آموزش عیب یابی و تعمیر هود آشپزخانه

به گزارش شیوا مارکت، عیب یابی هود آشپزخانه و تعمیر آن، زمانی اهمیت پیدا می نماید که بنا به دلایلی، هود همچون سایر وسایل آشپزخانه دچار مشکل شده و مکش خوبی صورت نمی گیرد یا اصلا کار نمی نماید. همه ما می دانیم امروزه هود آشپزخانه، از مهمترین و اساسی ترین لوازمی است که در آشپزخانه ای از آن استفاده می گردد. خارج نمودن بخارات ناشی از پخت غذاها و جلوگیری از تجمع دود و بخار در فضای آشپزخانه، کاربرد اصلی هود معمولی خانه و هود صنعتی آشپزخانه است که حتی می تواند از نشستت چربی ها روی اجاق گاز ممانعت کند.

آموزش عیب یابی و تعمیر هود آشپزخانه

بد نیست با نحوه عیب یابی هود آشپرخانه و نحوه نگهداری و سرویس این وسیله ارزشمند آشنایی داشته باشد؛ چرا که هر لحظه ممکن است اختلالی در روند کارکرد آن ایجاد شود و فرایند مکش کند یا متوقف شود. اگر هودی در منزل یا محل کار خود دارید که شامل گارانتی شرکتی می شود، توصیه می شود تا سرانجام مدت زمان گارانتی، با تکنسین های شرکت در ارتباط باشید. اما چنانچه دستگاه پس از گارانتی با مشکل روبرو شد، خیلی راحت می توانید اختلال ایجاد شده را شناسایی و اقدام به تعمیر هود آشپزخانه کنید؛ البته به شرطی که تا سرانجام این مقاله همراه ما باشید.

سرویس و نگهداری هود در منزل

گاهی اوقات لامپ هود می سوزد یا احتیاج به تعویض فیلتر وجود دارد؛ این کارها را به راحتی می توانید انجام دهید بدون اینکه حتی از یک تعمیرکار یاری بگیرید. اما برای آنالیز فنی و عیب یابی هود، باید دستگاه را باز کنید. گفتنی است اگر مسائل هود مربوط به سیم کشی برق، فیوز یا دو شاخه باشد، نمی توانید اختلال ایجاد شده را بدون تجربه و مهارت کافی برطرف کنید. برای مثال تعویض یا تعمیر قطعات داخلی هود مثل برد الکترونیکی یا پنل لمسی کار ساده ای نبوده و حتما باید از تکنسین های شرکت فروشنده هود یا تعمیرکار متخصص یاری بگیرید. در این متن قصد داریم به نحوه باز کردن هود و آموزش عیب یابی و تعمیر هود آشپزخانه بپردازیم.

رایج ترین مسائل هود آشپزخانه و تعمیر آنها

اگر خودتان قصد دارید اقدام به عیب یابی یا تعمیر هود آشپزخانه کنید، بهتر است با ایرادات رایجی که در بیشتر هودها مشترک است، آشنا باشید. در حالت کلی، مسائل زیادی برای یک هود به وجود نمی آید و می توان ایرادات اصلی را چند مورد خلاصه کرد:

  • شنیده شدن صدای غیر عادی هنگام روشن بودن هود
  • روشن نشدن چراغ های هود
  • روشن نشدن فن
  • ضعیف بودن قدرت مکش
  • قطع شدن فیوز پس از روشن شدن هود
  • کار نکردن کلید های لمسی یا فیزیکی هود

شنیدن صدای غیر عادی هنگام روشن بودن هود

در بیشتر مواقع فعالیت هود، آرام و یکنواخت بوده و صدایی عادی از خود فراوری می نماید. زمانی احتیاج به تعمیر هود آشپزخانه وجود خواهد داشت که از دستگاه، صدایی غیر عادی و بلند شنیده شود. در این شرایط باید در اسرع وقت، هود را باز کنید و موتور یا پروانه ها را مورد آنالیز قرار دهید.

اصلی ترین علتی که باعث می شود صدای غیر عادی از هود شنیده شود، اختلال در عملکرد موتوری است که فن را می چرخاند؛ علت این موضوع هم می تواند فرسوده شدن بلبرینگ موتور باشد. از آنجایی که امکان تعمیر موتور هود آشپزخانه وجود ندارد، باید آن را با یک موتور نو جایگزین کرد. حتی کثیف بودن فیلتر هود، دیگر عاملی است که می تواند منجر به صدای غیر عادی هود شود.

گیر کردن جسم خارجی در مسیر چرخش پروانه یا شل بودن آن پروانه یا خود موتور، دلایلی هستند که می توانند باعث ایجاد صدای نامتعارف در زمان کارکرد هود باشند. برای برطرف این مشکل و تعمیر هود، کافیست دستگاه را باز نموده و از سلامت قطعات موتور و پروانه اطمینان حاصل کنید.

روشن نشدن چراغ های هود

گاهی اوقات بنا به دلایلی، چراغ های هود روشن نمی شوند و احتیاج به عیب یابی هود آشپزخانه وجود دارد. در بیشتر مواقع علت روشن نشدن چراغ های هود، سوختگی لامپ ها است؛ اما توصیه می شود سوکت، ترانسفورمر و برد الکترونیکی را مورد آنالیز قرار دهید و در صورت خرابی، قطعه موردنظر را تعمیر یا تعویض کنید. در گام بعد پس از اطمینان از قطعات روشنایی، سیم کشی داخل هود را آنالیز کنید؛ چرا که ممکن است لامپ و کلیه قطعات مربوط به سیستم روشنایی سالم باشند اما به خوبی به یکدیگر متصل نشده اند. به طور کلی از مهمترین عواملی که در روشن نشدن چراغ های هود تاثیرگذارند، می توان به خرابی لامپ ها، مشکل در سیستم برقی، ترک خوردن قطعات، خرابی ترانسفورمر و مشکل در سوئیچ اشاره نمود.

روشن نشدن فن

ممکن است در مسیر عیب یابی و تعمیر هود خانگی، با مشکل روشن نشدن فن روبرو شوید؛ در این صورت، دود و بخارات ناشی از طبخ غذا در فضای آشپزخانه پخش خواهد شد و تهویه هوای مناسبی صورت نخواهد گرفت. علت اصلی روشن نشدن فن هود، خرابی موتور یا برد الکتریکی هود است که امکان تعمیر هر دو وجود نداشته و تنها باید آنها را تعویض کرد. سوختن فیوز اصلی مدار هود، دیگر علتی است که می تواند مانع روشن شدن فن هود شود که حتما در صورت خرابی باید تعویض شود. از دیگر دلایلی که ممکن است فن هود را از کار بیندازند، سیم کشی داخلی هود و خرابی دو شاخه است.

ضعیف بودن قدرت مکش

گاهی اوقات ممکن است هود خانگی یا صنعتی شما، قدرت مکش قبل را نداشته باشد. از جمله دلایلی که باعث ضعیف شدن قدرت مکش هود می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کثیفی فیلتر هود
  • انسداد کانال خروجی هوا
  • ضعیفی چرخش پروانه فن
  • کم بودن دور موتور که حتما در صورت خرابی باید تعویض شود.

پریدن فیوز پس از روشن کردن هود

اگر هنگامی که هود را روشن کردید و ناگهان فیوز پرید، برای عیب یابی هود آشپزخانه، موارد زیر را آنالیز کنید:

  • محتمل است اتصال کوتاه در مدارات هود ایجاد شده باشد.
  • چنانچه پس از آنالیز متوجه شدید بدنه اتصال برق دارد، آن را برطرف کنید.
  • ممکن است کلید های چراغ دار دچار سوختگی شده باشند.
  • و در آخر ممکن است موتور سوخته باشد که راهی جز تعویض ندارد.

کار نکردن دکمه های لمسی یا فیزیکی هود

از دیگر مسائلی که باعث می شود نسبت به عیب یابی یا تعمیر هود آشپزخانه اقدام کنیم، کار نکردن دکمه های لمسی یا فیزیکی هود است؛ برای مثال دکمه فعال کردن فن کار نکند یا مثلا دکمه روشن کردن چراغ های هود خراب شده باشد. برای حل این مشکل باید دوشاخه، سیم کشی برق، برد الکترونیکی و صفحه لمسی را آنالیز کنید و چنانچه قطعه خراب شده باشد، آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

سخن نهایی

در این متن مفصل به آنالیز عیب یابی هود آشپرخانه و نحوه تعمیر هریک از آنها پرداختیم. بنابراین در صورت روبرو شدن با هریک از اختلالات مختلف در هود، می توانید با استفاده از مطالب گفته شده اقدام به عیب یابی هود کنید. بعلاوه اگر اختلال ایجاد شده، پیچیده بود و شما توان برطرف آن را نداشتید، بهتر است با افراد متخصص و تعمیرکار مشورت کنید تا خیلی سریع، هود آشپزخانه شما را تعمیر نمایند.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 31 خرداد 1403 بروزرسانی: 31 خرداد 1403 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30133

به "آموزش عیب یابی و تعمیر هود آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش عیب یابی و تعمیر هود آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید