گرفتاری ها در پیش فروش خودرو ادامه دارد ، خودرو دولتی واقعا به دست مردم می رسد؟

به گزارش شیوا مارکت، از انحصار سال های دراز خودروسازان در بازار ایران که بگذریم، یکی از مهم ترین ایرادهای این سیستم توزیع، شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد است که گاهی تا حدود دو برابر می رسد. به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه ای پراید تنها حدود 42 میلیون تومان اعلام شده که در بازار این رقم بیشتر به نظر می رسد.

گرفتاری ها در پیش فروش خودرو ادامه دارد ، خودرو دولتی واقعا به دست مردم می رسد؟

این شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد یا خودروی دو نرخی سال هاست موجب فساد در این بازار شده است. سود گزاف و وسوسه نماینده دلالی در بازار خودرو موجب شده است که عرضه خودروسازان به بازار مدام زیر سوال برود و ماجرا حتی به تحقیق و تفحص مجلس بکشد. تحقیق و تفحص هایی که معمولا به انتها خاصی نرسیده اند و گاهی حتی ردپای نمایندگان مجلس را در فساد خودروسازان فاش نموده اند.

در این میان ستاد تنظیم بازار به جای اصلاح مدل توزیع خودرو، دوباره قیمت های کارخانه ای را با شکاف قابل توجه نسبت به بازار آزاد اعلام کرده است و شروطی برای پیش فروش خودرو گذاشته است. شروطی که پیش از این کمابیش وجود داشته اما نتوانسته گره مشکل را باز کند.

بر اساس اطلاعیه تازه ستاد تنظیم بازار، فروش مستقیم خودرو به صورت قرعه کشی اجرا می گردد و مردم همچنان باید هفت خوان ثبت نام اینترنتی را پشت سر بگذارند. ماراتن نفس گیر ثبت نام خرید خودرو بارها با اختلال سایت ثبت نام روبرو می گردد و تنها عده انگشت شماری پیروز به عبور از خوان هفتم و ثبت نام می شوند.

با این وجود بعضی از فاتحان خوان هفتم به رسانه ها گفته اند که حتی با وجود تکمیل ثبت نام و واریز وجه، پول به حساب شان برگشته و ثبت نام ملغی شده است. این در حالی است که بعضی دیگر از متقاضیان خرید خودرو از دلالانی می گویند که با دریافت مبالغ کلان بین 2 تا 10 میلیون تومان فرآیند ثبت نام را برای مردم انجام می دهند.

حالا در این شرایط بنا شده است یک خوان دیگر برای متقاضیان خودرو ایجاد گردد و آنها با قرعه کشی گزینش نهایی شوند. این فرآیند پیش فروش خودرو که از زنجیره اول تا زنجیره آخر فسادآور است، در بازار جهان به شیوه ای دیگر جریان دارد.

در بازار جهان زنجیره اول این فرآیند با حذف نظام دو نرخی خودرو اصلاح شده و به عبارتی شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد وجود ندارد تا برای دلالان انگیزه ایجاد کند. خودروسازان جهان با راه اندازی نمایندگی های مستقیم فروش و فروش به شیوه اقساطی کوشش می نمایند که دست واسطه گران را از بازار کوتاه نموده و خودرو را با قیمت مناسب و حاشیه سود قانونی به دست مصرف نمایندگان برسانند. با این حال هنوز در ایران خیلی از مشتریان گرفتار مصائب مختلف در پیش فروش خودرو هستند. تعدادی از کامنت های مخاطبان خبرنگاران را در زیر می خوانید:

من نمیدونم اونایی که ثبت نام کردن چه جوری تونستن اما اینو میدونم وقتی من با پینگ 1ms و سرعت دانلود 150mb نمیتونم حتی لاگین بشم ثبت نام هیچ ربطی به سرعت اینترنت نداره

چرا اینقدر تحقیر میکنید آدما رو،مگه ما چی میخواستیم از این جهان

ما. 8نفره نتونستیم ثبت نام کنیم کافی نتی که کارشم خیلی بلده میگه کل همدان هیچ کس نتونسته خیلی قصه نخورید اینم اشتعال زاییه دیگه امروز کل ملت سر کار بودن مگه بده

بعد از شش ساعت کوشش کردن پولا کم کرد ولی تایید نکرد فورت از سایت پرتم کرد بیرون حالا چیکار کنم ؟ پولا خوردن ماشینم ندادن

ما پیروز شدیم ثبت نام کنیم ولی پول و به حساب برگشت زدن و ثبت نام رو باطل کردن.رسما ملت و گذاشتن سر کار!

ما هم تا مرحله پرداخت رفتیم اما همون اش و همون کاسه

بنده از همان ساعت اعلام شده وارد سایت شدم و تا ساعت 4 بعدازظهر ورود به سیستم اعلام می نمود ساعت 5 که پیروز شدیم وارد سیستم شویم اعلام کرد که ظرفیت تکمل است این چه ثبت نامی است

مضخرفترین نوع فروش. نه معلومه خودروها به کی میرسه. نه وقت مردم واسشون مهمه. خب تایم رو بیشتر کنن اجازه بدن همه ثبت نام کنن. بعد قرعه کشی نظارتی انجام بدن.

سلام دوستان اقا من ثبت نام کردم پود هم برداشت ولی کد تاییدی برام نیومده الان باید من چیکار کنم منون میشم هدایت کنید

من پارس ثبت نام کردم پول هم از حسابم کسر شد، اما بعد 1 ساعت برگشت به حساب. الان تکلیف چیه؟ ثبت نام کنسل شده یا میشه پیگیری کرد؟ این انصاف نیست که این همه وقت گذاشتیم و با فلاکت ثبت نام کردیم، حالا پول را برگشت زدن به حساب.

علاوه بر این مسائل مورد اشاره، خودروسازان جهانی خودروهای پیش فروش شده را در مدت کوتاه به خریداران تحویل می دهند و برخلاف ایران خبری از پیش فروش های یکساله و دو ساله نیست.

در این شرایط دولت به جای اصلاح فرآیند معیوب و پر از ایراد توزیع خودرو، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را عزل نموده و پلیس از احتمال حضور در بازار خودرو و برخورد با گرانفروشی خبر می دهد. این در حالی است که دولت می تواند با اجرای مدل فروش خودروسازان جهان، به سرعت و سهولت فساد در این بازار را کنترل نموده و مانع از تضییع حقوق مصرف نمایندگان گردد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21585

به "گرفتاری ها در پیش فروش خودرو ادامه دارد ، خودرو دولتی واقعا به دست مردم می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتاری ها در پیش فروش خودرو ادامه دارد ، خودرو دولتی واقعا به دست مردم می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید