تحریم های آمریکا توهین به جامعه بین الملل است، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل منطقه مهم است

به گزارش شیوا مارکت، سفیر جمهوری کوبا در تهران با بیان این که رفتار آمریکا توهین به جامعه جهانی است، گفت: کوبا خواهان سرانجام دادن بدون شرط محاصره ناعادلانه ای است که تقریبا 60 سال بر مردم کوبا تحمیل شده و سبب رنج و مسائل شده است، اما کوبا هیچ گاه از اصول اولیه خود صرف نظر نخواهد کرد و از تقاضای خود برای حذف کامل محاصره کناره گیری نخواهد کرد.

تحریم های آمریکا توهین به جامعه بین الملل است، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل منطقه مهم است

به گزارش خبرنگاران، الکسیس باندریچ وگا در نشست خبری خود در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای به رای گذاشتن لزوم سرانجام دادن به محاصره اقتصادی آمریکا علیه کوبا اظهار کرد: در تاریخ های 6 و 7 نوامبر، برای 28 بار پیاپی ، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه لزوم سرانجام دادن به محاصره اقتصادی، تجاری و اقتصادی وضع شده توسط ایالات متحده علیه کوبا را به رای خواهد گذاشت و این نشست نیز به همین مناسبت ترتیب داده شده است.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته ، تشدید محاصره اقتصادی و تحریم ها محور سیاست ایالات متحده آمریکا علیه کوبا بوده است و هر بار این تشدیدها اثرات فزاینده ای در برداشته است. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا لیست نهادهای کوبایی محدود شده را چندین بار گسترش داده است که برای آن ها تحریم های اضافه ای علاوه بر محاصره موجود قرار داده است، که این امر خود باعث ایجاد ترس برای تجار خارجی می گردد.

این دیپلمات کوبایی توضیح داد: ایالات متحده بند 3 قانون هلمز بولتون که به دادگاه های آمریکایی اجازه می دهد که علیه شرکت های کوبایی، اشخاص و یا کشورهای ثالث که از نظر تجاری با بخش های ملی شده در دهه 1960 کوبا همکاری نمایند، اقدام نمایند. از سال 1996 دولت های ایالات متحده (حتی در دو سال اول ریاست جمهوری ترامپ) هر 6 ماه این امکان را لغو نموده اند و این امر تاثیر بسیاری بر تجارت و سرمایه گذاری های خارجی ما داشته است. همچنین ایالات متحده اقدامات یک جانبه اجباری را با هدف محروم کردن ملت کوبا از منابع اصلی درآمدشان به اجرا در آورده است حتی اقدامات افراطی چون تحت تعقیب قرار دادن و تحریم شرکت ها، نفت کش ها و کشتی هایی که برای کوبا سوخت می آوردند. در واقع این اقدامات با هدف آگاهانه و اعلام شده برای ایجاد خسارت اقتصادی و محروم ساختن کوبا از منابع اقتصادی انجام می گردد.

باندریچ وگا گفت: رفتار آمریکا توهین به جامعه جهانی است که به مدت 27 سال متوالی محاصره علیه کوبا را در سازمان ملل محکوم می نماید. قطعنامه هایی که توسط مجمع عمومی سازمان ملل صادر شده یا بیانیه هایی که توسط سران اجلاس دولت ها و کشورهای اتحاد اروپا- آمریکای لاتین و کارائیب، اتحادیه آفریقا و جامعه کشورهای عدم تعهد بی شمار است.

وی تاکید نمود: محاصره علیه کوبا حرکت تمام پتانسیل های اقتصادی کوبا را برای اجرای برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین تحقق برنامه 2030 و اهداف توسعه پایدار آن را کند می نماید. محاصره نقض گسترده و آشکار و سیستمی حقوق بشر همه کوبایی ها است. این تحریم ها با توجه به اهداف اعلام شده و داربست های سیاسی، حقوقی و اداری و همچنین با توجه به کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایات نسل کشی در سال 1948 به عنوان یک عمل نسل کشی شناخته می گردد و طبق کنوانسیون لندن در سال 1909 به عنوان یک جنگ اقتصادی ، این اقدامات منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی را نیز نقض می نماید.

سفیر جمهوری کوبا در تهران با تاکید بر این که کوبا خواهان سرانجام دادن بدون شرط محاصره ناعادلانه ای است که تقریبا 60 سال بر مردم کوبا تحمیل شده و سبب رنج و مسائل شده است، گفت: کوبا هیچ گاه از اصول اولیه خود صرف نظر نخواهد کرد و از تقاضای خود برای حذف کامل محاصره کناره گیری نخواهد کرد.

باندریچ وگا با اشاره به این که اقدامات ایالات متحده بر مردم کوبا تاثیرگذار است، اظهار کرد: تاکنون کوشش نموده اند که سوخت کوبا را به صفر برسانند در واقع جلوی واردات را بگیرند حتی شرکت هواپیمایی کوبا را نیز تحریم کردند پیش از این از آمریکا به 9 منطقه از کوبا پرواز انجام می شد اما اکنون این پروازها را محدود نموده اند که فقط به هاوانا انجام می گردد.

وی با بیان این که اعمال تحریم ها توسط آمریکا نوعی توهین به جامعه بین الملل است، ابراز کرد: تحریم های آمریکا توهین به بشریت است و اساسا محاصره اقتصادی توسط آمریکا نقش حقوق بشر به شمار می رود. بنابراین در خواست داریم تا تحریم ها بدون هیچ پیش شرطی برداشته گردد. ما هیچ وقت از اولویت های خودمان کناره گیری نخواهیم کرد .

این دیپلمات کوبایی ضمن تشکر از جامعه جهانی که خواهان سرانجام دادن به این سیاست غیر قانونی، نسل کشی و برون مرزی هستند، از ایران به دلیل حمایت از کوبا و محکوم کردن تحریم های این کشور نیز تشکر و قدردانی کرد.

سفیر جمهوری کوبا در ایران درباره این که آیا تحریم های این کشور به دلیل حمایت آن ها از ونزوئلا بوده است ؟ گفت: حمایت کوبا از ونزوئلا تاریخی و همیشگی است و موضوع جدیدی نیست . همواره روابط اقتصادی با ونزوئلا برای آمریکا دردناک بوده است. تاکید می کنم که کوبا نه گروه نظامی در ونزوئلا دارد و نه در اقدامات نظامی و جنگی شرکت می نماید. کوبا 20 هزار نیرو در ونزوئلا دارد که 96 درصد آن ها خانم ها هستند که در حوزه های سلامت، ورزش و مواد غذایی مشغول به فعالیت هستند .

وی یادآور شد: کوبا یک مرکز نظامی در ونزوئلا ندارد اما آمریکا بالغ بر 800 پایگاه نظامی در کشورهای مختلف دارد اما به خود اجازه می دهد که در خصوص روابط ما با ونزوئلا نظر دهد.

باندریچ وگا در خصوص روابط اقتصادی کوبا با کشورهایی مانند روسیه و چین نیز گفت: ما روابط تجاری خوبی با این کشورها داریم آن ها شرایط کشور ما را درک می نمایند که 60 سال است در تحریم قرار داریم. چین دومین شریک تجاری ما است و روسیه نیز در صندلی سوم یا چهارم واقع شده است. لذا معتقدیم بخش اقتصادی همواره بیش از سایر حوزه ها مورد تحریم قرار گرفته است.

سفیر جمهوری کوبا در تهران با بیان این که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل منطقه مهم است گفت: روابط سیاسی کوبا و ایران همواره روابط خوبی بوده است. کوبا اقدام آمریکا در مساله توافق نامه هسته ای با ایران را رد می نماید زیرا برای این توافق نامه کوشش های زیادی انجام و زمان زیادی نیز صرف شده است. کوبا همواره موافق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است.

وی در سرانجام اظهار کرد: تحریم ها اثرات زیادی بر مردم و کشور کوبا داشته است ما از سال 2011 یکسری تغییرات در سیستم اقتصادی خود داشته ایم برای این که بتوانیم بازار کشورمان را گسترش دهیم شرایطی را گذراندیم که اکنون در حال بهتر شدن است.

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13110

به "تحریم های آمریکا توهین به جامعه بین الملل است، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل منطقه مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های آمریکا توهین به جامعه بین الملل است، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل منطقه مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید