8 راه حل برای کنار آمدن با اضطراب بحران میانسالی

به گزارش شیوا مارکت، بیایید با این مسئله ای که برایتان پیش آمده روبرو شویم: دچار اضطراب شده اید. نگرانی مداوم درباره چیزهایی که ممکن هست یا نیست در آینده رخ دهند استرس زا است. حال اگر هم دچار اضطراب باشید و هم در حال سپری کردن بحران میانسالی باشید چه اتفاقی می افتد؟ در صورتی که در چنین موقعیتی هستید نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برای چه در این شرایط هستید؟

8 راه حل برای کنار آمدن با اضطراب بحران میانسالی

درگیری با یکی از این مسائل به خودی خود به مقدار کافی چالش برانگیز است اما ترکیب آن ها با یکدیگر می تواند به مشکل بسیار جدی ای تبدیل گردد. در این مطلب به آنالیز اضطراب بحران میانسالی و راه حل های کاربردی برای مقابله با آن می پردازیم.

1.بدانید که داشتن بحران میانسالی یک مساله عادی است

آیا تا به امروز چیزی درباره منحنی U در شادمانی شنیده اید؟ این شاید دقیقا یکی از همان دلایلی باشد که اکنون شما در حال خواندن این مطلب هستید. درباره شادمانی تحقیقات بسیاری صورت گرفته است و منحنی U یکی از مشاهدات ثابت در بسیاری از مطالعات بوده است.

درک این منحنی بسیار ساده است. شادمانی در طی بحران میانسالی به کمترین سطح خود می رسد و قبل و بعد از آن مقدار بالاتری دارد. بحران میانسالی بسیار شایع تر از چیزی است که فکرش را می کنید. بنابراین آن را بپذیرید.

2. بدانید که شما تنها فرد دچار بحران میانسالی نیستنید

همه ما خلبان زندگی خود هستیم. تنها تفاوت در این است که شما در حال راندن یک هواپیما با سرنشینانش (به خانواده، دوستان و سایر افراد شاخص فکر کنید) هستید. هدف اصلی شما به عنوان یک خلبان چیست؟ اینکه به مسافران خود این اطمینان را بدهید که همه چیز تحت کنترلتان است و همه چیز خوب و آرام پیش می رود. نکته ای که وجود دارد این است که همه ما خلبان زندگی خودمان هستیم و هرازچندگاهی با بعضی مسائل برخورد می کنیم.

ما به عنوان یک خلبان خوب نباید هر بار که با مشکل روبرو می شویم زنگ خطر را به صدا در بیاوریم. به هر حال باید پرواز خوب و آرامی را برای مسافرانمان فراهم کنیم. ما فکر می کنیم باید این تاثیر را ایجاد کنیم که همه چیز تحت کنترل است.

نکته مهم این است که هر کس یک خلبان است و هر کس کوشش می نماید اینگونه به نظر برسد که همه چیز تحت کنترل است. اگرچه این یک واقعیت است که هر خلبانی در طول پرواز (زندگی) خود با مسائلی روبرو می گردد. این همان چیزی است که منحنی U شکل را ایجاد می نماید.

دیگران هم درست مانند شما در نشان دادن اضطراب و نگرانی خود به دیگران مردد هستند. اما حقیقت این است که نفی بحران میانسالی تاثیری در از بین بردن اضطراب حاصل از آن ندارد. راه حل یاری نماینده در این زمینه این است که بدانید شما تنها نیستید و افراد بسیار زیاد دیگری در جهان هستند که در حال تجربه کردن احساس اضطراب بحران میانسالی هستند. . بنابراین بهتر است درباره اضطراب خود با نزدیکانتان صحبت کنید.

3. خود را با فردی که باید باشید مقایسه نکنید

این مورد بسیار مهم است. بعضی افراد تمام زندگی خود را صرف کوشش برای برطرف انتظارات والدین، همسالان یا جامعه می نمایند. این افراد تمام روز را کار نموده و در نهایت احساس درماندگی دارند. دلیل این موضوع این است که آن ها سعی دارند انتظارهایی را برآورده نمایند که با علایق یا اهدافشان در زندگی سازگاری ندارد.

متوقف کردن مقایسه خود با این انتظارات بسیار مهم است. به عنوان مثال فردی که فقط به دلیل راضی کردن والدینش رشته پزشکی را برای تحصیل انتخاب نموده اکنون متوجه می گردد که فقط در حال سخت کار کردن است زیرا این چیزی است که دیگران از او انتظار دارند نه چیزی که خودش دوست دارد و او احساس ناراحتی دارد.

آیا شما هم همین احساس را دارید؟ در صورتی که چنین است مقایسه کردن خودتان با فردی که باید باشید را متوقف نموده و فردی باشید که خودتان دوست دارید.

4. هدف و خواسته واقعی خود در زندگی را معین کنید

از زندگی چه می خواهید؟ این سوال خیلی رایج است اما شما را وادار می نماید به این موضوع فکر کنید که واقعا از زندگی چه می خواهید؟ جواب ها اغلب جزو یا ترکیبی از مواردی هستند که در ادامه آورده شده اند:

  • پیروزیت
  • دوست داشته شدن
  • داشتن تاثیر مثبت
  • خوشبختی

احتمالا با خود فکر می کنید من همه مواردی که گفته شد را می خواهم! چه کسی دوست ندارد دوست داشته گردد یا پیروز گردد؟

اما می خواهیم برای تفکر عمیق تر شما را به چالش بکشیم. چرا همه این ها را از زندگی می خواهید؟ هدف نهایی اغلب افراد در زندگی شادمان بودن است. این هدف ها تنها به این دلیل در زندگیمان هستند که هنگام دستیابی واقعی به آن ها دلیلی برای باور شادمانی داشته باشیم.

اگرچه چیزی که بسیاری از افراد متوجه نمی شوند این است که هنگام کوشش برای رسیدن به این اهداف باید شادمان بود. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که فقط روی رسیدن به خوشبختی و شادمانی تمرکز کنیم. باید اکنون چیزی که دارید را دوست داشته باشید. سعی نکنید خوشبختی و شادمانی خود را به تعویق بیندازید.

5. از منطقه امن خود خارج شوید

هنگامی که در موقعیت سختی قرار می گیریم و قادر نیستیم به زندگی عادی خود بازگردیم متوجه می شویم که چه کسی هستیم و چه چیزی می خواهیم. فکر کردن به آن ساده است. هنگامی که در شرایط سخت قرار می گیرید فقط می دانید که چه کسی هستید و چه توانایی هایی دارید.

بسیاری از افراد شغل خود را فقط همراه با جریان سپری می نمایند. افراد انتخاب هایی که انجام می دهند یا انتخاب هایی که برایشان انجام می گردد را مورد پرسش قرار نمی دهند و به سادگی در جهتی که مدیران، همکاران و دوستان می خواهند حرکت می نمایند.

در نتیجه فرد به مرحله ای می رسد که متوجه می گردد که نمی خواهد کاری که انجام می دهد را ادامه دهد؛ بنابراین توصیه می گردد از منطقه امن خود خارج شوید و کارهایی را انجام دهید که هیچگاه پیش از این انجام نداده بودید.

  • هدف متفاوتی مشخص کنید؛ به جای تمرکز روی شغل، روی یک تفریح تازه زمان بگذارید.
  • تنهایی به یک پیاده روی چند روزه بروید.
  • درباره اضطراب خود با دوستان یا اعضای خانواده صحبت کنید.

بسیار مهم است که کاری که قبلا انجام نداده بودید را انجام دهید. لازم نیست این کار عجیب و غریب باشد. تنها در صورتی می توانید چیزی که گم نموده اید را پیدا کنید که کار تازهی را امتحان کنید.

6. بابت چیزهایی که در حال حاضر دارید شکرگزار باشید

بیشتر از اینکه به چیزهایی که می خواهید انجام دهید فکر کنید، کارهایی که انجام داده اید را در نظر بگیرید. نکته بسیار مهم تشخیص چیزهای بسیار خوبی است که در زندگی دارید. به دستاوردهایتان، افرادی که با آن ها زندگی می کنید و زندگی هایی که تاثیر مثبت بر آن ها دارید فکر کنید. همه این ها چیزهای عالی ای هستند که باید بابت آن ها شکرگزار باشید.

راضی کردن انسان سخت است زیرا بشر همیشه در پی چیزهای بیشتر است و به چیزهایی که دارد توجهی نمی نماید. این حریص بودن می تواند مانع از شادمانی گردد. راه حل کاربردی در این قسمت این است که هنگام روبروه با اضطراب بحران میانسالی بر چیزهای خوبی که دارید متمرکز شوید.

به خاطر داشته باشید که یک فرد منفی نگر در همه فرصت ها، موارد منفی یا مسائل را می بیند اما یک فرد مثبت نگر در هر سختی یک فرصت می بیند.

باید سعی کنید این زمان و دوره چالش برانگیز را از زاویه مثبت نگاه نموده و به جای تمرکز بر آنچه در حال حاضر از دست داده اید یا ندارید روی داشته هایتان تمرکز کنید.

7. یک ژورنال از راستا خود بنویسید

در صورتی که همچنان معتقد هستید که ژورنال نویسی برای دختران کوچک است باید نظر خود را تغییر دهید. ژورنال نویسی یکی از ساده ترین کارهایی است که برای شناخت بهتر خود می توانید انجام دهید. بنابراین توصیه می گردد درباره موارد زیر بنویسید:

  • درباره چه چیزی مضطرب و نگران هستید؟
  • از چه چیزی ناراحت هستید؟
  • از زندگی چه می خواهید؟
  • چگونه می خواهید به هدف خود برسید؟

همه این موارد سوال های حیاتی ای بودند که می توانید در ژورنال خود به آن ها پاسخ دهید. هر وقت که دوباره دچار احساس نگرانی شدید می توانید دوباره ژورنال را باز نموده و آخرین افکار خود را به آن اضافه کنید. بعلاوه می توانید افکار قدیمی خود را به منظور درک بهتر دلیل اضطراب خود بخوانید.

آغاز ژورنال نویسی سخت نیست. به زودی متوجه خواهید شد افراد بسیار زیاد و مختلفی با ژورنال نویسی ارزش و هدف های خود را پیدا نموده اند.

8. به یک درمانگر مراجعه کنید

ممکن است انتظار تماشا این راه حل را در این مطلب نداشته باشید اما این کار بسیار ساده است. روان درمانی می تواند به روبرو با اضطراب بحران میانسالی یاری کند. نباید برای مراجعه به درمانگر احساس غرور داشته باشید. برچسب منفی مراجعه به درمانگر نباید مانع از کوشش شما برای پیدا کردن یاری لازم گردد.

درباره این موضوع فکر کنید: هنگامی که فردی درد جسمی دارد هیچ تابویی در رابطه با مراجعه به پزشک وجود ندارد درست است؟ بنابراین نباید به هیچ عنوان نگران مراجعه به درمان گر برای درمان چیزی باشید که در حال کشمکش و جنگیدن با آن هستید.

محو کردن احساسات آخرین کاری است که در این لحظه می خواهید انجام دهید. در صورتی که درمانگری را پیدا کردید که به صورت آزادانه و راحت توانستید مسائلتان را با او به اشتراک بگذارید و او هم شما را درک می کرد درمان خود را با او ادامه دهید.

در خاتمه

هنگام دست و پنجه نرم کردن با اضطراب بحران میانسالی مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما تنها نیستید. احساسات منفی ای که دارید طبیعی هستند و افراد بسیار زیاد دیگری هم آن ها را تجربه می نمایند. برای اینکه بهتر بتوانید با این احساسات کنار بیایید کارهای زیر را انجام دهید:

  • خودتان را با کسی که باید باشید مقایسه نکنید.
  • ببینید که واقعا چه چیزی از زندگی می خواهید.
  • برای مدتی از منطقه امن خود خارج شوید و کارهای متفاوتی را امتحان کنید. خودتان به تنهایی به یک سفر چند روزه بروید یا درباره اضطراب بحران میانسالی خود با اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود صحبت کنید.
  • با تمرکز کردن روی چیزهای مثبتی که در حال حاضر دارید با اضطرابتان روبرو شوید. فقط به بعد منفی ماجرا نگاه نکنید.
  • افکار خود را در یک ژورنال بنویسید. بنویسید که واقعا از زندگی چه می خواهید و اینکه چگونه می خواهید به آن جا برسید. در این صورت هنگامی که دوباره مضطرب شوید می توانید به ژورنال نگاه کنید.
  • احساسات خود را محو نکنید.
  • هنگامی که متوجه شدید اضطراب بحران میانسالی تان ادامه دارد حتما با یک روانشناس صحبت کنید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29971

به "8 راه حل برای کنار آمدن با اضطراب بحران میانسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه حل برای کنار آمدن با اضطراب بحران میانسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید