هفتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به انتها رسید، سفر به تبریز

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، آیین اختتامیه هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران شامگاه امروز 23 آذر ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

هفتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به انتها رسید، سفر به تبریز

هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان مراسم گفت: دو واژه جهانی هنر و بازار هنر را خیلی شنیده ایم و طی 25 سال گذشته بازار هنر سعی نموده است خود را به ما تحمیل کند و طبیعی است که در ایران به طور جدی به بازار هنر فکر کنیم ولی مگر می گردد به بازار هنر قبل از جهانی هنر فکر کرد. مگر می گردد درباره حراجی ها، گالری ها و فروش آثارهنری نگران بود ولی به سطح کیفی آثار هنری یک کشور فکر نکرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور در این مراسم به دلیل این باور است که جهانی هنر بسیار مهمتر از بازار هنر است، اظهار داشت: سال 2017 اکسپوی چین 7/1 میلیارد دلار گردش مالی داشت، چراکه سازمانی که این اکسپوها را برگزار می نماید اعتقاد دارد ظرفیت و عطش کشور چین و جامعه جهانی نسبت به هنر چین چهارده میلیارد دلار است و نه هفت میلیارد دلار، بنابراین در این سطح به آثار هنری نگاه شده تا هنر چین به درستی معرفی گردد.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از انجمن عکاسان ایران و اعضایش که رویداد 10 روز با عکاسان ایران را با وسواس و برنامه ریزی برگزار نموده است، حمایت از این همایش را کمترین کار مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

قرار نیست کسی به جای انجمن ها تصمیم بگیرد

وی همچنین اظهار داشت: شایعه ای وجود داشت که مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با بینال و رویدادهای انجمن ها مخالف است و درصدد تضعیف آنها است. من که طی 5 ماه اخیر به این جمع اضافه شدم، اینقدر این شایعه برایم تکرار شده بود که آن را باور کردم اما بعد دیدم واقعا اینگونه نیست. امروز اعلام می کنم تمامی انجمن ها، رویدادهای خود را دارند و قرار نیست کسی به جای آنها فکر کند و تصمیم بگیرد.

مظفری اضافه کرد: تک تک انجمن ها با توجه به ذائقه خودشان و ظرفیتشان تصمیم می گیرند که در سال بینال داشته باشند، همایش 10 روز با عکاسان ایران داشته باشند، سرو نقره ای داشته باشند یا شهروند پرتره در انجمن نقاشان.

وی در انتها گفت: وقتی اتفاقی در تمام جهان می افتد همه ژست می گیرند و می گویند بهترین افرادی که حق دارند بر حاکمیت خود تاثیر بگذارند و سرنوشتشان را معین نمایند مردم آن کشور هستند و فکر می کنم فارغ از همه ژست ها و شعارها بهترین گروه، متخصص ترین و دقیق ترین افرادی که می توانند برای عکاسی این مملکت تصمیم بگیرند اعضای انجمن عکاسان ایران هستند.

در بخش دیگری از این همایش مجید ناگهی دبیر هفتین همایش 10 روز با عکاسان ایران درباره ویژگی ها و رویدادهای این دوره همایش 10 روز با عکاسان ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار کرد: هفتین همایش زمانی حرکت رسمی خود را آغاز کرد که تنها 40 روز تا برگزاری همایش باقی مانده بود. مسائل مالی و تامین منابع اصلی آن، فرصت بسیار محدود، انتظارات نسبت به بهبود بخشیدن روابط با جامعه عکاسی و ایجاد تنوع در برنامه ها مجموعه ای از دشواری های مضاعف را برای دبیرخانه به همراه داشت.

وی محدودیت اعتبار مشخص شده با وجود افزایش هزینه ها را از مواردی که برنامه های همایش 10 روز با عکاسان ایران را تحت تاثیر قرار داد معرفی کرد و گفت: مدت زمان محدود، امکان پرداخت عمیق به مباحث و موضوعات علمی را مقدور نمی کرد اگرچه می بایست چراغ این همایش را روشن نگاه می داشتیم.

دبیر همایش 10 روز با عکاسان ایران تشکیل دبیرخانه و طراحی سیستم مدیریت پروژه، مشخص رویکرد چهره ایران، آنالیز دقیق و با وسواس شورای علمی همایش 10 روز با عکاسان ایران، تشکیل شورای هنری تایید آثار نمایشگاهی، طراحی برنامه هایی برای مواجهه با ایده ها و نگرش های عکاسانه و راه اندازی بخش دانشگاهی را از اتفاقات این دوره همایش معرفی کرد.

چکیده ای از همایش را به تبریز می بریم

سیف اله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در این مراسم با قرائتی بخشی که به نقل از وی در بروشور همایش آمده است، گفت: عدد هفت حسی را در من ایجاد نموده است که امیدوارم هیات مدیره حاضر و کسی که قرار است آن را به هشتمین دوره رساند هم آن را درک کند. امیدوارم هر انجمن بعد از هفت دوره آزمایش و خطا به نتیجه برسد که کاری که انجمن عکاسان ایران آغاز کرد، ادامه دهد و حرکت مستقل خود را بدون وابستگی به این ده روز، در طول سال ادامه دهد و استقلال کاری خود را به روزتر و به روزتر نمایند.

وی با بیان اینکه انجمن عکاسان ایران روش های جدید را می تواند برای ادامه 10 روز با عکاسان ایران تداوم بخشد، درباره حمایت های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به من گفته می گردد که نکند حمایت ها صرفا به دلیل چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و مقطعی باشد. من در جواب این عزیزان می گویم این دفعه امکان ندارد چنین اتفاقی روی دهد چون گروهی که من دیدم یک ایده را جلو بردند که نشان از دردکشیدگی آنها و اینکه یاد گرفته ایم که کار را باید به کاردان اصلی سپرد، دارد.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و نظارت است توضیح داد: سال جاری با حمایت هایی که انجام شد به ایده ای رسیدیم که قرار شد طی یک یا دو ماه آینده به تبریز که در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، برویم و در کنار برگزاری نمایشگاه، چکیده ای از این رویداد را به این شهر ببریم.

وی فعال شدن دبیرخانه دایمی این همایش را یکی دیگر از اتفاقات و دستاوردهای این دوره بر شمرد.

در بخش دیگری از این مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، هادی مظفری مدیر دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجید مسچی و مدیرعامل شرکت سامان به عنوان حامیان این دوره همایش مورد تجلیب قرار گرفتند.

همچنین سه لوح سپاس به رسم یادبود به خانواده سه هنرمند حوزه هنرهای تجسمی که به تازگی دارفانی را وداع گفته اند (شاهرخ حاتمی، هادی شفائیه و عباس عطار) تقدیم شد.

در بخش دیگری از این مراسم انجمن های شرکت نماینده در همایش مورد تجلیل قرار گرفتند و در انتها سپاس نامه همایش توسط افشین شاهرودی قرائت شد.

سیف اله صمدیان در این مراسم عکسی به رسم یادبود از حاضران گرفت که در انتها مراسم اختتامیه همایش 10 روز با عکاسان ایران نمایش داده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2547

به "هفتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به انتها رسید، سفر به تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران به انتها رسید، سفر به تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید