VAR ایرانی 3 برابر گران تر VAR خارجی

به گزارش شیوا مارکت، داوود رفعتی، رئیس سابق دپارتمان داوری صحبت هایی علیه هدایت الله ممبینی به زبان آورده که به ماجرای خرید سیستم VAR اختصاص دارد.

VAR ایرانی 3 برابر گران تر VAR خارجی

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرآرا نیوز، درگیری های داوری در دو هفته ابتدایی لیگ بیستم، یک بار دیگر لزوم وجود سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) را به یاد اهالی فوتبال آورده است. تا آنجا که برخی مربیان فوتبال مثل وحید فاضلی، سرمربی نساجی در کنفرانس خبری بعد از بازی برای کاهش اشتباهات داوری خواستار خرید سیستم VAR از سوی فدراسیون فوتبال شدند. موضوعی که یک بار دیگر این سؤال تکراری را بعد از گذشتن چند فصل از شروع پروژه راه اندازی VAR به یاد می آورد که چرا این پروژه به خاتمه نرسید؟ آیا اینطور که برخی مسئولان می گویند فقط هزینه بالای خریداری این سیستم بود که مانع راه اندازی آن شد؟

داود رفعتی، رئیس پیشین دپارتمان داوری که نقشی اساسی در برگزاری کلاس های آموزشی مربوط به VAR داشت و به واسطه اطلاعاتی که داشت، سازمان لیگ را درباره این سیستم هدایت می کرد، بهتر از هر شخص دیگری از جزئیات توقف این پروژه با خبر است. او در مصاحبه با خبرنگار ایران ورزشی در پاسخ به این سؤال که چرا VAR طبق پیش بینی ها در نیم فصل دوم فصل نوزدهم راه اندازی نشد، می گوید: اگر آقای ممبینی اجازه می داد، الان ما در لیگ فوتبال VAR داشتیم. همین پاسخ از سوی او کافی است تا بدانیم ماجرای توقف VAR فقط به هزینه های آن مربوط نمی شده است.

16 دستگاه 36 هزار یورویی نیاز داشتیم

داود رفعتی موضوع راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی را از ابتدا اینطور تعریف می کند: موضوع راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) اصلاً به کمیته داوران مربوط نمی شد. این موضوع وظیفه سازمان لیگ است و ربطی به کمیته داوران ندارد. ما مسئول آموزش داوران بودیم. ضمن اینکه من به واسطه حضورم در مسابقات مختلف به عنوان ناظر فیفا، تا اندازه زیادی با این سیستم آشنایی داشتم. به همین دلیل آقایان فغانی و دانیال مرادی برای آموزش VAR به داوران در قطر دوره دیدند و قرار شد دوره های آموزشی با 24 داور برگزار شود. من از شرکت هایی که سیستم استاندارد VAR داشتند فاکتور گرفتم که هر دستگاه 36 هزار یورو قیمت داشت و ما 15 ورزشگاه داشتیم و یک سیستم هم برای آموزش داوران می خواستیم که در مجموع باید 16 دستگاه خریداری می شد. همه این موارد با آقای تاج چک شده بود و داشت خوب پیش می رفت تا اینکه کار رسید به کلاس فیفا که من در آن مدرس بودم. ما خودمان دو سیستم با 4 کانال برای آموزش داشتیم، اما چیزی که قرار بود بخریم 16 کانال داشت. قرار شد با همان سیستم ها کلاس را پیش ببریم.

شرکت ایرانی برای هر ورزشگاه 3 میلیارد می خواست

رئیس پیشین دپارتمان داوری درباره تغییراتی که هدایت ممبینی با آمدن خود در پروژه راه اندازی VAR به وجود آورد، توضیح می دهد: آقای ممبینی که آمد، تیم را به هم ریخت. اعضا را عوض کرد و سیستم دیگری در پیش گرفت که در آن باید کار راه اندازی VAR را از صفر شروع می کرد. او کلاس آموزش داوران را با سیستم ایرانی برگزار کرد که بسیار کیفیت پایینی داشت. طوری که وقتی من از مدرس فیفا در این کلاس پرسیدم که کیفیت این سیستم ها چطور بود؟ گفت از 10 نمره صفر می گیرد. یعنی ما هیچ شانسی برای تأیید این سیستم ها از سوی فیفا نداشتیم. با این حال شرکت ایرانی برای نصب سیستم در هر ورزشگاه 3 میلیارد خواسته بود! آن هم برای سیستمی که از استاندارد های جهانی خیلی دور بود! این در حالی بود که به قیمت یورو در آن زمان، هزینه هر سیستم خارجی برای هر ورزشگاه یک میلیارد تومان تمام می شد. من به آقای تاج گفتم که 3 میلیارد برای سیستم ایرانی خیلی زیاد است؛ که بعد از آن ایشان استعفا دادند و من از آقای بهاروند خواستم که این پروژه را متوقف کند. ضمن اینکه قرار بود چند ماه بعد انتخابات برگزار شود که اینطور نشد. حالا هم که هر کسی بیاید باید دوباره از صفر شروع کند. ضمن اینکه با بالا رفتن قیمت یورو طبیعی است که قیمت سیستم های خارجی هم برای ما گران تر تمام می شود.

دور زمین: مجله سفر و گردشگری دور زمین

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25655

به "VAR ایرانی 3 برابر گران تر VAR خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "VAR ایرانی 3 برابر گران تر VAR خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید