گزارش، سودای یوان برای مات کردن دلار آمریکا

به گزارش شیوا مارکت، پکن به عنوان جدی ترین رقیب مالی آمریکا به دنبال گسترش واحد پولی خود در جهان است و هرچند در ابتدای راستا قرار گرفته است اما پیشنهادات وسوسه کننده ای به کشورهای مختلف ارائه نموده است.

گزارش، سودای یوان برای مات کردن دلار آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دلار آمریکا پرکاربردترین واحد پولی در دنیاست و باید اذعان داشت که امروزه قریب به اتفاق مبادلات بین المللی با دلار آمریکا انجام می گردد. نکته ای که نگرانی بعضی کشورها را به همراه داشته این است که واشنگتن از این واحد پولی برای پیشبرد مقاصد بعضا سیاسی خود نیز استفاده می نماید و با بهره گیری از واحد پولی خود به دنبال تحت فشار قرار دادن رقبا و دشمنان خود است.

این روزها همیشه شاهد اخباری درباره جنگ تجاری بین آمریکا و چین هستیم؛ جنگی که در ابتدا به شکل یک رقابت بود اما رفته رفته چهره ای ترسناک به خود گرفت و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز هرگونه شک و شبهه درباره جدی نبودن این تنش را از بین برد.

کشوری مانند چین که در چندین سال گذشته نگرانی های زیادی برای آمریکا بخصوص در عرصه اقتصادی به همراه داشته از سال 2000 به بعد است که سودای قدرتمند کردن واحد پولی خود و رقابت با دلار را در سر می پروراند. هرچند نباید انتظار داشت که این رویا به زودی رنگ واقعیت به خود بگیرد اما دولتمردان چینی حرکت در این راستا را شروع نموده اند. پروژه یک کمربند یک جاده یا همان راه ابریشم جدید فرصتی را برای چین مهیا ساخته تا روابط خود با کشورهایی که در این راستا قرار دارند را بهبود ببخشند.

روسیه یکی از این کشورهاست که به واسطه رقابت با آمریکا روابط خوبی با چین داشته است. به همین دلیل سال 2018 دو کشور پیش نویس توافقی را آماده کردند تا به وسیله آن استفاده از واحد پولی بین دو کشور در روابط دوجانبه اقتصادی به جای دلار تقویت یابد. هدف از این همکاری کاهش وابستگی به دلار و مقابله با تحریم های اقتصادی بیشتر و تعرفه های تجاری واشنگتن بود. دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در سفر خود به چین از راه اندازی یک سیستم بین مرزی برای پرداخت های تجاری به شکل یوان و روبل استقبال کرد. در این سفر بحث هایی درباره مجوز استفاده از کارت اعتباری یونیون پی (Union Pay) چین در روسیه و کارت Mir روسیه در چین انجام شد.

نخست وزیر روسیه دراین باره گفت: این نوع همکاری بسیار مفید است زیرا در این وضعیت کسی قادر به متوقف کردن ایجاد ترافیک اقتصادی نیست. مدودف همچنین پیش بینی کرد که تجارت بین دو کشور در سال 2020 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم دو برابر سطح روابط دو کشور در سال 2014 است. باید به این نکته توجه داشت که آمریکا، اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای غربی در سال 2014 و به علت الحاق کریمه به روسیه، تحریم هایی را علیه تجار و مقامات روس اعمال کردند. با توجه به درگیری چین با آمریکا در جبهه ای دیگر، به نظر ائتلاف بین این دو قدرت دنیای می تواند نتایج مناسبی را به همراه داشته باشد.

بانک مرکزی پاکستان نیز در سال 2018 نسبت به افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی بین کراچی و پکن با استفاده از یوان چین ابراز امیدواری کرد. طبق بیانیه منتشر شده از سوی این بانک استفاده از یوان به جای ارزهای بین المللی دیگر مانند دلار و یورو می تواند باعث افزایش اعتبار یوان چین گردد. این خبر پس از آن اعلام شد که پکن کمکهای اقتصادی خود برای توسعه کریدور اقتصادی بین دو کشور در بندر گودار را به میزان 56 میلیارد دلار افزایش داد.

البته این راهبرد چین تنها به کشورهای همسایه پکن ختم نشده و حتی تا قاره آفریقا نیز رسیده است. دفتر بانک افریقایی چین-کنگو نیز در 28 آگوست از توسعه بین المللی سازی واحد پولی چین در منطقه آفریقا اطلاع داد. این بانک از سال 2015 و با سرمایه گذاری مشترک چین و کنگو کار خود را شروع کرد و هرچند در ابتدا خدمات آن به شهروندان کنگویی محدود می شد اما پس از مدتی فعالیتهای خود برای ترویج و توسعه انجام مبادلات با رنمینبی (پول رسمی چین) و یوان (واحد اصلی رنمینبی) را شروع کرد. دنیس ساسو انگوسو، رئیس جمهوری کنگو نیز ایجاد این بانک را تصمیمی خوب بین دو کشور دانست که نه تنها برای مردم کنگو بلکه برای مردم آفریقا است.

آمریکا و علی الخصوص دولت ترامپ تنها با چین و روسیه دچار مسائل تجاری و سیاسی نشده است. یکی از دغدغه های اصلی رئیس جمهوری فعلی آمریکا تنش با ایران است. این تاجر آمریکایی که پیش از انتخاب با عنوان رئیس جمهوری آمریکا سابقه فعالیت سیاسی نداشت پس از خارج شدن یکجانبه از توافق هسته ای با ایران (که انتقاد و حیرت 5 عضو دیگر این توافق را نیز به همراه داشت) با استفاده از تجربیات خود در عرصه اقتصاد و تحریم های اقتصادی سعی در اعمال بیشترین فشارها بر تهران را داشته است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز شنبه با بی اثر خواندن این تحریم ها سیاست فشار حداکثری آمریکا را زیر سوال برد و گفت: امیدوارم دولتمردان آمریکا درک نمایند که آنها دیگر تنها ابرقدرت اقتصادی دنیا نیستند و کشورهای زیادی هستند که مایلند از بازار ایران و فرصت های اقتصادی روابط خوب با ایران بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها باید قبول نمایند که سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و استفاده بیش از حد از این حربه و تبدیل دلار به سلاح باعث شده است که اعتبار آمریکا و اقتصاد آن در جامعه بین المللی به شدت زیر سؤال رفته و دوران قبول آمریکا به عنوان یک شریک اقتصادی معتبر تمام شده است.

این اظهارات درحالی از سوی مقامات کشورمان مطرح شده که اخیرا خبری مبنی بر توافق 400 میلیارد دلاری همکاری اقتصادی بین تهران و پکن منتشر شده است. هرچند هنوز هیچ منبع موثقی مفاد منتشر شده از این قرارداد را تایید ننموده اما باتوجه به ظرفیت های عظیم اقتصادی چین و احتیاج این کشور به انرژی و مواد اولیه و تمایل پکن به همکاری با کشورمان در دوره تحریم ها باید به موضوع همکاری با این اقتصاد بزرگ توجه بیشتری داشت. باتوجه به کوشش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران با استفاده از دلار و تمایل چین به استفاده از واحد پول خود در مبادلات تجاری و گسترش این روند، ایران می تواند با در نظرگرفتن تمام جوانب از این موضوع بهره مند گردد.

هرچند چین به شدت علاقمند به افزایش ذخیره یوانی خود در بازارهای بین المللی است و طبق ادعای این کشور بیش از 60 کشور درحال حاضر در معاملات خود از یوان استفاده می نمایند اما صندوق بین المللی پول تاکید نموده وضعیت یوان در تبادلات ارزی خارجی دنیا به هیچ وجه قابل قیاس با دلار آمریکا و یوروی اروپا نیست. این وضعیت فرصت مناسبی است زیرا دولت چین نیز سعی دارد با ارائه امتیازات زیاد به کشورها مانند ارائه وام های کلان با پول یوان کشورهای دیگر را به خریداری این واحد پولی و تجارت با این ارز تشویق کند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 10955

به "گزارش، سودای یوان برای مات کردن دلار آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سودای یوان برای مات کردن دلار آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید