اسپرسو از این قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودر قهوه عبور می نماید و قهوه خوش طعمی را ایجاد می نماید. در این روش از استوانه ای شیشه ای که دارای پیستون صافی داری است، استفاده می نمایند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط می شوند (معمولا به مدت چند دقیقه) قبل از آنکه پیستون که به شکل فویل است، پایین بیاید، در این هنگام نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است.

قهوه های کیسه ای نسبت به چای کیسه ای کمیاب ترند. این امر به دلیل آن است که در تهیه قوه کیسه ای باید مقدار زیادی قهوه آسیاب شده (نسبت به چای به کار رفته در چای کیسه ای) به کاربرد که از نظر مالی برای تولیدنمایندگان این محصولات با صرفه نیست.

در تمام این روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسیاب شده (دانه قهوه ای که برشته و آسیاب شده است) استفاده می گردد. پودر قهوه یا پشت صافی باقی می ماند یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می گردد. میزان ریزبودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد که قرار است با آن تهیه گردد.

دستگاه برقی تهیه قوه، آب را جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون اینکه لازم باشد انسان یاری زیادی کند، با هم مخلوط می نمایند. این دستگاه براساس برنامه زمان بندی خاصی عمل می نمایند. افرادی که در تهیه نوشیدنی قهوه مهارت دارند، دانه های سبز قهوه خام و دم کردن آنها به روش سنتی را ترجیح می دهند.

گذر سریع دانش و تکنولوژی در این عصر اکثر دستگاه ها را برقی و مدرنیزه نموده است. نخستین دستگاه اسپرسوساز خانگی در سال 1822 در فرانسه ساخته شد. علاقه مندان قهوه در کشور ایتالیا هم در سال 1905 شاهد ساخت نخستین دستگاه اسپرسوساز تجاری در کشورشان بودند. قهوه جوش های برقی خانگی به 2 گروه عمده تقسیم می شوند.

قهوه جوش های خانگی مخصوص تهیه قهوه فرانسه (همانند قهوه جوش موکا)

این قهوه جوش ها معمولی ترین نوع قهوه جوش برقی به شمار می آیند. قهوه تهیه شده این نوع قهوه جوش، قهوه فرانسه است. باتوجه به قیمت مناسب این قهوه جوش ها، در اکثر خانه ها مورد استفاده است.

از این نوع قهوه جوش برای تهیه چایی هم می توان استفاده کرد. استفاده از این نوع قهوه جوش و یا قهوه ساز موکا تقریبا کیفیت یکسانی دارد و اکثرا این مدل موردتوجه قرار می گیرد. خرید این قهوه جوش به دوستانی که به تازگی مایل به خرید قهوه ساز هستند توصیه می گردد.

قهوه جوش های خانگی اسپرسو مجهز به شیر بخار

به این گونه قهوه سازها که اسپرسو هم درست می نمایند قهوه ساز اسپرسو می گویند.

درحقیقت این مدل، مدل پیشرفته و کاراتر قهوه جوش ویکیوم است. اگر به کیفیت قهوه ای که درست می کنید اهمیت می دهید، استفاده از قهوه ساز اسپرسو به شما توصیه می گردد.

بدون تردید افراط در مصرف هر ماده غذایی اثر خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین با مصرف به اندازه قهوه در طول روز از زیان های مصرف بیش از اندازه آن ازجمله بی خوابی، سوء هاضمه و بالارفتن فشار خون پیشگیری کنید.

نکته

مادران باردار برای اطمینان از به جهان آوردن یک نوزاد سالم بیش از 3 فنجان قهوه (300 میلی گرم کافئین) در روز مصرف ننمایند.

منبع: آشپزخانه

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9980

به "کافه در خانه: فوت و فن های قهوه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه در خانه: فوت و فن های قهوه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید