گزارش خبرنگاران، خوشحالی مقامات ترکیه از نخست وزیری جانسون؛ ریشه های ترکیه ای پسر مو زرد

به گزارش شیوا مارکت، به محض اعلام نام بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس٬ بسیاری از مقامات ترکیه پیغام تبریک دادند و چند روزنامه نیز این خبر را در صفحه اول منتشر نموده و او را نوه عثمانی خطاب کردند.

گزارش خبرنگاران، خوشحالی مقامات ترکیه از نخست وزیری جانسون؛ ریشه های ترکیه ای پسر مو زرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ از مدت ها پیش معین بود که بوریس جانسون بیش از دیگر رقبایش در حزب محافظه کار٬ از شانس آن برخوردار است که پس از ترزا می به عنوان نخست وزیر به قدرت برسد. اما شاید هیچ کشوری به اندازه ترکیه از این بابت شاد نشد. چرا که ظاهراً بوریس جانسون یک رگ ترکی هم دارد و نسبت او به یکی از رجال سیاسی عثمانی به نام علی کمال می رسد.

روانه شدن پیغام های تبریک مقامات ترک به سوی جانسون

به محض انتشار نام بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس٬ بسیاری از مقامات ترکیه پیغام تبریک دادند و چند روزنامه نیز این خبر را در صفحه اول منتشر نموده و او را نوه عثمانی خطاب کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در یک پیغام توییتری نوشت: انتخاب بوریس جانسون به عنوان هفتاد و هفتمین نخست وزیر انگلیس را تبریک می گویم. اطمینان دارم که در دوران نخست وزیری او٬ روابط ترکیه و انگلیس بیش از پیش٬ پیشرفت خواهد نمود.

همچنین عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه که پیش تر در ترکیه به عنوان وزیر و مذاکره نماینده ارشد ترکیه در موضوع اتحادیه اروپا با جانسون دیدار نموده بود٬ نوشت: دوست ما بوریس جانسون٬ نخست وزیر انگلیس شد. بر این باورم که رهبری او بر حزب محافظه کار و همچنین فعالیت او به عنوان نخست وزیر منجر به توسعه و ارتقای روابط ترکیه و انگلیس خواهد شد.

اما مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در توییت خود٬ یک فایل ویدیویی منتشر نموده که در آن٬ یک خبرنگار از چاووش اوغلو می پرسد: حقیقت دارد که ایشان اهل چانکری ترکیه است؟ وزیر امور خارجه ترکیه به خبرنگار می گوید: از خودشان بپرسید. خبرنگار همین سوال را به زبان انگلیسی طرح می نماید و می پرسد: آیا شما اهل چانکری هستید؟ جانسون در جواب می گوید: کالفات! کالفات!

کالفات کجاست؟

کالفات نام یک دهستان زیبا در استان خوش آب و هوای چانکری ترکیه است. بایرام تاووکچو٬ کدخدا و رئیس شورای دهستان به خبرنگاران خانه بزرگی را نشان داد و گفت: این خانه به اجداد بوریس جانسون تعلق دارد که از آنها به عنوان ساری اوغلان ها یاد می گردد. شادیم که فردی از این سلاله به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب شده است.

روزنامه ینی چاغ ارگان سیاسی و رسانه ای حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر در عکس و تیتر صفحه نخست به انتساب جانسون به خاندان عثمانی اهمیت داده و آن را برجسته نموده است.

همچنین روزنامه ینی آکیت از روزنامه های اسلام گرای طرفدار حزب عدالت و توسعه در گزارشی به این موضوع اشاره نموده که نسبت اجدادی بوریس جانسون٬ به یک رجل سیاسی مهم دربار عثمانی به نام علی کمال می رسد.

علی کمال در دربار عثمانی وزیر کشور بوده است. او با یک زن انگلیسی به نام وینیفرد بورن ازدواج نموده و پسرش عثمان کمال نیز با دختری به نام ایرنه ویلیامز ازدواج نموده و شجره نامه بوریس جانسون به این خانواده می رسد. چرا که استانلی جانسون نوه علی کمال وزیر کشور و وزیر آموزش ملی در دوران امپراطوری فریدپاشا یا فرید داماد بوده است.

روزنامه ینی آکیت پس از ارائه گوشه هایی از هویت و شجره نامه ترکی بوریس جانسون به این موارد اشاره نموده است:

1.جانسون بارها اذعان نموده نوه عثمانی ها است اما هیچ محبتی به مسلمانان ندارد و بارها ضد اسلام صحبت نموده است.

2.اردوغان را بارها تحقیر نموده و گفته است: او باید وارد مسابقات شعر گردد. حتماً مقام اول را به دست خواهد آورد.

ترکیه و برگزیت

حتی پس از برگزیت و اصرار مقامات انگلیس بر خروج این کشور از تحادیه اروپا ورود به اتحادیه قاره سبز برای ترکیه از اهمیت حیاتی و ویژه ای برخوردار است.

دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفته بود: ترکیه با این وضعیت (انتقاد از وضعیت حقوق بشر و دموکراسی) تا سیصد سال دیگر هم عضو اتحادیه نخواهد شد. اما بوریس جانسون در چندین نوبت در مذاکرات مروبط به عضوت ترکیه در اتحادیه اروپا٬ با آن که از ترکیه دفاع جانانه ای نکرد٬ اما همیشه بر این مساله تاکید داشته که باید مذاکره با ترکیه ادامه پیدا کند.

پیداست که امروزه حمایت یا عدم حمایت انگلیس از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا٬ علی السویه است. اما روابط سیاسی٬ امنیتی و مالی آنکارا و لندن از اهمیت بالایی برخوردار است و ترکیه به دنبال آن است که حالا و در شرایطی که در روابط خود با آمریکا به طور جدی و با اتحادیه اروپا به طور نسبی دچار مشکل شده٬ دست کم با یک کشور قدرتمند غربی٬ روابط خوب و حسنه ای داشته باشد.

علاوه بر مورد بالا٬ باید به این نکته نیز اشاره نمود که توجه به بحث نژاد و هویت جانسون٬ می تواند منجر به خلق گونه ای فضای هیجانی رسانه ای٬ اجتماعی و توریستی گردد و رسانه های ترکیه تمایل دارند از چنین فرصت هایی به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند.

روابط ترکیه و انگلیس در قرن شانزدهم میلادی به شکل جدی و رسمی ثبت شده است. در اثنای جنگ جهانی نخست٬ انگلیس و فرانسه٬ ضرباتی جدی به ترکیه زدند، اما پس از تاسیس جمهوری ترکیه٬ روابط باز هم ترمیم شد و ادوارد پادشاه انگلیس در سال 1936 میلادی به ترکیه سفر کرد و مصطفی کمال آتاتورک در یک خودرو سقف باز در کنار او نشست و از خیابان های استانبول بازدید کردند.

در 17 سال اخیر و در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه٬ توریسم در ترکیه رشد قابل توجهی را تجربه نموده و در این سال ها٬ انگلیسی ها نیز پای ثابت تورهای توریستی ترکیه بوده اند و آمار سفر توریست انگلیسی به ترکیه همیشه بین دو و نیم تا سه میلیون نفر در نوسان بوده است.

هم اکنون انگلیس با وجود خروج از اتحادیه اروپا٬ در ناتو از صندلی ویژه ای برخودار است و ترکیه می خواهد در دوران جانسون٬ رابطه با انگلیس به سطح بالاتری برسد.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8067

به "گزارش خبرنگاران، خوشحالی مقامات ترکیه از نخست وزیری جانسون؛ ریشه های ترکیه ای پسر مو زرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، خوشحالی مقامات ترکیه از نخست وزیری جانسون؛ ریشه های ترکیه ای پسر مو زرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید