6 ابزار برای وب گردی بدون ماوس

به گزارش شیوا مارکت، اگرچه بیشتر کاربران برای استفاده از کامپیوتر از ماوس بهره می برند، اما در این میان بخشی از متخصصان مانند برنامه نویس ها فقط با بهره گیری از کیبورد و میان برها انواع و اقسام کارها را با سرعت بیشتری انجام می دهند. اگر این موضوع برای شما جذابیت دارد، در ادامه 6 روش برای وب گردی بدون ماوس را معرفی می کنیم.

6 ابزار برای وب گردی بدون ماوس

Vimium

این یک افزونه برای کروم محسوب می شود که وب گردی بدون ماوس را ساده تر می کند. Vimium مانند بسیاری از دیگر برنامه ها و افزونه های موجود در این فهرست، مبتنی یا تأثیر گرفته از Vim است. Vim به زبان ساده یک ویرایشگر متن محسوب می شود که عمدتا توسط برنامه نویس ها استفاده می شود. Vim در سال 1991 عرضه شد و بیشتر پلتفرم ها از آن پشتیبانی می کنند.

اگر آشنایی چندانی با برنامه هایی مانند Vim ندارید، برای استفاده از Vimium احتمالا باید کمی تمرین کنید. در سایت این افزونه یک ویدیو کوتاه هم قرار گرفته است که تجربه استفاده از آن را نشان می دهد. همچنین اگر از فایرفاکس استفاده می کنید، می توانید از نسخه پورت شده به نام Vimium-FF استفاده کنید.

دانلود: Vimium برای کروم

Tridactyl

این افزونه هم مشابه Vimium است با این تفاوت که فقط کاربران فایرفاکس می توانند از آن استفاده کنند. اگر توسعه دهنده وب هستید، احتمالا این افزونه به لطف ابزار مربوط به توسعه HTML می تواند نظر شما را جلب کند. همچنین از لحاظ شخصی سازی امکانات زیادی دارد و می توانید فرمان های دلخواه خود را تعریف کنید.

برای بهره گیری از آن کافی است حین مشاهده یک صفحه وب، کلید F را بفشارید تا راهنمای مربوط به بخش های صفحه دلخواه نمایش داده می شود. به عنوان مثال اگر برای یک دکمه کلید M تعیین شده، با فشردن آن دکمه کلیک می شود. انجام کارهایی مانند پر کردن فرم ها یا مراجعه به تب های مختلف شاید در ابتدا کمی پیچیده باشد اما با کمی تمرین، می توانید بدون نیاز به ماوس وب گردی کنید.

دانلود: Tridactyl برای فایرفاکس

DeadMouse

این هم یکی دیگر از افزونه های گوگل کروم برای وب گردی بدون ماوس محسوب می شود که در مقایسه با Vimium و Tridactyl رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده است. به جای اینکه برای بخش های مختلف صفحات وب کلیدهای متفاوتی را در نظر بگیرد، این افزونه به کاربر اجازه می دهد متن مربوط به لینک ها را تایپ کند و با این کار، لینک دلخواه به لرزش درمی آید. سپس می توانید کلید Enter را برای کلیک کردن فشار دهید یا با فشردن کلید Tab راهی گزینه نزدیک بعدی می شوید.

اگر این رویکرد گیج کننده به نظر می رسد، با مرورگر کروم کافی است به سایت این افزونه سر بزنید و بدون نیاز به نصب آن، این قابلیت را امتحان کنید. البته بخش زیادی از لینک ها تصاویر و آیکون ها هستند که این افزونه برای آن ها چندان کاربردی نیست. همچنین نسبت به دیگر گزینه های این فهرست، قابلیت های متنوعی ندارد و به همین خاطر برای کاربرانی که تنها بدون استفاده از ماوس می خواهند بر لینک ها کلیک کنند، مناسب به نظر می رسد.

دانلود: DeadMouse برای کروم

Qutebrowser

Qutebrowser یک مرورگر رایگان و متن باز به شمار می رود. مانند دیگر مرورگرها و افزونه های مبتنی بر Vim، کافی است کلید F را فشار دهید تا راهنمای مربوط به کلیک بر بخش های مختلف به نمایش دربیاید. این مرورگر از ظاهر بسیار مینیمالی بهره می برد و بنابراین حتی برای دسترسی به بخش هایی مانند بوکمارک و دانلود هم باید از کیبورد استفاده کنید.

دانلود: Qutebrowser برای ویندوز | macOS | لینوکس

Edbrowse

این مرورگر توسط یک توسعه دهنده کم بینا آماده شده است و به شکل خط فرمان ارائه می شود. این یعنی از طریق ترمینال مخصوص به کاربران اجازه می دهد خط به خط صفحات وب را مرور کنند. خالق این مرورگر می گوید بیشتر کاربران از چشم خود برای اسکن محتوای صفحات استفاده می کنند و این مرورگر مانند زمانی که با فشردن کلیدهای Ctrl + F به دنبال بخش های انتخابی خود می گشت، عمل می کند.

در سایت این مرورگر راهنمای استفاده از آن درج شده و مثلا می توانیم به آموزش نحوه استفاده از سایت های فیسبوک، توییتر و حتی یوتیوب با Edbrowse اشاره کنیم.

دانلود: Edbrowse برای ویندوز | macOS | لینوکس

Lynx

اگر خواستار استفاده از یک مرورگر مبتنی بر ترمینال هستید که به صورت بصری محتوای سایت ها را ارائه می دهد، با دستورات کیبورد کار می کند و از حداقل پنهای باند بهره می برد، احتمالا مرورگر Lynx می تواند مورد توجه شما قرار بگیرد. از آنجایی که این مرورگر اصلا از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند، فقط برای مرور متن های صفحات مناسب است.

برای افرادی که عمدتا با سرورها سروکار دارند، این مرورگر ساده می تواند نظرشان را جلب کند. همچنین باید خاطرنشان کنیم این مرورگر هنگام مراجعه به سایت ها، پهنای باند بسیار کمتری را نسبت به مرورگرهای معمولی مصرف می کند.

دانلود: Lynx برای ویندوز | macOS | لینوکس

سخن آخر

در زمینه وب گردی بدون ماوس راهکارهای متنوعی وجود دارد که البته بسیاری از این مرورگرها کنار گذاشته شده اند و تعداد زیادی از افزونه ها هم فقط با نسخه های قدیمی مرورگرها کار می کنند. اگرچه برخی از آن ها محبوب هستند، اما به دلیل خطرات امنیتی که دارند در این مطلب به آن ها اشاره ای نکردیم.

در هر صورت اگر به وب گردی بدون ماوس علاقه دارید، تجربه استفاده از این روش را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • نبرد مرورگرها در سال 2020؛ وب گردی با سرعت نور

منبع: Make Use Of

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26469

به "6 ابزار برای وب گردی بدون ماوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ابزار برای وب گردی بدون ماوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید