روزگار ناخوش بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شیوا مارکت، بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد که تا پیش از انتشار ویروس کرونا به دلیل نبود زیرساخت های صادرات از درآمد خود ناراضی بودند، حالا با رکود بازار پس از انتشار این ویروس روزگار سختی را سپری می نمایند.

روزگار ناخوش بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، هرچند انتشار ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها در دنیا و کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است، اما بهره برداران پرورش گل بیشترین خسارت را از این مهمان ناخوانده متحمل شده اند.

در حالی که بسیاری از گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل کاهش شدید میزان فروش ناچار به تعدیل نیرو هستند، آنان معتقدند با توجه به نامگذاری سال جاری به نام جهش فراوری، مسئولان باید برای ادامه حیات صنعت پرورش گل و گیاه در استان چاره اندیشی نمایند و می گویند پرداخت تسهیلات بانکی به تنهایی نمی تواند به زنده بودن صنعت پرورش گل در استان یاری کند. هم اکنون 2 هزار نفر در حوزه پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند.

دیدگاه کارشناسان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج گفت: هم اکنون قیمت تمام شده هر شاخه گل رز در استان 1500 تومان است، در حالی که قیمت تمام شده این محصول 2500 تومان است و این نشان دهنده شرایط تاسف بار فعالان این عرصه است.

امیر حسینی اضافه کرد: با توجه به افزایش نزدیک به دوبرابری بعضی از نهاده های کشاورزی در چند روز اخیر و احتیاج به تامین هزینه هایی چون حق الزحمه کارگران بهره برداران در این شرایط چاره ای جز اخراج نیروهای خود ندارند.

وی با یادآوری اینکه براساس برآوردهای کارشناسی برای احداث یک هکتار گلخانه به 11 میلیارد تومان سرمایه احتیاج است، تاکید نمود: بهره برداران با تامین اعتبار این هزینه های سنگین برای احداث طرح های خود که بیشتر آنان به وسیله وام اجرا شده، توان ادامه فعالیت در این حوزه را ندارند.

حسینی مطرح کرد: ادامه حیات حوزه پرورش گل و گیاه در استان احتیاجمند پرداخت تسهیلات بلاعوض است.

خسارت های صنعت پرورش گل به روایت آمار

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتشار ویروس کرونا سبب 270 میلیارد ریال خسارت به بهره برداران پرورش گل در این استان خسارت وارد کرد.

الیاس تاج الدینی اظهار کرد: رکود بازار و کاهش قیمت گل از مهم ترین پیامدهای ویروس کرونا بر صنعت پرورش گل در استان بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: دولت به منظور یاری به بهره برداران پرورش گل که در دوران انتشار بیماری کرونا دچار خسارت شده اند تسهیلات بانکی اختصاص داده است.

تاج الدینی مطرح کرد:هر یک از بهره برداران می توانند پس از نام نویسی در سامانه کارا 120 تا 170 میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت نمایند.

وی گفت: 18 هکتار از گلخانه های استان به پرورش انواع گل های زینتی و آپارتمانی اختصاص دارد.

تاج الدینی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد با فراوری سالیانه 21 میلیون شاخه گل رز یکی از قطب های فراوری این محصول کشور محسوب می گردد.

وی اظهار داشت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهم ترین ارقام گل رز فراوری شده در این استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان فروش گل در استان 70 تا 80 درصد نسبت به قبل از انتشار ویروس کرونا کاهش یافته است.

زواره آزادپور اضافه کرد: در اسفند 98 و فروردین 99، 90 درصد از بازار گل فراوریی در کهگیلویه و بویراحمد راکد بود.

وی بیان نمود: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت فراوری سالیانه 23میلیون و 500 هزار شاخه انواع گل رز، کاکتوس و درخت زینتی را دارد.

برنامه ریزی برای توسعه گلخانه ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری به جهش فراوری از توسعه گلخانه ها حمایت می گردد.

آزادپور اضافه کرد: به ازای هر متر مربع 300 تا 400 هزار تومان تسهیلات برای احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می گردد.

وی تاکید نمود: هم اکنون 4 هکتار گلخانه در استان در دست احداث است که 2 هکتار آن گل است.

آزادپور مساحت گلخانه های استان را43 هکتار برآورد کرد و اضافه کرد: در این گلخانه ها محصولاتی مانند گل، سبزی و صیفی فراوری می گردد.

وی گفت: با توجه به اینکه افزایش فراوری در واحد سطح زیر کشت به میزان چند برابر فضای باز، برداشت دائمی محصول در طول سال، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از زمین های غیر قابل کشت با استفاده از روش های کشت بدون خاک (هیدروپونیک)، عدم وابستگی فراوری محصول با فصل و امکان تطبیق زمان فراوری با تقاضای بازار مهم ترین مزایای توسعه گلخانه هاست، توسعه این نوع کشت می تواند به جهش فراوری منجر گردد.

آزادپور اضافه کرد: توسعه گلخانه های انفرادی و فعال کردن مجتمع های گلخانه ای در شهرستان ها از عمده برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.

وی آموزش های تخصصی رایگان را از دیگر برنامه های حمایتی دولت برای افزایش فراوری گل رز در این استان ذکر کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با 723 هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهارفصل نقش مهمی در تأمین احتیاجهای ضروری بازار استان های جنوبی کشور دارد. سالانه 910 هزار تن انواع محصول کشاورزی در 270 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان فراوری می گردد.

hecaconf.ir: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20943

به "روزگار ناخوش بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگار ناخوش بهره برداران پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید