گلیم فرش سخنگویی است که با من حرف می زند

به گزارش شیوا مارکت، میر صالح صادقی هنرمند و فراوری کننده گلیم پشمی و ابریشمی شهر اردبیل، دارنده مهر اصالت از یونسکو و دارنده نشان جغرافیایی و کارآفرین برتر، گلیم را زیراندازی سخنگو توصیف کرد.

گلیم فرش سخنگویی است که با من حرف می زند

او در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه)، از کارهای هنری گفت که خلق نموده است و درباره رشته هنری خود یعنی گلیم بافی صحبت کرد.

با این هنرمند به بهانه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، گفت و گو کردیم که در ادامه می آید.

از چه سالی وارد عرصه فراوری صنایع دستی شدید و چه موفقیت هایی به دست آوردید؟

گلیم بافی شغل آبا و اجدادی من است، من هم از سال 72 آغاز به کار در زمینه فراوری و بافت گلیم پشمی و ابریشمی کردم، در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کردم و بارها از طرف برگزارنمایندگان این نمایشگاه ها از من و هنرم تقدیر به عمل آمد.

چند سالی است که به عنوان کارآفرین برتر اردبیل معرفی شده ام، مهر اصالت را از یونسکو دریافت نموده ام و نشان جغرافیایی شهرمان را نیز کسب نموده ام.

در روزهای نه چندان دور گلیم ها با رنگهای جوهری و فقط در دو سایز فراوری و بافته می شد، اما من در سالهای اخیر بخاطر حضور مستمر در تهران و ارتباط با مخاطبان خارجی و ارزیابی احتیاجهای بازار تصمیم به ایجاد تغییر در سایزهای گلیم و تغییر رنگ جوهری به رنگ طبیعی گرفتم، امروز با افتخار می گویم که تمامی محصولات ما با رنگ گیاهی طبیعی فراوری می شوند.

گلیم از ایده تا اجرا چه مراحلی را طی می نماید تا به دست خریدار برسد؟

پشم گوسفندان قبل از چیدن و بعد از چیدن شسته می گردد، بعد از شستن پشم ها حلاجی و پاکسازی می شوند، سپس با رنگهای گیاهی رنگ می گردد، بعد از آن پشم های رنگ شده را می ریسند، بعد از ریسندگی نخها در داری شبیه به دارقالی سوار می گردد و توسط بافندگان بافته می گردد.

کیفیت گلیم خوب و ممتاز چگونه تعیین می گردد و چه خصوصیتی دارد و آیا پشم هم کیفیتهای مختلفی دارد؟

عوامل زیادی مثل سن حیوان، شرایط زندگی، منطقه آب و هوایی و زمان پشم چینی در کیفیت پشم تاثیرگذار است. پشمی که از بره ها در فصل پاییز چیده می گردد از کیفیت بالاتری برخوردار است و هر قسمت از پشم بدن حیوانات دارای ویژگی های خاصی می باشد. گوسفندانی که در ارتفاعات زندگی می نمایند پشمشان بیشتر هوادار دارد چون چربی پشم این حیوانات بیشتر بوده و درخشان تر و براق تر می باشد و کیفیت بالایی نیز دارد.

مهم ترین خاصیت گلیم این است که به دلیل استفاده از پشم، برخلاف فرش های ماشینی امروزی که سرشار از مواد آکریلیک و پلاستیک اند و ایجاد الکتریسیته می نمایند، موجب خروج الکتریسیته ساکن از بدن انسان می گردد .

دیگر خاصیت گلیم تاثیری است که در لطافت و نرمی پوست بدن انسان دارد. عادتا گلیم درجه یک و مرغوب از لحاظ ظاهری رنگی تیره تر از گلیم های ماشینی و نامرغوب دارد. گلیم زیراندازی سخنگوست که وقتی نگاهش می کنم با من حرف می رند.

چالش ها و مسائل حوزه گلیم بافی چیست؟

یکی از اساسی ترین مسائل در شهر ما این است که هنوز گلیم بافی با همان روش های سابق فراوری می گردد، توجیه فراورینماینده های قدیمی نسبت به احتیاج بازار و تقاضا برای تغییر روش فراوری و بافت کمی سخت و زمانبر است، چرا که اگر قرار باشد با توجه به احتیاج بازار فعالیت کرد و عرصه و تقاضا را هماهنگ کرد، احتیاج به هزینه های بالایی ست، بسیاری از فراوری نماینده ها قدیمی که نتوانستند خود را به روز نمایند متاسفانه سرمایه شان را از این حوزه خارج نموده اند، و امروز با تمام سختیهای موجود در حوزه فراوری صرفا بخاطر علاقه به این هنر هنوز در این حوزه فعالیت می کنم.

یکی دیگر از مسائل اساسی ما بیمه فراورینمایندگان و صنعتگران است که امیدوارم به زودی مرتفع گردد.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9433

به "گلیم فرش سخنگویی است که با من حرف می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیم فرش سخنگویی است که با من حرف می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید