10 درصد عرصه های طبیعی اصفهان مستعد آتش سوزی است

به گزارش شیوا مارکت، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: 10 درصد از عرصه های منابع طبیعی استان با توجه به شاخص پوشش گیاهی اعم از مرتعی و جنگلی به عنوان پهنه های بحرانی و نیمه بحرانی از حیث احتمال بروز حریق شناسایی شده است.

10 درصد عرصه های طبیعی اصفهان مستعد آتش سوزی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، داریوش سعیدی چهارشنبه 14 خرداد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تمهیدات حفاظتی لازم برای کنترل و پیشگیری از آتش سوزی توسط این اداره کل در این مناطق که بیشتر در غرب و جنوب استان اصفهان است پیش بینی شده و امیدواریم با مشارکت مردم و اهالی این مناق شاهد بروز حریق و نابودی این داشته های با ارزش طبیعی نباشیم.

وی افزود: بارش های بهاری و افزایش پوشش گیاهی در سطح پهنه های طبیعی استان از یک سو و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش نسبی دما طی روزهای آینده از سوی دیگر احتمال حریق در جنگل ها و مراتع استان را افزایش می دهد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه نمود: بر همین اساس شورایی در اداره کل به عنوان شورای حفاظت با موضوع پیشگیری و اطفا آتش سوزی احتمالی شکل گرفت که با هماهنگی مدیریت بحران در سطح استان و در شهرستان ها با هماهنگی فرمانداری ها و برنامه های پیشگیرانه و عملیاتی اجرا خواهد شد.

وی گفت: این بخش بندی با استفاده از تصاویر ماهواره ای و دیگر داده های مرتبط با دما و پوشش گیاهی صورت گرفته و به بر مبنای آن و شدت خطرهای مختلف دستورالعمل های مرتبط به شهرستان ها ابلاغ شده است تا برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

سعیدی اعلام کرد: آتش سوزی های اخیر در سطح جنگل های زاگرسی و مراتع در مرزهای استان نبوده و هیچ نوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان گزارش نشده است.

وی توضیح داد: افزون بر 90 درصد از عوامل آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها به انسان برمی گردد، عمده این حریق ها به دلیل سهل انگاری بصورت رها کردن آتش و بی تفاوتی به خاموش کردن آن و بخشی از آن به صورت عمدی رخ می دهد.

سعیدی اظهارداشت: سخت ترین نوع اطفا حریق در ارتفاعات و مناطق صعب العبور است، برای این امر باید از بالگرد استفاده گردد بنابراین تامین این وسیله برای کاهش هرچه بیشتر خسارات در آتش سوزی احتمالی ضروری ست.

  • سوختن طبیعت در کوره جهل
  • آیا این آتش سر خاموشی دارد؟
  • مهار آتش سوزی اراضی بخش مرکزی و روستای بوچیر در پارسیان
  • امکانات اطفای حریق در جنگل ها و مراتع محدود است
  • نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان جنوبی آماده برای مقابله با حریق

hecaconf.ir: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20642

به "10 درصد عرصه های طبیعی اصفهان مستعد آتش سوزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درصد عرصه های طبیعی اصفهان مستعد آتش سوزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید