10 روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال

به گزارش شیوا مارکت، اگر تجربه خریدن طالبی کال و نرسیده را داشته باشید، احتمالاً می دانید که مزه یک طالبی شیرین و رسیده چقدر با طالبی نرسیده و کال فرق دارد. آشنایی با نکات تشخیص طالبی رسیده و شیرین به شما کمک می کند تا در زمان خرید طالبی به عنوان یک انتخاب بهتری را تجربه کنید. اما طالبی رسیده را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا می دانید روش تشخیص طالبی شیرین چگونه است؟ چگونه طالبی رسیده انتخاب کنیم؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با نحوه تشخیص طالبی رسیده از کال آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش تشخیص طالبی رسیده پاسخ خواهیم داد.

10 روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال

تشخیص طالبی رسیده و شیرین

طالبی رسیده با طعم شیرین و خوشمزه ای که دارد سرشار از خواص و ترکیبات فوق العاده مفید برای بدن است. نکته جالبی که در مورد طالبی رسیده و شیرین وجود دارد این است که طالبی بعد از چیده شدن دیگر نمی رسد. یعنی اگر یک طالبی نرسیده و کال را خریداری کنید، هیچ گاه با چند روز قرار گرفتن در پیشخوان آشپزخانه شیرین تر نخواهد شد.

با گذشت زمان معمولاً طالبی تنها نرم تر و آبدارتر می شود و به مرور شروع به پوسیده شدن می کند. بنابراین بهتر است در زمان خرید طالبی در پی میوه های کاملاً رسیده و شیرین باشید. اما طالبی رسیده را چگونه تشخیص دهیم؟ آیا می دانید چگونه طالبی رسیده انتخاب کنید؟ در ادامه می توانید با نحوه تشخیص طالبی رسیده و آبدار از طالبی کال و نرسیده آشنا شوید.

1- به رنگ پوست طالبی دقت کنید

یک طالبی رسیده باید رنگ زرد متمایل به طلایی داشته باشد. اگر به پوست طالبی دقت کنید رنگ برخی از آن ها زرد مایل به سبز است. این طالبی ها معمولاً نرسیده هستند. بنابراین برای تشخیص طالبی رسیده و شیرین در پی میوه هایی باشید که زردتر هستند.

رنگ طالبی رسیده می تواند بژ، طلایی یا زرد کرمی باشد. سبز بودن طالبی نشان دهنده نارس بودن آن است.

2- پوست طالبی رسیده صاف نیست

یکی دیگر از روش های تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی نرسیده دقت کردن به ظاهر پوست آن است. طالبی رسیده به هیچ عنوان پوست صافی ندارد. در واقع اگر پوست طالبی صاف باشد، یعنی به درستی نرسیده است و احتمالاً مزه شیرین و خوبی هم ندارد. برای انتخاب طالبی رسیده و شیرین باید آن هایی را انتخاب کنید که پوست زبری دارند.

3- به بخش انتهای طالبی دقت کنید

قسمت پایین و انتهای طالبی تازه باید کمی نرم باشد. زمانی که به این بخش از طالبی دست می زنید، باید کمی به داخل متمایل شود. اگر این قسمت از میوه خیلی خشک و سفت باشد، یعنی طالبی هنوز به طور کامل نرسیده است.

4- به بوی طالبی دقت کنید

در قسمت انتهای طالبی یک دایره دکمه ای شکل وجود دارد. برای تشخیص طالبی رسیده از کال باید این قسمت را به بینی خود نزدیک کنید و خوب بو بکشید. اگر عطر و بوی شیرینی از این بخش از طالبی به مشامتان خورد، پس باید بدانید که طالبی کاملاً رسیده و شیرین است.

لازم نیست انتهای طالبی را فشار دهید تا بوی آن را متوجه شوید. اگر عطر زیادی از این بخش از طالبی حس نمی کنید، احتمالاً به این دلیل است که طالبی مورد نظر شما هنوز نرسیده و شیرین نیست. اگر طالبی بوی خنثی، تخمیر شده یا بدی دارد احتمالاً بیش از رسیده و کیفیت خوبی ندارد.

5- طالبی رسیده ساقه ندارد

یک نکته جالب برای تشخیص طالبی رسیده و شیرین این است که طالبی رسیده نباید ساقه داشته باشد. در واقع زمانی که طالبی به خوبی می رسد، خودش به طور طبیعی از ساقه جدا می شود. متصل بودن ساقه به طالبی نشان دهنده آن است که کشاورز آن را زودتر از زمانی که باید برداشت کرده و قطعاً این طالبی طعم و مزه خوبی نخواهد داشت.

6- تمام بخش های طالبی را بررسی کنید

یک طالبی خوب باید در تمام قسمت ها سفت باشد. نرم بودن یک قسمت طالبی یا وجود لکه های تیره روی آن نشان دهنده پوسیدگی و خرابی طالبی است.

7- به وزن طالبی دقت کنید

یک طالبی رسیده و شیرین باید وزن سنگینی داشته باشد. سنگین بودن طالبی نشان دهنده آبدار بودن آن است. در زمان انتخاب طالبی سعی کنید آن هایی را انتخاب کنید که وزن سنگین تری دارند.

8- به طالبی ضربه بزنید

قبل از انتخاب طالبی شیرین و رسیده باید چند ضربه به آن بزنید. سپس با دقت به صدای ضربه گوش کنید. یک طالبی رسیده باید صدای ضعیف و بمی داشته باشد. اگر صدایی که می شنوید بلند و توخالی به نظر می رسد، یعنی این طالبی هنوز نرسیده و سفت است و قطعاً مزه شیرینی ندارد.

بیشتر بخوانید:

9- به رنگ خطوط روی طالبی دقت کنید

نکته دیگری که باید برای تشخیص طالبی رسیده از کال به آن دقت کنید، رنگ خطوط روی طالبی است. خطوط روی یک طالبی رسیده و تازه سبز روشن و کم رنگ است. هر چقدر این خطوط تیره تر باشند، یعنی زمان بیشتری در فروشگاه مانده اند و کهنه هستند.

10- به بخش انتهای طالبی که به ساقه متصل بوده دقت کنید

بخش انتهای طالبی که قبلاً به ساقه متصل بوده باید کمی حالت تو رفته داشته باشد. این موضوع نشان می دهد که طالبی خودش به طور کامل رسیده و از ساقه جدا شده است. معمولاً طالبی نباید به دست کشاورز از ساقه جدا شود. بنابراین اگر انتهای ساقه طالبی رو به بیرون باشد، یعنی به اندازه نرسیده و زود و دستی برداشت شده است.

نکاتی برای نگهداری و خرید طالبی رسیده

*در صورتی که یک طالبی کال و سفت خریداری کرده اید، می توانید با استفاده از ترفندهایی آن را تبدیل به یک طالبی نرم و آبدار کنید. اما این طالبی هیچ گاه شیرین تر نخواهد شد. برای نرم تر شدن طالبی باید آن را در یک پاکت کاغذی قرار دهید و درب آن را ببندید. این کار موجب حبس شدن گاز اتیلن داخل پاکت می شود و بافت طالبی را نرم تر می کند.

*قرار دادن سیب و موز در کنار طالبی موجب می شود تا زودتر برسد و نرم تر شود. هر چقدر موز و سیب شما رسیده تر باشند، گاز اتیلن بیشتری تولید می کنند و از همین رو طالبی نیز زودتر نرم و آبدار خواهد شد.

*قبل از استفاده از طالبی حتماً آن را با آب فراوان بشویید. بهتر است برای شستن طالبی از مواد شوینده استفاده نکنید. زیرا این مواد از طریق پوست به میوه جذب می شوند و به شدت برای سلامت مضر هستند و را تحت تاثیر قرار می دهند.

*طالبی برش نخورده را می توانید تا مدت 1 هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

*اگر طالبی شما برش خورده بهتر است در طی چند روز آن را استفاده کنید.

*برای افزایش ماندگاری طالبی برش خورده پیشنهاد می شود آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید تا طعم و مزه آن تغییر نکند.

*هرگز طالبی هایی که قاچ یا برش روی آن خورده را خریداری نکنید. این طالبی ها ممکن است به باکتری سالمونلا آلوده باشند و شما را مسموم کنند.

*قبل از قرار دادن طالبی در یخچال حتماً پوست آن را بشویید تا در صورت آلوده بودن پوست طالبی آلودگی در تمام فضای یخچال پخش نشود.

*بعد از برش دادن طالبی بهتر است آن را بلافاصله استفاده کنید و از قرار دادن در فضای بیرون از یخچال اجتناب کنید.

*اگر طالبی که خریداری کرده اید کم شیرین یا سفت است، پیشنهاد می شود از آن برای درست کردن خانگی استفاده کنید. می توانید آن را با میوه های شیرین یا اندازهی عسل یا شکر ترکیب و میل کنید.

سوالات متداول

نحوه تشخیص طالبی رسیده از کال از روی پوست آن چگونه است؟

بهترین روش تشخیص طالبی رسیده از روی پوست میوه این است. رنگ پوست طالبی باید زرد باشد و سطح پوست طالبی حالت زبری داشته باشد. سبز بودن یا صاف بودن پوست طالبی نشانه نارس بودن آن است.

چگونه طالبی رسیده انتخاب کنیم؟

نحوه تشخیص طالبی رسیده از کال بسیار راحت است. برای این کار باید به رنگ و بافت پوست طالبی، بو، وزن و همچنین محل اتصال طالبی به ساقه دقت کنید.

منابع: ، ،

منبع: افق کوروش
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29910

به "10 روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش طلایی تشخیص طالبی رسیده و شیرین از طالبی کال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید