آماده باش آثار تاریخی خراسان شمالی برای بارش های بعدی

به گزارش شیوا مارکت، مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی از خسارت شش و نیم میلیاردی باران و سیل به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی خبر می دهد و می گوید: بنا به دستور استانداری، همه آثار تاریخی این استان برای بارش های پیش بینی شده آینده، در حال آماده شدن هستند.

آماده باش آثار تاریخی خراسان شمالی برای بارش های بعدی

حبیب یزدان پناه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به پیش بینی شروع بارش های جدید در این استان و بنا به دستور استانداری، در موزه ها و اماکن تاریخی کوشش برای حفاظت از آثار تاریخی استان در دستور کار قرار گرفته است، بیان می نماید: تا کنون علاوه بر خریداری پمپ، کیسه های شنی در اطراف بناهای تاریخی به صورت حصار قرار گرفته اند، از سوی دیگر لایروبی بناهای تاریخی صورت گرفته و آثار قرار گرفته در مسیرهای نزدیک نیز با نظارت و آنالیز های دقیق کارشناسان لایروبی شده اند.

وی همچنین از خسارت حدود شش و نیم میلیارد تومانی سیل و باران های شدید به سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی خبر می دهد و اضافه می نماید: اکثر بناهای تاریخیِ در بیشتر شهرستان های استان مانند فاروج، بجنورد، علی آباد و آستانه مانند باغ علی آباد و مقبره بابا بی بی در فاروج، باغ علی آباد بجنورد و بخشی از خانه های تاریخی در روستای هدف گردشگری روئین خسارت دیده اند.

او با اشاره به آبگرفتگی عمارت تاریخی مفخم در خراسان شمالی، اضافه می نماید، خوشبختانه این اتفاق، هیچ آسیبی به این بنای تاریخی وارد نکرد، به سرعت آب بنا با پمپ تخلیه شد و در حال حاضر نیز دور تا دور عمارت آئینه خانه مفخم با کیسه های شنی محصور شده است.

به گفته وی، بارندگی گذشته، خسارت های جزئی مانند ریزش کاهگل ها و ریختن بخشی از دیوارها را به دنبال داشته است، که باید مرمت شوند.

یزدان پناه همچنین از مسقف کردن محوطه های تاریخی برای جلوگیری از هر نوع آسیبی به آن ها خبر می دهد و می گوید: با پیش بینی های صورت گرفته خوشبختانه در بارندگی های چند روز گذشته احتیاج به تخلیه هیچ کدام از موزه های استان نبود، همچنین در حال حاضر نیز همه موزه های استان حفاظت می شوند، همچنین با قطع نورپردازی ها، در حال حاضر فقط از برق های اضطراری استفاده می گردد و در صورت شروع بارندگی ها، موزه ها تعطیل می شوند.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4921

به "آماده باش آثار تاریخی خراسان شمالی برای بارش های بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش آثار تاریخی خراسان شمالی برای بارش های بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید